Rozporządzenie 2131/93 ustanawiające procedury i warunki sprzedaży zbóż znajdujących się w posiadaniu agencji interwencyjnych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 2131/93
z dnia 28 lipca 1993 r.
ustanawiające procedury i warunki sprzedaży zbóż znajdujących się w posiadaniu agencji interwencyjnych *

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1766/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż (1), w szczególności jego art. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

agencja interwencyjna może skupować zboże albo za pomocą obowiązkowych środków interwencyjnych przewidzianych w art. 4 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1766/92 albo za pomocą specjalnych środków interwencyjnych, określonych w art. 6 tego rozporządzenia;

zboża znajdujące się w posiadaniu agencji interwencyjnej muszą być sprzedawane bez dyskryminacji między nabywcami wspólnotowymi; system przetargowy w zasadzie pozwala na osiągnięcie tego celu; jednakże w niektórych przypadkach musi być możliwe zastosowanie innych metod sprzedaży;

w celu zapewnienia jednakowego traktowania wszystkich zainteresowanych stron we Wspólnocie, ogłoszenia o przetargu muszą być publikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich i należy przewidzieć racjonalny okres czasu między datą publikacji a pierwszym terminem składania ofert przetargowych; jednakże taka publikacja nie jest konieczna przy ilościach mniejszych niż 2000 ton;

sprzedaż na rynku wewnętrznym musi być realizowana po cenach, które nie powodują zakłóceń rynku; cel ten może być osiągnięty, jeśli cena sprzedaży odpowiada, przy uwzględnieniu jakości zboża wystawionego na sprzedaż w formie przetargu, cenie na rynku lokalnym i nie jest niższa od określonego poziomu w stosunku do ceny interwencyjnej; w niektórych przypadkach przestrzeganie tego poziomu cen może być sprzeczne z zasadą racjonalnego zarządzania rynkiem lub z uzgodnieniami dotyczącymi skupu interwencyjnego i prowadzić do zakłóceń w funkcjonowaniu wspólnej organizacji rynku; należy zatem przewidzieć w takich przypadkach możliwość sprzedaży zapasów interwencyjnych na specjalnych warunkach cenowych;

ponadto kupno na rynku zbóż nadających się do określonego wykorzystania może być szczególnie trudne; w związku z tym, należy przewidzieć możliwość ułatwienia zaopatrzenia tego rynku z zapasów interwencyjnych; jednakże możliwość ta powinna być ograniczona do wyjątkowych przypadków;

sprzedaż zbóż celem ich wywozu powinna być realizowana po cenach ustalonych dla każdego przypadku osobno z uwzględnieniem tendencji i potrzeb na rynku; sprzedaż taka nie powinna pociągać za sobą zakłóceń na niekorzyść wywozu w ramach wolnego rynku; dlatego też Komisja powinna ustalić na podstawie przedłożonych ofert przetargowych minimalną cenę sprzedaży;

Komisja ustala cenę sprzedaży z uwzględnieniem wszystkich danych dostępnych w dniu składania ofert przetargowych; w celu zapobiegania spekulacjom i zapewnienia jednakowych warunków wszystkim zainteresowanym przetargiem, niezbędne jest, aby przedkładanej ofercie towarzyszył wniosek o wcześniejsze ustalenie refundacji wywozowej;

oferty przedkładane w stosunku do różnych partii są porównywalne jedynie dla zbóż znajdujących się w identycznych warunkach; zboża objęte przetargiem są składowane w różnych miejscach; można zapewnić większą porównywalność dzięki zwróceniu oferentowi, który wygrał przetarg, najniższych kosztów transportu między miejscem składowania zboża i miejscem jego wyjścia; jednakże ze względów budżetowych zwrot ten może być wypłacony jedynie w odniesieniu do miejsca wyjścia, do którego transport jest najmniej kosztowny; miejsce to powinno być wyznaczone przez odniesienie do jego urządzeń technicznych przeznaczonych do wywozu zboża;

prawidłowy przebieg przetargu jest możliwy jedynie wtedy, gdy zainteresowani składają poważne oferty; cel ten może być osiągnięty przez ustanowienie zabezpieczenia zwracanego w chwili wpłacenia ceny sprzedaży w wyznaczonym terminie;

