Rozporządzenie 3590/92 dotyczące środków przekazu informacji statystycznych dla statystyki w sprawie handlu między Państwami Członkowskimi

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 3590/92
z dnia 11 grudnia 1992 r.
dotyczące środków przekazu informacji statystycznych dla statystyki w sprawie handlu między Państwami Członkowskimi

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3330/91 z dnia 7 listopada 1991 r. w sprawie danych statystycznych odnoszących się do handlu towarami między Państwami Członkowskimi(1) zmienione rozporządzeniem Komisji (EWG) nr 3046/92(2), w szczególności jego art. 12,

a także mając na uwadze, co następuje:

w kontekście statystyki w sprawie handlu między Państwami Członkowskimi, konieczne jest przyjęcie standardowych formularzy statystycznych do regularnego użytku przez strony odpowiedzialne za dostarczanie informacji w celu zapewnienia zgodności wymaganych od nich deklaracji z odpowiednim formatem, bez względu na Państwo Członkowskie, w którym są one sporządzane; wybór dany stronom odpowiedzialnym za dostarczanie informacji na mocy art. 12 ust. 2 wyżej wspomnianego rozporządzenia jest możliwy tylko, jeśli Komisja ustanowi odpowiedni środek przekazu informacji; niektóre Państwa Członkowskie korzystałyby raczej ze środka przekazu Wspólnoty niż stworzyłyby krajowe formularze we własnym zakresie;

ważne jest, aby przekazać właściwym organom wszystkie szczegóły techniczne niezbędne do wydrukowania tych formularzy;

wskazane jest zapewnienie jednakowego traktowania stron odpowiedzialnych za dostarczanie informacji poprzez wniesienie wkładu w koszty tych formularzy; konieczne jest oszacowanie wysokości funduszy niezbędnych do realizacji tego celu; kwota taka musi być zgodna z perspektywą finansową określoną w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 29 czerwca 1988 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(3); zgodnie z tym porozumieniem, środki rzeczywiście dostępne muszą zostać określone według procedur budżetowych;

niezbędne jest uwzględnienie innych środków przekazu informacji, w szczególności wsparcie wykorzystania środków przekazu magnetycznego i elektronicznego;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu odzwierciedlają opinię Komitetu ds. Statystyki dotyczącej Handlu Towarami pomiędzy Państwami Członkowskimi,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
W celu sporządzenia statystyki w sprawie handlu między Państwami Członkowskimi przez Wspólnotę i jej Państwa Członkowskie, środki przekazu informacji statystycznych przewidziane w art. 12 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3330/91, zwanego dalej "rozporządzeniem podstawowym", zostają utworzone zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia.
2.
W Państwach Członkowskich, w których nie ma rozróżnienia między deklaracją okresową a deklaracją okresową wymaganą w celach podatkowych, przyjmuje się przepisy niezbędne do utworzenia środka przekazu informacji, w niezbędnym zakresie, w ramach wspólnotowych lub krajowych przepisów podatkowych oraz zgodnie z innymi przepisami wykonawczymi rozporządzenia podstawowego.
Artykuł  2

Bez uszczerbku dla przepisów przyjętych na mocy art. 34 rozporządzenia podstawowego, formularze Interstat: N-Wysyłka, R-Wysyłka, S-Wysyłka, N-Odbiór, R-Odbiór, S-Odbiór, wzory których stanowią Załącznik do niniejszego rozporządzenia, są używane zgodnie z przepisami określonymi poniżej:

– Formularze N są używane przez strony odpowiedzialne za dostarczanie informacji, które nie podlegają zwolnieniom wynikającym z progów asymilacji i uproszczenia ustalanych przez każde z Państw Członkowskich ani też zwolnieniu określonym w tiret następnym.

– Formularze R są używane przez strony odpowiedzialne za dostarczanie informacji, które zostały zwolnione przez właściwe organy krajowe z obowiązku opisywania towarów.

– Formularze S są używane przez strony odpowiedzialne za dostarczanie informacji, które podlegają zwolnieniom wynikającym z progów uproszczenia.

Artykuł  3
1.
Formularze określone w art. 2 składają się z pojedynczego arkusza, który jest dostarczany właściwym organom krajowym.

