Decyzja 94/458/WE w sprawie administracyjnego zarządzania współpracą w naukowym badaniu zagadnień dotyczących żywności

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 czerwca 1994 r.
w sprawie administracyjnego zarządzania współpracą w naukowym badaniu zagadnień dotyczących żywności

(94/458/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 15 lutego 1994 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 93/5/EWG z dnia 25 lutego 1993 r. w sprawie pomocy Komisji i współpracy Państw Członkowskich w naukowym badaniu zagadnień dotyczących żywności(1) w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 3 ust. 2 tiret pierwsze dyrektywy Rady 93/5/EWG wprowadzającej zasady administracyjnego zarządzania współpracą;

powyższe zasady są stworzone aby służyć różnym celom;

muszą zostać ustanowione bardziej szczegółowe zasady zarządzania procedurami dla różnych etapów współpracy;

muszą być ustanowione szczegółowe regulacje dotyczące współpracy między organami a władzami wyznaczonymi przez Państwa Członkowskie;

niezbędne jest zapewnienie najwyższej przejrzystości w rekomendacjach wydawanych przez Naukowy Komitet ds. Żywności;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Żywności,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Decyzja ustanawia zasady administracyjnego zarządzania współpracą między Państwami Członkowskimi a Komisją w naukowym badaniu zagadnień dotyczących żywności zgodnie z dyrektywą 93/5/EWG.

Artykuł  2
1.
W porozumieniu z władzami lub organami upoważnionymi przez Państwo Członkowskie zgodnie z art. 2 akapit pierwszy dyrektywy 93/5/EWG, Komisja przygotuje, co najmniej co sześć miesięcy projekt decyzji ustanawiającej i uaktualniającej spis zadań i powiązanych priorytetów w rozumieniu art. 3 ust. 2 tiret drugie dyrektywy Rady 93/5/EWG.
2.
Projekt powinien rozróżniać sprawy podlegające pod zakres art. 1 ust. 2 lit. a), dyrektywy 93/5/EWG od spraw podlegających pod zakresowi art. 1 ust. 2 lit. b).
Artykuł  3
1.
Podczas wyznaczania władzy lub organu na mocy art. 2 dyrektywy Rady 93/5/EWG, każde Państwo Członkowskie dostarczy nazwę poszczególnej władzy lub organu, wraz z nazwą i adresem punktu kontaktowego dla Komisji i innych Państw Członkowskich.
2.
Państwo Członkowskie notyfikuje niezwłocznie Komisji o jakichkolwiek zmianach w informacji określonej w ust. 1.
Artykuł  4

Gdy wyznaczona władza lub organ proponuje swój udział w przeprowadzaniu poszczególnych zadań, powinien on dostarczyć wykaz instytucji, które mogą wziąć udział w tej współpracy wraz z:

– ich nazwami i adresami, jak również nazwiskiem osoby odpowiedzialnej za przeprowadzenie zadania,

– informacją na temat ich pochodzenia i ekspertyzę z danego zakresu.

Artykuł  5
1.
Komisja zapewni, że opinie Naukowego Komitetu ds. Żywności, wraz ze skrótem uzasadnień tych opinii, są dostępne, tak szybko jak możliwe dla wszystkich zainteresowanych stron, włączając w to wyznaczone władze oraz organy.
2.
Gdy osoba fizyczna lub prawna, instytucja uczestnicząca, wyznaczona władza lub organ lub Komisja żąda by informacje lub dokumenty zostały wymienione w ramach współpracy naukowej, która jest poufna, Komisja zapewni, że dane informacje lub dokumenty są czytelnie oznakowane.

Poufność takich informacji lub dokumentów będzie szanowana przez osoby otrzymujące je.

Na wniosek wyznaczonej władzy lub organu, Komisja zrewiduje poufny status informacji lub dokumentów, w porozumieniu ze stronami, które je ustanowiły.

Artykuł  6

Decyzja o spisie zadań i ich powiązanych priorytetów zgodnie z art. 3 ust. 2 tiret trzecie dyrektywy 93/5/EWG będzie zawierać uściślone szczegóły dotyczące następujących aspektów w szczególności:

– tematu pracy jak ma być przeprowadzona,

– charakteru i zakresu pracy,

– limitu czasu do zakończenia pracy.

Artykuł  7
1.
We współpracy z władzami lub organami wyznaczonymi przez Państwo Członkowskie, zgodnie z art. 2 akapit pierwszy dyrektywy 93/5/EWG, Komisja przygotuje przynajmniej na sześć miesięcy projekt decyzji podziału zadań między wyznaczone władze lub organy.

W następstwie przyjęcia decyzji, każda wyznaczona władza lub organ powiadamia Komisję o nazwie instytucji, które będą przeprowadzały szczególne zadania. Informują one Komisję o wszelkich zmianach.

2.
W celu zezwolenia na bezpośrednie kontakty Komisji i instytucji w sprawach technicznych mogą zostać ustanowione właściwe porozumienia, zgodnie z warunkami określonymi przez wyznaczone władze lub organy.
3.
Gdy poszczególne zadania są przydzielone wyznaczonym władzom lub organom dwóch lub więcej Państw Członkowskich, mogą być ustanowione właściwe porozumienia w celu zezwolenia na bezpośrednie kontakty w sprawach technicznych między instytucjami, które wnioskowały o prowadzenie tych zadań, zgodnie z warunkami określonymi przez wyznaczone władze lub organy.
Artykuł  8
1.
Przynajmniej, co sześć miesięcy, każda wyznaczona władza lub organ przesyła Komisji sprawozdanie o postępach w wypełnianiu zadań, jakie zostały nań nałożone. Komisja przekazuje sprawozdanie innym wyznaczonym władzom lub organom.
2.
Zadania są okresowo przeglądane przez Komisję, w porozumieniu z wyznaczonymi władzami lub organami.
Artykuł  9
1.
Komisja działa w bliskiej współpracy z wyznaczonymi władzami lub organami nad wszystkimi aspektami wprowadzania dyrektywy 93/5/EWG w życie.
2.
Komisja ułatwia komunikację i wymianę informacji między Komitetem Naukowym ds. Żywności a wyznaczonymi władzami lub organami, w sprawach wynikających z zakresu dyrektywy 93/5/EWG.
3.
Komisja może także przeprowadzić inne dodatkowe konsultacje, jeżeli uzna je za niezbędne, i niezwłocznie informuje o tym wyznaczone władze lub organy.
Artykuł  10

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 czerwca 1994 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 52 z 4.3.1993, str. 18.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.189.84

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 94/458/WE w sprawie administracyjnego zarządzania współpracą w naukowym badaniu zagadnień dotyczących żywności
Data aktu: 29/06/1994
Data ogłoszenia: 23/07/1994
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/07/1994