Rozporządzenie 3637/92 w sprawie systemu rozdziału praw tranzytu (ekopunktów) dla zarejestrowanych w Państwie Członkowskim samochodów ciężarowych o łącznej masie powyżej 7,5 tony, w ruchu tranzytowym przez Austrię

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 3637/92
z dnia 27 listopada 1992 r.
w sprawie systemu rozdziału praw tranzytu (ekopunktów) dla zarejestrowanych w Państwie Członkowskim samochodów ciężarowych o łącznej masie powyżej 7,5 tony, w ruchu tranzytowym przez Austrię

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

Republika Austrii i Europejska Wspólnota Gospodarcza zawarły Umowę w sprawie Drogowego i Kolejowego Tranzytu Towarów(3);

artykuł 15 wyżej wymienionej Umowy przewiduje ograniczenie zanieczyszczeń, których źródłem są samochody ciężarowe korzystające z austriackiego terytorium w tranzycie, w drodze obniżenia łącznej emisji tlenków azotu przez samochody ciężarowe o łącznej masie powyżej 7,5 tony o 60 % w ciągu dwunastu lat stosowania umowy, to jest do końca 2003 r.;

łączna emisja tlenków azotu będzie wyrażona ilością punktów (ekopunktów) wykorzystywanych przez pojazdy w celu uzyskania zezwolenia na tranzyt przez Austrię;

Umowa przewiduje, że właściwe władze austriackie udostępnią Wspólnocie wyżej wymienione ekopunkty do rozdziału przez Wspólnotę pomiędzy jej Państwa Członkowskie zgodnie ze wspólnotowymi zasadami i procedurami;

istnieje potrzeba ustanowienia przepisów rządzących rozdziałem ekopunktów udostępnionych Wspólnocie i zarządzaniem ekopunktami;

udostępniać ekopunkty Państwom Członkowskim powinna Komisja;

96,66 % udostępnionych ekopunktów należy rozdzielić pomiędzy Państwa Członkowskie według uzgodnionej proporcji, opartej na stosunkach transportowych z Austrią na 1991 r.;

Państwa Członkowskie powinny w odpowiednim czasie zwrócić Komisji ekopunkty, co do których zachodzi przypuszczenie, oparte na dostępnych danych, że nie zostaną wykorzystane do końca danego roku;

Komisja powinna zachować pozostałe i zwrócone punkty jako rezerwę, którą dzieli się, nie później niż na miesiąc przed końcem danego roku, między niektóre Państwa Członkowskie według uzgodnionych obiektywnych kryteriów kompensacji;

w rozdziale rezerwy według obiektywnych kryteriów Komisję wspomaga komitet, powołany na mocy art. 4 decyzji Rady 92/577/EWG z dnia 27 listopada 1992 r. dotyczącej zawarcia Umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Republiką Austrii w sprawie drogowego i kolejowego tranzytu towarów(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie ustanawia system rozdziału pomiędzy zainteresowanych przewoźników ekopunktów udostępnionych Wspólnocie na mocy art. 15 Umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Republiką Austrii w sprawie drogowego i kolejowego tranzytu towarów.

Artykuł  2
1.
Liczba ekopunktów, odpowiadająca 96,66 % ich łącznej udostępnionej ilości, podlega rozdziałowi między Państwa Członkowskie według proporcji określonej w załączniku I.
2.
Te ekopunkty udostępnia się Państwom Członkowskim corocznie w dwóch transzach: pierwszą przed dniem 1 października poprzedniego roku, a drugą przed dniem 1 marca roku, którego dotyczą.
Artykuł  3
1.
Właściwe władze Państw Członkowskich dokonują rozdziału ekopunktów, udostępnionych im zgodnie z art. 2, między zainteresowane podmioty gospodarcze ustanowione na ich terytorium.
2.
Co roku właściwe władze Państw Członkowskich zwracają Komisji, w terminie do dnia 15 października, ekopunkty, co do których zachodzi przypuszczenie oparte na dostępnych danych i szacunkach przewozów towarów w ostatnim miesiącu roku, że nie zostaną wykorzystane przed końcem roku.
Artykuł  4
1.
Ekopunkty nierozdzielone między Państwa Członkowskie zgodnie z art. 2 oraz ekopunkty zwrócone Komisji zgodnie z art. 3 stanowią wspólnotową rezerwę.
2.
Komisja rozdziela ekopunkty ze wspólnotowej rezerwy między Państwa Członkowskie zgodnie z procedurą określoną w art. 5, nie później niż na miesiąc przed końcem roku, uwzględniając sposób, w jaki Państwo Członkowskie zarządzało przydzielonymi mu ekopunktami, i obiektywne potrzeby przewoźników w każdym Państwie Członkowskim, ustalane w szczególności na podstawie następujących kryteriów:

