uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 189b Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
zakres dyrektywy Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(4) jest obecnie ograniczony do ciągników, których maksymalna prędkość konstrukcyjna wynosi od 6 do 30 km/godz.;
maksymalna prędkość konstrukcyjna dużej liczby ciągników przekracza obecnie 30 km/godz.; z tego względu stała się konieczna zmiana dyrektywy 74/150/EWG i szczegółowych dyrektyw stanowiących część europejskiego systemu homologacji typu całych pojazdów stosujących się do tych pojazdów, tak aby uniknąć sytuacji, w której procedura stosowałaby się do coraz mniejszej liczby pojazdów;
szczegółowe dyrektywy 74/151/EWG(5), 74/152/EWG(6), 74/346/EWG(7), 74/347/EWG(8), 75/321/EWG(9), 75/322/EWG(10), 76/432/EWG(11), 76/763/EWG(12), 77/311/EWG(13), 77/537/EWG(14), 78/764/EWG(15), 78/933/EWG(16), 79/532/EWG(17), 79/533/EWG(18), 80/720/EWG(19), 86/297/EWG(20), 86/415/EWG(21) i 89/173/EWG(22) zawierają szczególną definicję swojego zakresu w odniesieniu do maksymalnej prędkości konstrukcyjnej; dyrektywy te również wymagają zmiany zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 12 dyrektywy 74/150/EWG, tak aby uniknąć sytuacji, w której procedura stosowałaby się do coraz mniejszej liczby pojazdów;
właściwym wzrostem prędkości konstrukcyjnej jest wzrost od 30 do 40 km/godz.;
wzrost maksymalnej prędkości konstrukcyjnej stosowanej do definiowania zakresu dyrektywy 74/150/EWG i niektórych poszczególnych dyrektyw wymaga również zmiany dyrektywy Rady 76/432/EWG z dnia 6 kwietnia 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń hamujących kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(23); zmiana ta, która zostanie dokonana przy pomocy odrębnego aktu, musi wejść w życie nie później niż niniejsza dyrektywa;
konieczne jest ulepszenie i zharmonizowanie wszystkich aspektów bezpieczeństwa, takich jak instalacja pasów bezpieczeństwa;
zanieczyszczenie spowodowane pracą ciągników powinno być przedmiotem przyszłego prawodawstwa wspólnotowego,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| J.M. GIL-ROBLES | F. BODEN |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 186 z 26.6.1996, str. 11.
(2) Dz.U. C 56 z 24.2.1997, str. 74.
(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 10 grudnia 1996 r. (Dz.U C 20 z 20.1.1997, str. 25), wspólne stanowisko Rady z dnia 13 marca 1997 r. (Dz.U. C 157 z 24.5.1997, str. 1) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lipca 1997 r. (Dz.U. C 286 z 22.9.1997). Decyzja Rady z dnia 29 lipca 1997 r.
(4) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przyłączenia z 1994 r.
(5) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 25.
(6) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 33.
(7) Dz.U. L 191 z 15.7.1974, str. 1.
(8) Dz.U. L 191 z 15.7.1974, str. 5.
(9) Dz.U. L 147 z 9.6.1975, str. 24.
(10) Dz.U. L 147 z 9.6.1975, str. 28.
(11) Dz.U. L 122 z 8.5.1976, str. 1.
(12) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 135.
(13) Dz.U. L 105 z 28.4.1977, str. 1.
(14) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 38.
(15) Dz.U. L 255 z 18.9.1978, str. 1.
(16) Dz.U. L 325 z 20.11.1978, str. 16.
(17) Dz.U. L 145 z 13.6.1979, str. 16.
(18) Dz.U. L 145 z 13.6.1979, str. 20.
(19) Dz.U. L 194 z 28.7.1980, str. 1.
(20) Dz.U. L 186 z 8.7.1986, str. 19.
(21) Dz.U. L 240 z 26.8.1986, str. 1.
(22) Dz.U. L 67 z 10.3.1989, str. 1.
(23) Dz.U. L 122 z 8.5.1976, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 96/63/EWG (Dz.U. L 253 z 10.5.1996, str. 13).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.277.24 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 97/54/WE zmieniająca, w odniesieniu do maksymalnej prędkości konstrukcyjnej kołowych ciągników rolniczych lub leśnych, dyrektywy 74/150/EWG, 74/151/EWG, 74/152/EWG, 74/346/EWG, 74/347/EWG, 75/321/EWG, 75/322/EWG, 76/432/EWG, 76/763/EWG, 77/311/EWG, 77/537/EWG, 78/764/EWG, 78/933/EWG, 79/532/EWG, 79/533/EWG, 80/720/EWG, 86/297/EWG, 86/415/EWG i 89/173/EWG |
| Data aktu: | 23/09/1997 |
| Data ogłoszenia: | 10/10/1997 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 30/10/1997 |