Dyrektywa 96/55/WE dostosowująca po raz drugi do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (chlorowane rozpuszczalniki)

DYREKTYWA KOMISJI 96/55/WE
z dnia 4 września 1996 r.
dostosowująca po raz drugi do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (chlorowane rozpuszczalniki)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG(1) z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych, ostatnio zmienioną dyrektywą 94/60/WE(2), w szczególności jej art. 2a, wprowadzonym dyrektywą Rady 89/678/EWG(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

niektóre chlorowane rozpuszczalniki są niebezpieczne dla zdrowia i/lub środowiska i nie należy ich wprowadzać do obrotu w ogólnodostępnych substancjach i preparatach;

dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 94/60/WE zmieniająca po raz czternasty dyrektywę 76/769/EWG określa, że osiem chlorowanych rozpuszczalników nie może być wykorzystywanych we wprowadzonych do obrotu ogólnodostępnych substancjach i preparatach;

okazało się, że te zawierające chlor rozpuszczalniki mogą również stanowić zagrożenie dla zdrowia i/lub środowiska, jeżeli stosuje się je zamiast zwykle używanych rozpuszczalników w przypadku niektórych zastosowań, w wyniku których się ulatniają, takich jak czyszczenie powierzchni i czyszczenie tkanin;

należy zakazać również używania tych ośmiu chlorowanych rozpuszczalników w substancjach i preparatach dopuszczonych do obrotu w celu takiego zastosowania;

ograniczenia ustanowione w niniejszej dyrektywie w sprawie użycia chlorowanych rozpuszczalników uwzględniają aktualny stan wiedzy i technik odnoszących się do bardziej bezpiecznych alternatyw;

niniejsza dyrektywa oparta jest na wstępnej analizie ryzyka, które stwarzają chlorowane rozpuszczalniki, jak również korzyści i niedogodności wynikających z ograniczenia ich użycia i sprzedaży; ogólną ocenę zagrożenia dla człowieka i środowiska chloroformem przeprowadzono zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 793/93(4) i rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1488/94(5);

niniejsza dyrektywa nie narusza prawodawstwa wspólnotowego ustanawiającego minimalne wymagania ochrony pracowników zawarte w dyrektywie Rady 89/391/EWG(6) i w dyrektywach szczegółowych opartych na niej, w szczególności w dyrektywie Rady 90/394/EWG(7);

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego dyrektyw dotyczących usunięcia barier technicznych w handlu substancjami i preparatami niebezpiecznymi,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG zostaje dostosowany do postępu technicznego zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 31 grudnia 1997 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję. Przepisy te zostaną wprowadzone od dnia 30 czerwca 1998 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 września 1996 r.
W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.

(2) Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 1.

(3) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.

(4) Dz.U. L 84 z 5.4.1993, str. 1.

(5) Dz.U. L 161 z 29.6.1994, str. 3.

(6) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.

(7) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.

ZAŁĄCZNIK 

"W załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG pkt 33-40 (włącznie) zastępuje się następującymi punktami:
Oznaczenie substancji, grup substancji lub preparatów Warunki ograniczenia
33. Chloroform CAS nr 67-66-3

34. Tetrachlorek węgla CAS

nr 56-23-5

35. 1,1,2 Trichloroetan CAS

nr 79-00-5

36. 1,1,2,2 Tetraochloroetan CAS

Nie mogą być używane w stężeniu równym lub większym od 0,1 % wagowo w substancjach i preparatach wprowadzonych do obrotu do powszechnej sprzedaży i/lub w dyfuzyjnych zastosowaniach, takich jak czyszczenie powierzchni i czyszczenie tkanin.
nr 79-34-5

37. 1,1,1,2 Tetrachloroetan CAS

nr 630-20-6

38. Pentachloroetan CAS nr 76-01-7

39. 1,1 Dichloroetylen CAS

nr 75-35-4

40. 1,1,1 Trichloroetan CAS

nr 71-55-6

Bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów wspólnotowych dotyczących klasyfikacji, pakowania i etykietowania niebezpiecznych substancji i preparatów opakowania takich substancji i preparatów ich zawierające w stężeniu równym lub przekraczającym 0,1 % muszą być opatrzone czytelnym i niedającym się usunąć napisem:
"Tylko do użytku w instalacjach przemysłowych".
W drodze wyjątku przepis ten nie ma zastosowania do:
a) produktów medycznych i weterynaryjnych,

tak jak zostało to określone w dyrektywie

65/65/EWG(1), ostatnio zmienionej

dyrektywą 93/39/EWG(2);

b) produktów kosmetycznych, tak jak zostało to

określone w dyrektywie 76/768/EWG(3),

ostatnio zmienionej dyrektywą 93/35/EWG(4).

______

(1) Dz.U. 22 z 9.2.1965, str. 369/65.

(2) Dz.U. L 214 z 24.8.1993, str. 22.

(3) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 169.

(4) Dz.U. L 151 z 23.6.1993, str. 32."

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1996.231.20

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 96/55/WE dostosowująca po raz drugi do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (chlorowane rozpuszczalniki)
Data aktu: 04/09/1996
Data ogłoszenia: 12/09/1996
Data wejścia w życie: 02/10/1996