– szczególna pozycja Włoch i Grecji, określona szczegółowo w załączniku II,

– niekorzystna pozycja wyjściowa,

– problemy z techniczną modernizacją parku samochodowego w zakresie emisji tlenków azotu,

– warunki geograficzne,

– nieprzewidziane wypadki.

Artykuł  5

Komisję wspomaga komitet, powołany na mocy art. 4 decyzji 92/577/EWG.

Przedstawiciel Komisji przedstawia komitetowi projekt rozdziału ekopunktów ze wspólnotowej rezerwy. Komitet opiniuje projekt w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego, stosownie do pilności sprawy. Opinię przyjmuje się większością określoną w art. 148 ust. 2 Traktatu dla decyzji, które Rada jest zobowiązana przyjąć na wniosek Komisji. Głosy przedstawicieli Państw Członkowskich w komitecie są ważone w sposób określony w tym artykule. Przewodniczący nie bierze udziału w głosowaniu.

Komisja przyjmuje przewidziany rozdział, o ile jest on zgodny z opinią komitetu.

Jeżeli przewidziany rozdział nie jest zgodny z opinią komitetu lub jeżeli nie przedstawiono opinii, Komisja niezwłocznie przedstawia Radzie wniosek w sprawie rozdziału ekopunktów ze wspólnotowej rezerwy. Rada stanowi większością kwalifikowaną.

Jeżeli po upływie czterech tygodni od daty odwołania się do Rady Rada nie podejmie działania, Komisja przyjmuje proponowany sposób rozdziału ekopunktów.

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie równocześnie z Umową pomiędzy Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Republiką Austrii w sprawie drogowego i kolejowego tranzytu towarów.

Niniejsze rozporządzenie obowiązuje w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 listopada 1992 r.

W imieniu Rady
J. PATTEN
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 20 listopada 1992 r. (dotychczas nieogłoszona w Dzienniku Urzędowym).

(2) Opinia wydana dnia 24 listopada 1992 r. (dotychczas nieogłoszona w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 373 z 21.12.1992, str. 4.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Tabela rozdziału ekopunktów

Państwo Członkowskie Jednostki
Belgia 32.500
Dania 40.500
Niemcy 482.500
Grecja 60.500
Hiszpania 1.200
Francja 5.000
Irlandia 1.000
Włochy 510.000
Luksemburg 5.000
Niderlandy 123.500
Portugalia 400
Zjednoczone Królestwo 8.500
Razem: 1.270.600

ZAŁĄCZNIK  II

Szczególna pozycja, o której mowa w pierwszym tiret art. 4 ust. 2

Ze zwykłej rezerwy, wynoszącej 3,34 % łącznej liczby ekopunktów, część odpowiadającą 0,41 % łącznej liczby (szacowaną jako równoważna 5.430 jednostkom w załączniku I) przeznacza się zasadniczo dla Włoch i Grecji, jako przydział priorytetowy i zgodnie z tabelą rozdziału określoną w załączniku I.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1992.373.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 3637/92 w sprawie systemu rozdziału praw tranzytu (ekopunktów) dla zarejestrowanych w Państwie Członkowskim samochodów ciężarowych o łącznej masie powyżej 7,5 tony, w ruchu tranzytowym przez Austrię
Data aktu: 27/11/1992
Data ogłoszenia: 21/12/1992
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1993