w przypadku przetargów na wywóz należy zapewnić, aby zboże nie zostało wprowadzone z powrotem na rynek Wspólnoty; istnieje takie ryzyko, jeśli cena sprzedaży jest niższa niż cena minimalna, która obowiązuje w przypadku ponownej sprzedaży na rynku wewnętrznym; należy zatem przewidzieć dla tych przypadków ustanowienie drugiego zabezpieczenia, którego wysokość powinna być równa różnicy między ceną sprzedaży i ceną minimalną; wobec tego, zwrot zabezpieczenia może mieć miejsce jedynie wtedy, gdy oferent wygrywający przetarg zamierzający dokonać wywozu zboża dostarczy dowodów, określonych w art. 18 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3665/87 z dnia 27 listopada 1987 r., ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych dla produktów rolnych (2), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 1708/93 (3);

w celu zapewnienia, aby zbyt zapasów interwencyjnych odbywał się w sposób szybki i dostosowany możliwie najlepiej do praktyk handlowych, należy ustanowić termin dla wykonania praw i obowiązków wynikających z przetargu;

Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1836/82 z dnia 7 lipca 1982 r. ustanawiające procedury i warunki zbytu zbóż znajdujących się w posiadaniu agencji interwencyjnych (4), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 966/93 (5), uległo licznym zmianom; w celu przejrzystości należy je zastąpić;

należy traktować w ten sam sposób wszystkie przypadki sprzedaży, które miały miejsce podczas roku gospodarczego 1993/1994;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Zboża zakupione przez agencje interwencyjne zgodnie z art. 4 rozporządzenia (EWG) nr 1766/92, wystawia się na sprzedaż w drodze przetargu lub, w przypadku odsprzedaży na rynku Wspólnoty, w drodze licytacji publicznej.
2. 1
Dla celów niniejszego rozporządzenia "przetarg" oznacza konkurencję między zainteresowanymi stronami w odpowiedzi na zaproszenie do składania ofert, przy czym umowę na każdą partię zawiera się z oferentem, którego oferta jest najkorzystniejsza z ofert zgodnych z przepisami niniejszego rozporządzenia, a jej cena jest co najmniej równa minimalnej cenie sprzedaży ustalonej przez Komisję zgodnie z art. 10 ust. 2.

TYTUŁ  I

Sprzedaż na rynku Wspólnoty

Artykuł  2
1. 2
Decyzję o otwarciu przetargu podejmuje się zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 23 rozporządzenia (EWG) nr 1766/92. W ramach tej decyzji określa się w szczególności:

a) ilości oferowane w przetargu;

b) termin końcowy składania ofert przetargowych w przypadku poszczególnych zaproszeń do przetargu, a w przypadku ciągłego przetargu początkowy i końcowy termin składania ofert.

Decyzję określoną w akapicie pierwszym podaje się do wiadomości wszystkich zainteresowanych stron poprzez jej ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Między datą tego ogłoszenia a ostatnim dniem pierwszego terminu składania ofert musi upłynąć okres co najmniej sześciu dni.

2. 3
Ustęp 1 nie stosuje się do przetargów obejmujących ilości mniejsze niż 5.000 ton.
Artykuł  3 4

Agencje interwencyjne opracowują i publikują ogłoszenie o przetargu zgodne z przepisami art. 12.

Artykuł  4

Przetarg przewidziany w art. 2 może być ograniczony do określonych sposobów wykorzystania i/lub do określonych przeznaczeń.

Artykuł  5 5
1.
W przypadkach odsprzedaży zbóż na rynku wspólnotowym oferta sporządzana jest w oparciu o rzeczywistą jakość partii, której dotyczy. Mają zastosowanie następujące warunki dodatkowe:

a) w przypadku odsprzedaży w ciągu trzech pierwszych miesięcy roku gospodarczego kukurydzy i sorgo oraz w ciągu dwóch pierwszych miesięcy roku gospodarczego pszenicy zwyczajnej, pszenicy durum, żyta i jęczmienia przyjęta oferta odpowiada co najmniej cenie interwencyjnej obowiązującej w jedenastym miesiącu minionego roku gospodarczego, podwyższonej o przyrost miesięczny ustalony dla tego samego roku gospodarczego;

b) w przypadku odsprzedaży w pozostałym okresie roku gospodarczego oferta w żadnym przypadku nie może być niższa od ceny interwencyjnej obowiązującej w ostatnim dniu składania ofert; jednak ceny interwencyjne, jakie należy uwzględnić w dwunastym miesiącu roku gospodarczego, stanowią ceny obowiązujące w jedenastym miesiącu, podwyższone o przyrost miesięczny.

