KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 95/54/WE(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę Rady 74/408/EWG z dnia 22 lipca 1974 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia wnętrza pojazdów silnikowych (wytrzymałość siedzeń i ich punktów mocowania)(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 81/577/EWG(4), w szczególności jej art. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa 74/408/EWG jest jedną z odrębnych dyrektyw dotyczących procedury homologacji typu EWG, ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG; w konsekwencji przepisy ustanowione dyrektywą 70/156/EWG w odniesieniu do układów pojazdu, elementów i odrębnych jednostek technicznych mają odniesienie do niniejszej dyrektywy;
w szczególności art. 3 ust. 4 oraz art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają załączenia do każdej odrębnej dyrektywy dokumentu informacyjnego zawierającego istotne punkty załącznika I do tej dyrektywy oraz świadectwo homologacji typu w oparciu o załącznik VI, tak aby można było je zarejestrować w bazie komputerowej;
możliwe jest dalsze dostosowanie niniejszej dyrektywy w świetle postępu technicznego celem poprawy ochrony pasażerów pojazdów silnikowych pod względem wytrzymałości siedzeń oraz mocowania zagłówka poprzez egzekwowanie wymogu zgodności z przepisami technicznymi rozporządzenia 17.04 Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych, w szczególności w odniesieniu do wysokości zagłówka przewidzianej w serii 05 zmian do powyższego rozporządzenia;
możliwy jest wymóg zamocowania zagłówka do zewnętrznych siedzeń przednich w pojazdach kategorii M1, N1 oraz M2 o masie brutto nieprzekraczającej 3.500 kg w celu zminimalizowania ryzyka obrażeń szyi w przypadku kolizji tylnych;
procedura określania punktu H siedzenia podana jest w załączniku III do dyrektywy Rady 77/649/EWG(5), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 90/630/EWG(6), nie jest konieczne ponowne jej podawanie w niniejszej dyrektywie; w nawiązaniu do dyrektywy Rady 74/60/EWG(7), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 78/632/EWG(8), oraz do dyrektywy Komisji 78/932/EWG(9);
należy rozważyć dalszy rozwój wymogów odnośnie do wytrzymałości siedzeń właściwych pojazdom M2 na podstawie doświadczeń oraz badania wypadków; należy uwzględnić funkcjonowanie siedzeń w przyszłości w przypadku łącznego obciążenia pasażera korzystającego z zagłówka oraz pasażera bez zagłówka na siedzeniu tylnym; należy zainicjować program badań w ciągu dwóch lat, mając na celu opracowanie nowej procedury badań statycznych siedzeń, zapewniających ekwiwalentny poziom bezpieczeństwa w stosunku do obecnych badań dynamicznych;
należy uwzględnić w przyszłości dalszą poprawę ochrony, jaką zapewniają zagłówki, na podstawie badań przypadków obrażeń, łącznie z ewentualnymi obrażeniami szyi jako kryterium sprawności siedzenia w oparciu o badania z manekinami Hybrid III;
wejście w życie zmiany do dyrektywy Rady 77/541/EWG(10), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 90/628/EWG(11), dotyczącej wymogu posiadania pasów bezpieczeństwa w pojazdach z kategorii M2 i M3, zależy od dostosowania do postępu technicznego dyrektywy Rady 76/115/EWG(12), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 90/629/EWG(13) w sprawie punktów mocowania pasów bezpieczeństwa oraz niniejszej dyrektywy w sprawie wytrzymałości siedzeń;
przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowywania do Postępu Technicznego, ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 czerwca 1996 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Martin BANGEMANN |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(2) Dz.U. L 266 z 8.11.1995, str. 1.
(3) Dz.U. L 221 z 12.8.1974, str. 1.
(4) Dz.U. L 209 z 29.7.1981, str. 34.
(5) Dz.U. L 267 z 19.10.1977, str. 1.
(6) Dz.U. L 341 z 6.12.1990, str. 20.
(7) Dz.U. L 38 z 11.2.1974, str. 2.
(8) Dz.U. L 206 z 29.7.1978, str. 26.
(9) Dz.U. L 325 z 20.11.1978, str. 1.
(10) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 95.
(11) Dz.U. L 341 z 6.12.1990, str. 1.
(12) Dz.U. L 24 z 30.1.1976, str. 6.
(13) Dz.U. L 341 z 6.12.1990, str. 14.