uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 79/112/EWG z dnia 18 grudnia 1978 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do etykietowania, prezentacji i reklamowania środków spożywczych przeznaczonych na sprzedaż konsumentowi końcowemu(1), ostatnio zmienioną przez dyrektywę Komisji 93/102/WE(2), w szczególności jej art. 4 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
uwzględniając zakres i efekty proponowanego działania, środki wspólnotowe wprowadzone niniejszą dyrektywą są niezbędne, jeżeli wytyczone cele mają być osiągnięte; celów tych Państwa Członkowskie nie mogą osiągnąć, działając indywidualnie; ponadto osiągnięcie tych celów na poziomie wspólnotowym zakłada już dyrektywa 79/112/WE;
w celu zapewnienia konsumentom uzyskiwania odpowiednich informacji konieczne jest określenie obowiązkowego umieszczania na niektórych środkach spożywczych innych danych szczegółowych w uzupełnieniu do tych wymienionych w art. 3 dyrektywy 79/112/EWG;
gazy opakowaniowe używane do pakowania niektórych środków spożywczych nie powinny być uważane za składniki w rozumieniu art. 6 ust. 1 dyrektywy 79/112/EWG i dlatego nie powinny być umieszczane na wykazie składników na etykiecie;
jednakże konsumenci powinni być informowani o użyciu takich gazów w zakresie, w jakim informacja ta umożliwia im zrozumienie, dlaczego środek spożywczy, który zakupili, ma dłuższy okres przydatności do spożycia niż podobne produkty pakowane w inny sposób;
w celu zapobieżenia tworzeniu nowych ograniczeń w handlu w wyniku podjęcia jednostronnych środków przez Państwa Członkowskie konieczne jest przyjęcie przepisów wspólnotowych;
zgodnie z procedurą art. 17 dyrektywy Rady 79/112/EWG niniejsza dyrektywa została przedłożona Stałemu Komitetowi ds. Środków Spożywczych, który nie był w stanie wyrazić opinii; stosując tę samą procedurę Komisja przedłożyła Radzie propozycję odnoszącą się do środków, które należy podjąć;
ponieważ Rada nie przyjęła żadnych środków przed upływem wyznaczonych jej trzech miesięcy, Komisja powinna przyjąć projektowane środki,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Martin BANGEMANN | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 33 z 8.2.1979, str. 1.
(2) Dz.U. L 291 z 25.11.1993, str. 14.
-zmieniony przez art. 1 dyrektywy Rady nr 96/21/WE z dnia 29 marca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.88.5) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 kwietnia 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2004/77/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.162.76) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 maja 2004 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1994.300.14 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 94/54/WE dotycząca obowiązkowego umieszczania na etykietach niektórych środków spożywczych danych szczegółowych innych niż wymienione w dyrektywie Rady 79/112/EWG |
| Data aktu: | 18/11/1994 |
| Data ogłoszenia: | 23/11/1994 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 13/12/1994 |