Państwa Członkowskie mogą jednakże wymagać, aby strony odpowiedzialne za dostarczanie informacji zachowały kopię zgodnie ze wskazówkami właściwych organów krajowych.

2.
Formularze są drukowane na papierze, na którym można pisać oraz ważącym nie mniej niż 70 g/m2.

Papier jest białego koloru. Druk jest czerwonego koloru. Używany papier oraz druk muszą spełniać wymagania techniczne sprzętu optycznego rozpoznania znaków (OCR).

Pola i podpodziały mają następujące wymiary: w poziomie w jednostkach 1/10 cala i w pionie w jednostkach - 1/6 cala.

Formularze mają następujące wymiary: 210 × 297 mm przy maksimum tolerancji odchylenia przy wymiarze długości: od -5 do +8 mm.

3.
Warunki, w jakich formularze mogą być wytwarzane z wykorzystaniem technik reprodukcji stanowiących odstępstwo od przepisów ust. 2 akapit pierwszy i drugi, są określane przez Państwa Członkowskie, które stosownie powiadamiają o nich Komisję.
Artykuł  4

Państwa Członkowskie nieodpłatnie przekazują stronom odpowiedzialnym za dostarczanie informacji formularze na wzór próbek stanowiących Załącznik do niniejszego rozporządzenia.

Corocznie, na koniec okresu sprawozdawczego, Komisja dokonuje wkładu w koszty poniesione przez Państwa Członkowskie w związku z drukiem tych formularzy i rozprowadzeniem ich urzędowo pocztą. Wkład ten jest obliczany proporcjonalnie do liczby formularzy, które strony odpowiedzialne za dostarczanie informacji faktycznie przesłały właściwym organom krajowym w danym roku.

Artykuł  5

Strony odpowiedzialne za dostarczanie informacji, które chcą korzystać z środków przekazu magnetycznego lub elektronicznego, wcześniej komunikują swój zamiar organom krajowym odpowiedzialnym za sporządzanie statystyki w sprawie handlu między Państwami Członkowskimi. Strony odpowiedzialne za dostarczanie informacji, w takim przypadku stosują się do odpowiednich przepisów przyjętych przez Komisję oraz wskazówek wydanych przez wyżej wymienione organy na mocy wspomnianych przepisów uwzględniając sprzęt techniczny, do którego mają dostęp. Wskazówki te zawierają w swych zasadach strukturalnych komunikat Cusdec oznaczony i aktualizowany przez Edifact Bard ONZ - Message Design Group 3 oraz są zgodne z przepisami odnoszącymi się do podzestawu Interstat tego komunikatu, który Komisja publikuje w podręczniku użytkownika.

Artykuł  6
1.
Na zasadzie odstępstwa od art. 2, strony odpowiedzialne za dostarczanie informacji, które chcą wykorzystać formularze statystyczne Jednolitego Dokumentu Administracyjnego jako środka przekazu informacji zgodnie z rozporządzeniem Rady 717/91(4), stosują wskazówki wydane przez właściwe organy krajowe. Organy te przesyłają kopie tych wskazówek do Komisji.
2.
Państwa Członkowskie, które ustanowią środki przekazu inne niż te określone w art. 2 lub w art. 5 powyżej, lub w ust. 1 niniejszego artykułu, stosownie powiadamiają Komisję z wyprzedzeniem. Państwa Członkowskie przesyłają Komisji wzór takiego środka przekazu i/lub przekazują szczegóły odnośnie do jego użytkowania.
Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od daty przewidzianej w art. 35 tiret drugie rozporządzenia podstawowego.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 grudnia 1992 r.

W imieniu Komisji
Henning CHRISTOPHERSEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 316 z 16.11.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 307 z 23.10.1992, str. 27.

(3) Dz.U. L 185 z 15.7.1988, str. 33.

(4) Dz.U. L 78 z 26.3.1991, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1992.364.32

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 3590/92 dotyczące środków przekazu informacji statystycznych dla statystyki w sprawie handlu między Państwami Członkowskimi
Data aktu: 11/12/1992
Data ogłoszenia: 12/12/1992
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/12/1992, 01/01/1993