Dyrektywa 96/55/WE dostosowująca po raz drugi do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (chlorowane rozpuszczalniki)

DYREKTYWA KOMISJI 96/55/WE
z dnia 4 września 1996 r.
dostosowująca po raz drugi do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (chlorowane rozpuszczalniki)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG(1) z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych, ostatnio zmienioną dyrektywą 94/60/WE(2), w szczególności jej art. 2a, wprowadzonym dyrektywą Rady 89/678/EWG(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

niektóre chlorowane rozpuszczalniki są niebezpieczne dla zdrowia i/lub środowiska i nie należy ich wprowadzać do obrotu w ogólnodostępnych substancjach i preparatach;

dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 94/60/WE zmieniająca po raz czternasty dyrektywę 76/769/EWG określa, że osiem chlorowanych rozpuszczalników nie może być wykorzystywanych we wprowadzonych do obrotu ogólnodostępnych substancjach i preparatach;

okazało się, że te zawierające chlor rozpuszczalniki mogą również stanowić zagrożenie dla zdrowia i/lub środowiska, jeżeli stosuje się je zamiast zwykle używanych rozpuszczalników w przypadku niektórych zastosowań, w wyniku których się ulatniają, takich jak czyszczenie powierzchni i czyszczenie tkanin;

należy zakazać również używania tych ośmiu chlorowanych rozpuszczalników w substancjach i preparatach dopuszczonych do obrotu w celu takiego zastosowania;

ograniczenia ustanowione w niniejszej dyrektywie w sprawie użycia chlorowanych rozpuszczalników uwzględniają aktualny stan wiedzy i technik odnoszących się do bardziej bezpiecznych alternatyw;

niniejsza dyrektywa oparta jest na wstępnej analizie ryzyka, które stwarzają chlorowane rozpuszczalniki, jak również korzyści i niedogodności wynikających z ograniczenia ich użycia i sprzedaży; ogólną ocenę zagrożenia dla człowieka i środowiska chloroformem przeprowadzono zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 793/93(4) i rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1488/94(5);

niniejsza dyrektywa nie narusza prawodawstwa wspólnotowego ustanawiającego minimalne wymagania ochrony pracowników zawarte w dyrektywie Rady 89/391/EWG(6) i w dyrektywach szczegółowych opartych na niej, w szczególności w dyrektywie Rady 90/394/EWG(7);

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego dyrektyw dotyczących usunięcia barier technicznych w handlu substancjami i preparatami niebezpiecznymi,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG zostaje dostosowany do postępu technicznego zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 31 grudnia 1997 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję. Przepisy te zostaną wprowadzone od dnia 30 czerwca 1998 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 września 1996 r.
W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.

(2) Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 1.

(3) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.

(4) Dz.U. L 84 z 5.4.1993, str. 1.

(5) Dz.U. L 161 z 29.6.1994, str. 3.

(6) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.

(7) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.

ZAŁĄCZNIK 

"W załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG pkt 33-40 (włącznie) zastępuje się następującymi punktami:
Oznaczenie substancji, grup substancji lub preparatów Warunki ograniczenia
33. Chloroform CAS nr 67-66-3

34. Tetrachlorek węgla CAS

nr 56-23-5

35. 1,1,2 Trichloroetan CAS

nr 79-00-5

36. 1,1,2,2 Tetraochloroetan CAS

Nie mogą być używane w stężeniu równym lub większym od 0,1 % wagowo w substancjach i preparatach wprowadzonych do obrotu do powszechnej sprzedaży i/lub w dyfuzyjnych zastosowaniach, takich jak czyszczenie powierzchni i czyszczenie tkanin.
nr 79-34-5

37. 1,1,1,2 Tetrachloroetan CAS

nr 630-20-6

38. Pentachloroetan CAS nr 76-01-7

39. 1,1 Dichloroetylen CAS

nr 75-35-4

40. 1,1,1 Trichloroetan CAS

nr 71-55-6

Bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów wspólnotowych dotyczących klasyfikacji, pakowania i etykietowania niebezpiecznych substancji i preparatów opakowania takich substancji i preparatów ich zawierające w stężeniu równym lub przekraczającym 0,1 % muszą być opatrzone czytelnym i niedającym się usunąć napisem:
"Tylko do użytku w instalacjach przemysłowych".
W drodze wyjątku przepis ten nie ma zastosowania do:
a) produktów medycznych i weterynaryjnych,

tak jak zostało to określone w dyrektywie

65/65/EWG(1), ostatnio zmienionej

dyrektywą 93/39/EWG(2);

b) produktów kosmetycznych, tak jak zostało to

określone w dyrektywie 76/768/EWG(3),

ostatnio zmienionej dyrektywą 93/35/EWG(4).

______

(1) Dz.U. 22 z 9.2.1965, str. 369/65.

(2) Dz.U. L 214 z 24.8.1993, str. 22.

(3) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 169.

(4) Dz.U. L 151 z 23.6.1993, str. 32."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1996.231.20

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 96/55/WE dostosowująca po raz drugi do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (chlorowane rozpuszczalniki)
Data aktu: 04/09/1996
Data ogłoszenia: 12/09/1996
Data wejścia w życie: 02/10/1996