uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 79/112/EWG z dnia 18 grudnia 1978 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do etykietowania, prezentacji i reklamowania środków spożywczych przeznaczonych na sprzedaż konsumentowi końcowemu(1), w szczególności jej art. 4 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 94/35/WE z dnia 30 czerwca 1994 r. w sprawie substancji słodzących używanych w środkach spożywczych, w szczególności jej art. 6(2),
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa Komisji 94/54/WE z dnia 18 listopada 1994 r. dotycząca obowiązkowego umieszczania na etykietach niektórych środków spożywczych danych szczegółowych innych niż wymienione w dyrektywie 79/112/EWG(3), zawiera wykaz środków spożywczych, odnośnie do których etykieta musi zawierać jedną lub więcej dodatkowych danych szczegółowych;
celem niniejszej dyrektywy jest uzupełnienia wspomnianego Załącznika w odniesieniu do środków spożywczych zawierających słodziki;
uwzględniając zakres i oddziaływanie proponowanych działań, środki wprowadzane niniejszą dyrektywą są nie tylko konieczne, ale i niezmiernie ważne, jeżeli mają zostać osiągnięte wyznaczone cele; celów tych Państwa Członkowskie nie będą mogły osiągnąć działając indywidualnie; co więcej, dyrektywa 94/35/WE już przyczynia się do osiągnięcia tych celów na poziomie wspólnotowym;
w celu przekazywania konsumentom odpowiedniej informacji, etykietowanie środków spożywczych, w skład których wchodzą słodziki, muszą zawierać szczegółowe informacje na ten temat;
ponadto na etykietach środków spożywczych zawierających niektóre kategorie słodzików, powinny być zamieszczane stosowne ostrzeżenia;
zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 17 dyrektywy 79/112/EWG i w art. 7 dyrektywy 94/35/WE, projekt niniejszej dyrektywy przedłożono Stałemu Komitetowi ds. Środków Spożywczych; Komitet nie mógł wydać opinii; zgodnie z tą samą procedurą Komisja przedłożyła Radzie propozycję dotyczącą środków, które mają zostać przyjęte,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Rady | |
| T. TREU | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 33 z 8.2.1979, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 93/102/WE (Dz.U. L 291 z 25.11.1993, str. 14).
(2) Dz.U. L 237 z 10.9.1994, str. 3.
(3) Dz.U. L 300 z 23.11.1994, str. 14.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1996.88.5 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 96/21/WE zmieniająca dyrektywę Komisji 94/54/WE dotyczącą obowiązkowego umieszczania na etykietach niektórych środków spożywczych danych szczegółowych innych niż wymienione w dyrektywie 79/112/EWG |
| Data aktu: | 29/03/1996 |
| Data ogłoszenia: | 05/04/1996 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 25/04/1996 |