W odniesieniu do przyjętych ofert minimalną cenę sprzedaży ustala się na poziomie, który nie spowoduje zakłóceń na rynkach zbóż i która jest równa cenie stwierdzonej dla takiej samej jakości i dla reprezentatywnej ilości na rynku w miejscu składowania lub, jeśli jest to niemożliwe, na najbliższym rynku, z uwzględnieniem kosztów transportu.

2.
W drodze odstępstwa od ust. 1 sprzedaż na rynku wspólnotowym może zostać zorganizowana w ramach specjalnego przetargu w celu przetworzenia zbóż na bioetanol i wykorzystanie go do produkcji biopaliw we Wspólnocie, pod warunkiem że tradycyjny rynek spożywczy nie jest zagrożony. W takim przypadku minimalna cena sprzedaży jest równa co najmniej cenie stwierdzonej dla takiej samej jakości i dla reprezentatywnej ilości na rynkach produktów związanych z produkcją biopaliw, z uwzględnieniem kosztów transportu.
3.
W przypadku gdy w danym roku gospodarczym okazuje się, że powstały zakłócenia w prawidłowym funkcjonowaniu wspólnej organizacji rynku, spowodowane zwłaszcza trudnościami w sprzedaży zbóż po cenach zgodnych z ust. 1 lub w przypadku wystąpienia wyjątkowych okoliczności, sprzedaż na rynku wspólnotowym może zostać zorganizowana w oparciu o specjalny przetarg, na szczególnych warunkach sprzedaży i po cenach określonych zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 25 rozporządzenia (WE) nr 1784/2003.
Artykuł  6

Zainteresowane Państwo Członkowskie powiadamia Komisję w ciągu drugiego miesiąca następującego po miesiącu zamknięcia zaproszenia do przetargu o przebiegu procedury przetargowej, wskazując w szczególności średnie ceny zbytu różnych partii zboża oraz sprzedane ilości.

TYTUŁ  II

Sprzedaż na wywóz

Artykuł  7
1. 6
Decyzję o otwarciu przetargu podejmuje się zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 23 rozporządzenia (EWG) nr 1766/92. W ramach tej decyzji określa się w szczególności:

a) ilości oferowane w przetargu;

b) 7 (skreślona);

c) końcowy termin składania ofert w przypadku poszczególnych zaproszeń do przetargu, a w przypadku przetargu ciągłego początkowy i końcowy termin składania ofert.

Decyzje, określone w akapicie pierwszym podaje się do wiadomości wszystkich zainteresowanych stron poprzez ich ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Między datą tego ogłoszenia a ostatnim dniem pierwszego terminu składania ofert musi upłynąć okres co najmniej sześciu dni.

2.
W ogłoszeniu o przetargu, przewidzianym w art. 12, agencja interwencyjna wskazuje dla każdej partii zboża port lub miejsce wyjścia, do którego można dotrzeć przy najmniejszych kosztach transportu i którego urządzenia techniczne są wystarczające do celów wywozu zbóż objętych przetargiem.

Agencja interwencyjna zwraca oferentowi, który wygrał przetarg koszty najtańszego transportu między miejscem składowania i miejscem załadunku w porcie lub miejscem wyjścia, wskazanym w pierwszym akapicie, w odniesieniu do wywiezionych ilości zboża. W szczególnych przypadkach, można podjąć decyzję zgodnie z procedurą określoną w ust. 1 o zapewnieniu transportu przez agencję interwencyjną na takich samych zasadach.

2a. 8
Jeśli Państwo Członkowskie nie posiada portu morskiego można, według procedury określonej w ust. 1, odstąpić od ust. 2 i zapewnić, w przypadku wywozu z portu morskiego, finansowanie najniższych kosztów transportu między miejscem składowania a rzeczywistym miejscem wyjścia, w ramach maksymalnych kwot wskazanych w zaproszeniu do składania ofert przetargowych.

