Rozporządzenie 1093/97 ustanawiające normy handlowe mające zastosowanie do melonów i arbuzów

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1093/97
z dnia 16 czerwca 1997 r.
ustanawiające normy handlowe mające zastosowanie do arbuzów 1

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.

.................................................

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), w szczególności jego art. 2 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 2200/96 zawiera wykaz produktów, w odniesieniu do których muszą zostać przyjęte normy; spośród produktów wymienionych w tym załączniku nie ustanowiono dotąd norm wspólnotowych w odniesieniu do melonów i arbuzów; dlatego konieczne jest ustanowienie norm handlowych dla tych produktów; w tym celu dla zachowania przejrzystości rynku światowego należy wziąć pod uwagę normy dla tych produktów zalecane przez Europejską Komisję Gospodarczą Narodów Zjednoczonych;

stosowanie wymienionych norm powinno spowodować pozostawienie produktów o niezadowalającej jakości poza rynkiem, ukierunkowanie produkcji na zaspokajanie wymogów konsumentów i ułatwienie handlu w warunkach uczciwej konkurencji, wspomagając w ten sposób poprawę rentowności produkcji;

wymienione normy stosuje się na wszystkich etapach obrotu; transport na duże odległości, składowanie dłużej niż przez pewien czas oraz ilość przeładunków, którym poddawane są produkty, mogą powodować pewien stopień pogorszenia się jakości ze względu na zachodzące w produkcie procesy biologiczne lub nietrwały jego charakter; tego rodzaju pogorszenie jakości powinno zostać uwzględnione w stosowaniu norm na etapach obrotu po wysyłce towaru;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 2
Normą jakości dla arbuzów, objętych kodem CN 0807 11 00, jest norma podana w załączniku.
2.
Normy stosuje się na wszystkich etapach obrotu, zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 2200/96.

Jednakże na etapach następujących po wysyłce towaru dopuszcza się następujące tolerancje:

a) nieznaczny ubytek świeżości i jędrności;

b) w przypadku produktów innych niż klasa ekstra nieznaczne pogorszenie spowodowane procesem biologicznym i nietrwałością produktów.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1997 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 czerwca 1997 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.

ZAŁĄCZNIK  3

NORMY W ODNIESIENIU DO ARBUZÓW

I.

DEFINICJA PRODUKTU

Niniejszą normę stosuje się do odmian arbuzów uprawianych z Citrullus lanatus (Thunb.) Matsum. et Nakai, w stanie świeżym dostarczanych konsumentowi, z wyłączeniem arbuzów do przetwórstwa przemysłowego.

II.

PRZEPISY DOTYCZĄCE JAKOŚCI

Celem normy jest określenie wymagań jakości dla arbuzów po ich przygotowaniu i zapakowaniu.

A. Wymagania minimalne

We wszystkich klasach, z zastrzeżeniem szczególnych przepisów dla każdej klasy i dopuszczalnej tolerancji, arbuzy muszą:

– być całe,

– być w dobrym stanie; wyłączając produkt zaczynający gnić lub psuć się w taki sposób, że nie nadaje się do spożycia,

– być czyste, praktycznie wolne od jakichkolwiek widocznych ciał obcych,

– być praktycznie wolne od szkodników,

– być praktycznie wolne od szkód wyrządzonych przez szkodniki,

– być twarde i dostatecznie dojrzałe; barwa i smak miąższu powinny odpowiadać dostatecznemu stanowi dojrzałości,

– być bez pęknięć,

– być wolne od nienormalnej wilgoci zewnętrznej,

– być wolne od obcego zapachu i/lub smaku.

Rozwój i stan arbuzów muszą być takie, aby umożliwiały im:

– wytrzymanie transportu i przeładunku oraz

– przybycie w zadowalającym stanie do miejsca przeznaczenia.

B. Klasyfikacja

Arbuzy klasyfikuje się w dwóch niżej określonych klasach:

i) Klasa I

Arbuzy tej klasy muszą być dobrej jakości. Muszą być:

– kształtne, z uwzględnieniem cech charakterystycznych odmiany,

– wolne od pęknięć i zadrapań; nieznacznych powierzchownych pęknięć nie uznaje się za wady.

