uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1469/95 z dnia 22 czerwca 1995 r. w sprawie środków, jakie mają być podjęte wobec niektórych beneficjantów operacji finansowanych przez Sekcję Gwarancji EFOGR(1), w szczególności jego art. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
rozporządzenie (WE) nr 1469/95 wprowadza wspólnotowy system umożliwiający wszystkim właściwym władzom Państw Członkowskich i Komisji możliwie jak najszybszą identyfikację podmiotów gospodarczych stwarzających, w świetle uzyskanych w odniesieniu do nich doświadczeń, gdy chodzi o prawidłową realizację podejmowanych przez nich wcześniej zobowiązań, ryzyko nierzetelności w związku z procedurami przetargowymi, przyznawaniem refundacji wywozowych lub sprzedaży po obniżonych cenach produktów objętych skupem interwencyjnym; zastosowanie systemu ogranicza się do podmiotów gospodarczych, które świadomie lub w wyniku poważnego zaniedbania dopuściły się naruszenia przepisów ze szkodą dla funduszów wspólnotowych lub co do których zachodzą uzasadnione podejrzenia, że dopuściły się takich naruszeń przepisów; na tej podstawie należy ustalić, w świetle powagi wykroczenia i w zależności od tego, czy zostało ono stwierdzone, czy też zachodziło podejrzenie jego popełnienia, szereg zróżnicowanych środków, poczynając od ściślejszych kontroli, a kończąc na wykluczeniu takich podmiotów gospodarczych z udziału w określonych operacjach, podejmowanych z chwilą wykrycia ich oszukańczej działalności;
niektóre zasady, które mają być przyjęte w związku z wprowadzeniem wspomnianego systemu, mogą, w szczególności w odniesieniu do definicji nieprawidłowości zgodnie z art. 1 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1469/95, w odniesieniu do określania podmiotów gospodarczych w rozumieniu art. 5 tiret drugie tego rozporządzenia oraz w odniesieniu do zasad dotyczących okresu przedawnienia, dotyczyć odtąd stosownych przepisów horyzontalnych rozporządzenia Rady (WE, EURATOM) nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich(2); w odniesieniu do dodatkowych specyfikacji, jakie należy przygotować dla przypadków uzasadnionego podejrzenia nieprawidłowości wymagającej zastosowania systemu, konieczne jest ustalenie definicji "wstępnego raportu administracyjnego lub sądowego" w rozumieniu art. 1 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1469/95; w celu ustalenia, czy nieprawidłowość została popełniona, czy też miało miejsce jej usiłowanie i czy było to działanie świadome albo czy wynikało ono z poważnego zaniedbania, Państwa Członkowskie powinny stosować swoje odpowiednie uregulowania krajowe;
w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania systemu bez uszczerbku dla obowiązku Państw Członkowskich dotyczącego zapobiegania i sądowego ścigania wszelkich nieprawidłowości stosowanie tego systemu powinno być ograniczone do przypadków nieprawidłowości o określonym znaczeniu; w celu możliwie jak najbardziej ujednoliconego stosowania środków podejmowanych w razie podejrzenia lub stwierdzenia nieprawidłowości należy ustalić zakres takich środków i kryteria co do czasu ich trwania;
należy przyjąć zasady regulujące treść i następstwa powiadomień dokonywanych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1469/95, łącznie z przepisami dotyczącymi niezwłocznego usuwania z utrzymywanego na bieżąco zamkniętego systemu poufnej identyfikacji i powiadamiania o tym tych podmiotów gospodarczych, które nie są już w sposób uzasadniony podejrzewane o popełnienie nieprawidłowości lub w stosunku do których minął już okres stosowania środka lub środków w rozumieniu art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1469/95;
w końcu, zgodnie z art. 5 tiret trzecie rozporządzenia (WE) nr 1469/95, konieczne jest ustalenie warunków, na jakich podmioty gospodarcze mogą uniknąć zawieszenia płatności poprzez wniesienie zabezpieczenia w przypadkach, do których nie ma zastosowania żadne z rozwiązań dotyczących wypłacania zaliczek określonych w art. 18 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2220/85 z dnia 22 lipca 1985 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu zabezpieczeń w odniesieniu do produktów rolnych(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 3403/93(4);
informacje wymieniane, jak przewiduje to system wprowadzony rozporządzeniem (WE) nr 1469/95, dotyczą głównie osób fizycznych; w związku z tym system podlega zasadom ochrony praw podstawowych i wolności zawartym w dyrektywie 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(5) oraz mutatis mutandis, w przepisach ustanowionych w tym celu i dotyczących pomocy wzajemnej w kwestiach celnych i rolnych;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 24 kwietnia 1996 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 145 z 29.6.1995, str. 1.
(2) Dz.U. L 312 z 23.12.1995, str. 1.
(3) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.
(4) Dz.U. L 310 z 14.12.1993, str. 4.
(5) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31.
(6) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13.
(7) Dz.U. L 144 z 2.6.1981, str. 1.
(8) Dz.U. L 67 z 14.3.1991, str. 11.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1996.102.15 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 745/96 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1469/95 w sprawie środków, jakie mają być podjęte wobec niektórych beneficjantów operacji finansowanych przez Sekcję Gwarancji EFOGR |
| Data aktu: | 24/04/1996 |
| Data ogłoszenia: | 25/04/1996 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/07/1996, 28/04/1996 |