Do celów niniejszego ustępu, porty Rijeka i Split w Chorwacji można uznać za miejsca wyjścia.

3.
Agencja interwencyjna określa w przypadku przetargu ciągłego końcowe terminy składania ofert przetargowych dotyczące każdego poszczególnego przetargu.
Artykuł  8
1.
Oferty:

a) mogą być odrzucone, jeśli dotyczą partii mniejszych niż 500 ton;

b) mogą określać, iż są ważne tylko w odniesieniu do określonych ilości;

c) są uznawane za dotyczące zboża dostarczonego, ale nie wyładowanego w porcie lub miejscu wyjścia określonym w art. 7 ust. 2.

2.
Bez uszczerbku dla przepisów art. 13 ust. 2, oferty są ważne wyłącznie wtedy, gdy towarzyszy im wniosek o pozwolenie na wywóz wraz z wnioskiem o wcześniejsze wyznaczenie refundacji wywozowej lub opłaty wyrównawczej odpowiednio do danego miejsca przeznaczenia. Wszystkie kraje, dla których stosuje się taką samą stawkę refundacji wywozowej lub opłaty wyrównawczej uznaje się za jedno miejsce przeznaczenia.
Artykuł  9

Nie naruszając przepisów art. 21 ust. 1 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3719/88 (6), pozwolenia na wywóz wydawane na mocy niniejszego rozporządzenia, uznaje się dla celów określania terminu ich ważności, za wydane w ostatnim dniu terminu do składania ofert przetargowych.

Artykuł  10 9
1.
Po upływie każdego terminu przewidzianego na składanie ofert przetargowych, zainteresowane państwo członkowskie przesyła Komisji listę ofert, bez podania nazw lub nazwisk, podając w odniesieniu do każdej z nich w szczególności numer partii, ilość, cenę oraz wzrosty cen i ich redukcje.
2.
Zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 25 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1784/2003 Komisja wyznacza minimalną cenę sprzedaży lub postanawia nie podjąć działań w odniesieniu do otrzymanych ofert przetargowych.
3.
W odniesieniu do przetargów na wywóz minimalna cena sprzedaży jest ustalana na takim poziomie, który nie zakłóca pozostałych operacji wywozowych.
Artykuł  11

W przypadku, gdy wniosek o pozwolenie na wywóz przedstawiony przez zwycięzcę przetargu na podstawie art. 8 ust. 2 oparty jest na art. 44 rozporządzenia (EWG) nr 3719/88, agencja interwencyjna unieważnia umowę w odniesieniu do ilości, dla których pozwolenie nie zostało wydane zgodnie z tym artykułem.

TYTUŁ  III

Przepisy ogólne i końcowe

Artykuł  12 10
1.
Agencje interwencyjne publikują - co najmniej na cztery dni przed upływem pierwszego terminu składania ofert - ogłoszenie o przetargu zawierające:

a) dodatkowe klauzule i warunki sprzedaży zgodne z postanowieniami niniejszego rozporządzenia;

b) główne właściwości fizyczne i technologiczne różnych partii, stwierdzone w chwili zakupu przez agencję interwencyjną lub w trakcie przeprowadzonych później kontroli;

c) miejsca składowania oraz nazwisko i adres podmiotu składującego.

2.
Agencje interwencyjne zapewniają odpowiednie udostępnianie ogłoszeń o przetargach, w szczególności poprzez wystawianie ogłoszeń w swoich siedzibach oraz przez ich publikowanie na swojej stronie internetowej lub na stronie internetowej właściwego ministerstwa. W przypadku przetargów stałych agencje interwencyjne określają terminy składania ofert dla każdego przetargu częściowego.
3.
Ogłoszenie o przetargu określa minimalne ilości, do których muszą się odnosić oferty przetargowe.
4.
Ogłoszenie to, wraz ze wszystkimi jego zmianami, przekazuje się Komisji przed upływem pierwszego terminu składania ofert przetargowych.
Artykuł  12a 11

W odniesieniu do każdego zboża, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1784/2003, każde państwo członkowskie przekazuje drogą elektroniczną, najpóźniej w każdą środę o godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Brukseli), reprezentatywne ceny rynkowe wyrażone w walucie krajowej za tonę. Ceny te powinny być ustalane regularnie, w sposób niezależny i przejrzysty.