Dopuszczalna jest nieznaczna wada zabarwienia jaśniejszej części arbuza, która dotykała ziemi w okresie wzrostu.

Łodyga arbuza nie może przekraczać 5 cm długości.

ii) Klasa II

Do tej klasy zalicza się arbuzy, które nie kwalifikują się do włączenia do klasy I, lecz spełniają minimalne wymogi wymienione powyżej.

Można dopuścić następujące nieznaczne wady, pod warunkiem że arbuzy zachowują swoje zasadnicze cechy charakterystyczne co do jakości, trwałości i prezentacji:

– nieznaczne wady kształtu,

– nieznaczne wady zabarwienia skórki,

– nieznaczne otarcia lub wady powierzchniowe w szczególności spowodowane urazami mechanicznymi lub uszkodzeniami wywołanymi przez pasożyty lub choroby.

III.

PRZEPISY DOTYCZĄCE WIELKOŚCI

Wielkość określana jest na podstawie masy sztuki. Masa minimalna ustalona jest na 1,5 kg.

W przypadku gdy arbuzy przedstawione są w opakowaniach, różnica między masą najlżejszego i najcięższego owocu w tym samym opakowaniu nie powinna przekraczać 2 kg lub 3,5 kg, jeśli najlżejszy owoc przekracza 6 kg.

Ta względna jednorodność masy nie jest obowiązkowa, gdy arbuzy przedstawia się luzem.

IV.

PRZEPISY DOTYCZĄCE TOLERANCJI

Dopuszcza się tolerancje w odniesieniu do jakości i wielkości w każdym opakowaniu lub w każdej partii produktu luzem, niespełniającego wymogów wskazanej klasy.

A. Tolerancje dotyczące jakości

i) Klasa I

10 % liczby lub masy arbuzów niespełniających wymogów dla tej klasy, lecz spełniających wymogi klasy II lub wyjątkowo mieszczących się w przedziale tolerancji dla tej klasy.

ii) Klasa II

10 % liczby lub masy arbuzów niespełniających wymogów dla tej klasy ani wymogów minimalnych, z wyjątkiem produktów zaczynających gnić lub z innym spadkiem jakości powodującym ich nieprzydatność do spożycia.

B. Tolerancje dotyczące wielkości

Dla wszystkich klas: 10 % liczby lub masy arbuzów niezgodnych z wielkością wskazaną, lecz nie więcej niż 1 kg powyżej lub poniżej określonego przedziału wielkości.

W żadnym wypadku nie stosuje się tolerancji w odniesieniu do owoców ważących mniej niż 1 kg.

V.

PRZEPISY DOTYCZĄCE PREZENTACJI

A. Jednorodność

Zawartość każdego opakowania lub partii przy produktach przedstawionych luzem musi być jednorodna i zawierać tylko arbuzy tego samego pochodzenia, odmiany i jakości.

Widoczna część zawartości opakowania lub partii przy produktach przedstawionych luzem musi być reprezentatywna dla całej zawartości.

Dodatkowo w klasie I musi być zachowany jednorodny kształt i kolor skórki arbuzów.

Bez naruszania dotychczasowych przepisów w tym zakresie produkty objęte niniejszym rozporządzeniem mogą być mieszane, w opakowaniach przeznaczonych do sprzedaży o wadze netto równej trzem kilogramom lub mniejszej, z różnymi rodzajami świeżych owoców i warzyw na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 48/2003(1).

B. Opakowanie

Arbuzy muszą być pakowane w taki sposób, aby produkt był odpowiednio chroniony.

Materiały użyte wewnątrz opakowania muszą być nowe, czyste i takiej jakości, która pozwala na uniknięcie spowodowania jakiegokolwiek zewnętrznego lub wewnętrznego uszkodzenia produktu. Dopuszcza się stosowanie materiałów, w szczególności papieru lub pieczątek ze specyfikacją handlową, pod warunkiem że druki lub etykiety zostały wykonane przy użyciu nietoksycznego tuszu lub kleju.

Opakowania lub partie produktów przedstawionych luzem muszą być wolne od wszelkich ciał obcych.

Arbuzy przewożone luzem muszą być oddzielone od podłogi i ścian pojazdu za pomocą odpowiedniego materiału zabezpieczającego, który musi być nowy i czysty oraz niepodatny na przenoszenie na owoce jakiegokolwiek nienormalnego zapachu lub smaku.