Państwa członkowskie podają przede wszystkim właściwości jakościowe każdego zboża, etap wprowadzenia do obrotu, jak również miejsce notowania.

Artykuł  13
1. 12
(skreślony).
2.
Przy sprzedaży z przeznaczeniem na wywóz, oferty przetargowe sporządza się w odniesieniu do jakości rzeczywistej partii zboża, której dotyczy oferta.
3.
Przy sprzedaży z przeznaczeniem na wywóz, możliwe jest niedopuszczenie przedłożonych ofert przetargowych na podstawie art. 44 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3719/88.
4. 13
Złożone oferty nie mogą być ani zmienione ani wycofane.

Oferty są ważne wyłącznie wtedy, gdy towarzyszy im dowód wpłaty przez oferenta zabezpieczenia w wysokości 5 euro za tonę.

Artykuł  14

Agencje interwencyjne podejmują wszelkie środki niezbędne do umożliwienia zainteresowanym stronom oceny jakości wystawianego na sprzedaż zboża przed złożeniem ofert.

Artykuł  15

Agencje interwencyjne informują niezwłocznie wszystkich oferentów o statusie ich ofert. W terminie trzech dni roboczych od daty tego zawiadomienia, kieruje ona do zwycięzców przetargu listem poleconym lub pisemnym środkiem telekomunikacji deklarację o udzieleniu zamówienia.

Artykuł  16 14

Zwycięscy przetargu płacą za zboże przed odbiorem, lecz najpóźniej w terminie jednego miesiąca od daty przekazania deklaracji określonej w art. 15. Ponoszą oni ryzyko i koszty składowania zboża nieodebranego w terminie płatności.

Zboża przyznane i nie odebrane w terminie płatności uważa się za odprawione ze wszystkimi konsekwencjami z dniem upływu tego terminu. W takim przypadku, w odniesieniu do sprzedaży na rynku wewnętrznym cenę oferty dostosowuje się w zależności od cech jakościowych opisanych w ogłoszeniu o przetargu.

Przy sprzedaży z przeznaczeniem na wywóz cena do zapłaty równa jest cenie zawartej w ofercie zwiększonej o miesięczny przyrost, jeśli odbiór ma miejsce w kolejnym miesiącu po przyznaniu umowy.

Jeśli zwycięzca przetargu nie zapłacił za zboże w terminie ustanowionym w pierwszym akapicie, agencja interwencyjna unieważnia umowę w odniesieniu do ilości, za które nie zapłacono.

Artykuł  17 15
1. 16
Zabezpieczenie określone w niniejszym rozporządzeniu wnosi się zgodnie z tytułem II rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2220/85 (8).
2.
Zabezpieczenie, przewidziane w art. 13 ust. 4 podlega zwrotowi dla ilości zboża, dla których:

– nie udzielono zamówienia,

– dokonano płatności ceny sprzedaży w wyznaczonym terminie i w przypadku sprzedaży z przeznaczeniem na wywóz oraz w przypadku gdy zapłacona cena jest niższa od ceny minimalnej dla odsprzedaży na rynku Wspólnoty, zgodnie z art. 5 ust. 1, 2 i 3, wniesiono zabezpieczenie pokrywające różnicę między tymi dwoma cenami.

3. 17
Zwalnia się zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 2 tiret drugie, w odniesieniu do ilości, dla których:

– wykazano, że produkt nie nadaje się do spożycia przez ludzi i przez zwierzęta,

– wykazano, że formalności celne dotyczące wywozu poza obszar celny Wspólnoty i przywozu do jednego z krajów trzecich uwzględnionego w ramach przetargu zostały zakończone. Dowody wywozu poza obszar celny Wspólnoty i przywozu do kraju trzeciego są dostarczane według zasad określonych w art. 7 i 16, ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 800/1999,

– pozwolenie nie zostało wydane zgodnie z art. 49 rozporządzenia (WE) nr 1291/2000,

– umowa została rozwiązana zgodnie z art. 16 akapitem czwartym.

4.
Zabezpieczenie przewidziane w art. 13 ust. 4 ulega przepadkowi w odniesieniu do ilości, co do których:

– zabezpieczenie określone w art. 44 ust. 6 akapit drugi rozporządzenia (EWG) nr 3719/88 uległo przepadkowi,

– za wyjątkiem przypadków siły wyższej, nie dokonano zapłaty w terminie ustanowionym w art. 16.

5.
Za wyjątkiem przypadków siły wyższej, zabezpieczenie określone w ust. 2 tiret drugie ulega przepadkowi dla ilości zboża, dla których dowód określony w ust. 3 tiret drugie nie został dostarczony w terminie ustanowionym w art. 47 rozporządzenia (EWG) nr 3665/87.
Artykuł  17a 18

Nie naruszając art. 18 rozporządzenia (EWG) nr 3665/87 oraz w przypadku gdy:

– refundacja stosowana w dniu złożenia ofert przetargowych dla Szwajcarii lub Lichtensteinu różni się od refundacji dla innych państw trzecich,

– oferent, który wygrał przetarg, ustalił z góry najniższą znormalizowaną kwotę refundacji, która jest inna niż wysokość kwoty refundacji stosowanej dla Szwajcarii lub Lichtensteinu,

dla wypłaty refundacji nie wymaga się dowodu dokonania formalności celnych dla dopuszczenia produktu do spożycia, pod warunkiem że podmiot gospodarczy dostarczy dowód potwierdzający opuszczenie obszaru celnego Wspólnoty przez przynajmniej 1.500 ton produktów zbożowych na statku morskim.

Dowód taki stanowi jeden z wpisów znajdujących się w załączniku, poświadczony przez właściwe organy, na formularzu kontrolnym określonym w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 800/1999, na jednolitym dokumencie administracyjnym lub dokumencie krajowym potwierdzającym opuszczenie obszaru celnego Wspólnoty.

Artykuł  18

Rozporządzenie (EWG) nr 1836/82 traci moc.

Odniesienia do uchylonego rozporządzenia należy traktować jako odniesienia do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  19

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 1993 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 lipca 1993 r.

W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 181 z 1.7.1992, str. 21.

(2) Dz.U. L 351 z 14.12.1987, str. 1.

(3) Dz.U. L 159 z 1.7.1993, str. 77.

(4) Dz.U. L 202 z 9.7.1982, str. 23.

(5) Dz.U. L 98 z 24.4.1993, str. 25.

(6) Dz.U. L 331 z 2.12.1988, str. 1.

(7) Dz.U. L 281 z 1.11.1975, str. 22.

(8) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.

ZAŁĄCZNIK 19

Wpisy, o których mowa w art. 17a akapit drugi

w języku bułgarskim: Износ на зърнени култури по море - член 17а от Регламент (ЕИО) № 2131/93

w języku hiszpańskim: Exportación de cereales por vía marítima; artículo 17 bis del Reglamento (CEE) n° 2131/93

w języku czeskim: Vývoz obilovin po moři - čl. 17 a nařízení (EHS) č. 2131/93

w języku duńskim: Eksport af korn ad søvejen - Artikel 17 a i forordning (EØF) nr. 2131/93

w języku niemieckim: Getreideausfuhr auf dem Seeweg - Verordnung (EWG) Nr. 2131/93 Artikel 17 a

w języku estońskim: Teravilja eksport meritsi - määruse (EMÜ) nr 2131/93 artikkel 17 a

w języku greckim: Εξαγωγή σιτηρών διά θαλάσσης - Άρθρο 17 α του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 2131/93

w języku angielskim: Export of cereals by sea - Article 17 a of Regulation (EEC) No 2131/93

w języku francuskim: Exportation de céréales par voie maritime - Règlement (CEE) n° 2131/93, article 17 bis

w języku irlandzkim: Onnmhairiú gránach ar muir, Airteagal 17a de Rialachán (CEE) 2131/93

w języku włoskim: Esportazione di cereali per via marittima - articolo 17 bis del regolamento (CEE) n. 2131/93

w języku łotewskim: Graudu izvešana pa jūras ceļiem - regulas (EEK) Nr. 2131/93 17.a pants

w języku litewskim: Grūdų eksportas jūra - reglamento (EEB) Nr. 2131/93 17 a straipsnis