Naklejki umieszczane indywidualnie na produktach nie mogą, po usunięciu, pozostawiać widocznych śladów kleju ani prowadzić do uszkodzeń skórki.

C. Prezentacja

Arbuzy mogą być przedstawione:

– w opakowaniach,

– luzem.

VI.

PRZEPISY DOTYCZĄCE OZNAKOWANIA

Każde opakowanie musi nosić następujące dane szczegółowe wydrukowane po tej samej stronie opakowania, oznakowane w sposób czytelny i trwały oraz widoczny z zewnątrz:

Przy arbuzach przewożonych luzem (bezpośredni załadunek na pojazd transportowy) dane te muszą widnieć na dokumencie towarzyszącym towarom, umieszczonym w widocznej pozycji wewnątrz pojazdu transportowego.

Przy tego rodzaju prezentacji nie jest obowiązkowe wskazywanie wielkości, masy netto czy liczby sztuk.

A. Identyfikacja

Nazwa i adres podmiotu pakującego i/lub wysyłającegoWzmiankę tę można zastąpić:

– dla wszystkich opakowań z wyjątkiem opakowań indywidualnych, oficjalnie wydanym lub zaaprobowanym oznaczeniem kodu określającego podmiot pakujący i/lub wysyłający, umieszczonym w bliskim sąsiedztwie określenia "Podmiot pakujący i/lub wysyłający" (lub odpowiednich skrótów);

– dla wyłącznie opakowań indywidualnych, nazwą i adresem sprzedawcy mającego swoją siedzibę w ramach Wspólnoty, umieszczonymi w bliskim sąsiedztwie określenia "Pakowane dla:" lub określenia równoważnego. W tym przypadku etykieta powinna zawierać kod określający podmiot pakujący i/lub wysyłający. Sprzedawca powinien podać wszelkie informacje potrzebne jednostce kontrolującej co do znaczenia tego kodu.

B. Rodzaj produktu

– "Arbuzy", jeśli zawartość nie jest widoczna z zewnątrz.

C. Pochodzenie produktu

– kraj pochodzenia i fakultatywnie, krajową, regionalną lub lokalną nazwę miejsca.

D. Specyfikacje handlowe

– klasa,

– wielkość (jeśli klasyfikowane według wielkości) wyrażona jako masa minimalna i maksymalna,

– masa netto lub liczba sztuk.

E. Oznakowanie kontroli urzędowej (fakultatywnie)

Na opakowaniach zbiorczych nie muszą być umieszczone szczegóły wymienione w pierwszym akapicie, jeżeli opakowania te zawierają opakowania detaliczne, wyraźnie widoczne z zewnątrz, a na każdym z opakowań detalicznych umieszczone są te szczegóły. Na opakowaniach takich nie mogą być umieszczone żadne wskazówki wprowadzające w błąd. Jeżeli opakowania te umieszczone są na paletach, szczegóły te podaje się na informacji umieszczonej w oczywistym miejscu na co najmniej dwóch stronach palety.

______

(1) Dz.U. L 7 z 11.1.2003, str. 65

1 Tytuł zmieniony przez art. 3 pkt 1 rozporządzenia nr 1615/2001 z dnia 7 sierpnia 2001 r. ustanawiającego normy handlowe dla melonów i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1093/97 (Dz.U.UE.L.01.214.21) z dniem 1 stycznia 2002 r.
2 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 3 pkt 2 rozporządzenia nr 1615/2001 z dnia 7 sierpnia 2001 r. ustanawiającego normy handlowe dla melonów i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1093/97 (Dz.U.UE.L.01.214.21) z dniem 1 stycznia 2002 r.
3 Załącznik:

-wg numeracji ustalonejprzez art. 3 pkt 4 rozporządzenia nr 1615/2001 z dnia 7 sierpnia 2001 r.ustanawiającego normy handlowe dla melonów i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1093/97(Dz.U.UE.L.01.214.21) z dniem 1 stycznia 2002 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 46/2003 z dnia 10 stycznia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.7.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 stycznia 2003 r.

- zmieniony przez art. 1, 2 i 3 rozporządzenia nr 907/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.163.50) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 46/2003 z dnia 10 stycznia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.7.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2005 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024