w języku węgierskim: Gabonafélék exportja tengeri úton - 2131/93/EGK rendelet 17. a cikk

w języku maltańskim: Esportazzjoni ta' ċereali bil-baħar - Artikolu 17a tar-Regolament (KEE) Nru 2131/93

w języku niderlandzkim: Uitvoer van graan over zee - Artikel 17bis van Verordening (EEG) nr. 2131/93

w języku polskim: Wywóz zbóż drogą morską - art. 17a rozporzadzenia (EWG) nr 2131/93

w języku portugalskim: Exportação de cereais por via marítima - Artigo 17.oA, Regulamento (CEE) n.° 2131/93

w języku rumuńskim: Export de cereale pe cale maritimă -Regulamentul (CEE) nr. 2131/93, articolul 17a

w języku słowackim: Vývoz obilnín po mori - článok 17a nariadenia (EHS) č. 2131/93

w języku słoweńskim: Izvoz žit s pomorskim prometom - člen 17a Uredbe (EGS) št. 2131/93

w języku fińskim: Viljan vienti meriteitse - Asetus (ETY) N:o 2131/93 17a artikla

w języku szwedzkim: Export av spannmål genom sjötransport - Artikel 17a i förordning (EEG) nr 2131/93

* Z dniem 23 lipca 2005 r. od stosowania nin. rozporządzenia wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 2 rozporządzenia nr 1164/2005 z dnia 19 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.188.4).

Z dniem 23 lipca 2005 r. od stosowania nin. rozporządzenia wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 2 rozporządzenia nr 1165/2005 z dnia 19 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.188.7).

Z dniem 23 lipca 2005 r. od stosowania nin. rozporządzenia wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 2 rozporządzenia nr 1166/2005 z dnia 19 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.188.10).

Z dniem 23 lipca 2005 r. od stosowania nin. rozporządzenia wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 2 rozporządzenia nr 1167/2005 z dnia 19 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.188.13).

Z dniem 23 lipca 2005 r. od stosowania nin. rozporządzenia wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 2 rozporządzenia nr 1168/2005 z dnia 19 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.188.16).

Z dniem 3 października 2005 r. od stosowania nin. rozporządzenia wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 2 rozporządzenia nr 1580/2005 z dnia 29 września 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.254.7).

Z dniem 3 października 2005 r. od stosowania nin. rozporządzenia wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 2 rozporządzenia nr 1581/2005 z dnia 29 września 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.254.10).

Z dniem 3 października 2005 r. od stosowania nin. rozporządzenia wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 2 rozporządzenia nr 1582/2005 z dnia 29 września 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.254.13).

Z dniem 3 października 2005 r. od stosowania nin. rozporządzenia wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 2 rozporządzenia nr 1583/2005 z dnia 29 września 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.254.16).

Z dniem 7 czerwca 2006 r. od stosowania nin. rozporządzenia wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 2 rozporządzenia nr 835/2006 z dnia 6 czerwca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.152.3).

Z dniem 7 czerwca 2006 r. od stosowania nin. rozporządzenia wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 2 rozporządzenia nr 836/2006 z dnia 6 czerwca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.152.6).

Z dniem 30 września 2006 r. od stosowania nin. rozporządzenia wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 2 rozporządzenia nr 1414/2006 z dnia 26 września 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.267.16).

Z dniem 30 września 2006 r. od stosowania nin. rozporządzenia wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 2 rozporządzenia nr 1415/2006 z dnia 26 września 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.267.19).

1 Art. 1 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 367/2007 z dnia 30 marca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.91.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2007 r.
2 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 367/2007 z dnia 30 marca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.91.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2007 r.
3 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2045/2004 z dnia 29 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.354.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 grudnia 2004 r.
4 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 367/2007 z dnia 30 marca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.91.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2007 r.
5 Art. 5:

- zmieniony przez art. 2 lit. b) rozporządzenia nr 80/2006 z dnia 18 stycznia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.14.5) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 20 stycznia 2006 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1465/2006 z dnia 3 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.273.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2006 r.

6 Art. 7 ust. 1:

- zmieniony przez art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 1169/2005 z dnia 19 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.188.19) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 20 lipca 2005 r.

- zmieniony przez art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 807/2006 z dnia 31 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.147.3) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 czerwca 2006 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 367/2007 z dnia 30 marca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.91.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2007 r.

7 Art. 7 ust. 1 lit. b) skreślona przez art. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia nr 2045/2004 z dnia 29 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.354.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 grudnia 2004 r.
8 Art. 7 ust. 2a:

- dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2193/96 z dnia 15 listopada 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.293.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 listopada 1996 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 39/1999 z dnia 8 stycznia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.5.64) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 1999 r.

- zmieniony przez art. 2 pkt 1 rozporządzenia nr 777/2004 z dnia 26 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.123.50) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia nr 2045/2004 z dnia 29 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.354.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 grudnia 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 749/2005 z dnia 18 maja 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.126.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2005 r.

- zmieniony przez art. 4 pkt 1 rozporządzenia nr 1996/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.398.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.

9 Art. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 367/2007 z dnia 30 marca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.91.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2007 r.
10 Art. 12 zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 367/2007 z dnia 30 marca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.91.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2007 r.
11 Art. 12a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1465/2006 z dnia 3 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.273.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2006 r.
12 Art. 13 ust. 1 skreślony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1465/2006 z dnia 3 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.273.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2006 r.
13 Art. 13 ust. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2045/2004 z dnia 29 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.354.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 grudnia 2004 r.

- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 1164/2005 z dnia 19 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.188.4) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 23 lipca 2005 r.

- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 1165/2005 z dnia 19 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.188.7) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 23 lipca 2005 r.

- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 1166/2005 z dnia 19 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.188.10) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 23 lipca 2005 r.

- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 1167/2005 z dnia 19 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.188.13) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 23 lipca 2005 r.

- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 1168/2005 z dnia 19 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.188.16) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 23 lipca 2005 r.

- zmieniony przez art. 3 ust. 1 rozporządzenia nr 1580/2005 z dnia 29 września 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.254.7) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 3 października 2005 r.

- zmieniony przez art. 3 ust. 1 rozporządzenia nr 1581/2005 z dnia 29 września 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.254.10) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 3 października 2005 r.

- zmieniony przez art. 3 ust. 1 rozporządzenia nr 1582/2005 z dnia 29 września 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.254.13) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 3 października 2005 r.

- zmieniony przez art. 3 ust. 1 rozporządzenia nr 1583/2005 z dnia 29 września 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.254.16) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 3 października 2005 r.

- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 80/2006 z dnia 18 stycznia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.14.5) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 20 stycznia 2006 r.

- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 835/2006 z dnia 6 czerwca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.152.3) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 7 czerwca 2006 r.

- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 836/2006 z dnia 6 czerwca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.152.6) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 7 czerwca 2006 r.

- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 1414/2006 z dnia 26 września 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.267.16) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 30 września 2006 r.

- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 1415/2006 z dnia 26 września 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.267.19) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 30 września 2006 r.

14 Art. 16:

- zmieniony przez art. 3 ust. 3 rozporządzenia nr 1169/2005 z dnia 19 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.188.19) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 20 lipca 2005 r.

- zmieniony przez art. 3 ust. 3 rozporządzenia nr 807/2006 z dnia 31 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.147.3) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 czerwca 2006 r.

15 Z dniem 20 lipca 2005 r. od stosowania art. 17 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia nr 1169/2005 z dnia 19 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.188.19).
16 Z dniem 1 czerwca 2006 r. od stosowania art. 17 ust. 1 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia nr 807/2006 z dnia 31 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.147.3).
17 Art. 17 ust. 3:

- zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.93.191.76/1).

- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 120/94 z dnia 25 stycznia 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.21.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 stycznia 1994 r.

- zmieniony przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 777/2004 z dnia 26 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.123.50) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 749/2005 z dnia 18 maja 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.126.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2005 r.

18 Art. 17a:

- dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2193/96 z dnia 15 listopada 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.293.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 listopada 1996 r.

- zmieniony przez art. 2 pkt 3 rozporządzenia nr 777/2004 z dnia 26 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.123.50) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr 1996/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.398.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.

19 Załącznik:

-dodany przez art. 4 pkt 3 rozporządzenia nr 1996/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.398.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 367/2007 z dnia 30 marca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.91.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 2007 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024