Dyrektywa 92/80/EWG w sprawie zbliżenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy

DYREKTYWA RADY 92/80/EWG
z dnia 19 października 1992 r.
w sprawie zbliżenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 72/464/EWG(4) określa w tytule I przepisy ogólne dotyczące podatków akcyzowych dla wszelkich wyrobów tytoniowych; zgodnie z tytułem II szczególne przepisy zostały już przyjęte odnośnie do papierosów; szczególne przepisy dotyczące innych rodzajów wyrobów tytoniowych nie zostały jeszcze przyjęte;

dyrektywa 79/32/EWG(5) ustanawia definicje dotyczące różnych grup wyrobów tytoniowych;

w celu ustanowienia rynku wewnętrznego z dniem 1 stycznia 1993 r. niezbędne jest ustanowienie minimalnych stawek podatku akcyzowego dla wyrobów tytoniowych innych niż papierosy;

ujednolicony rozkład ciężaru podatku powinien zostać ustanowiony dla wszystkich wyrobów należących do tej samej grupy wyrobów tytoniowych;

ustalenie ogólnych minimalnych stawek podatku akcyzowego, wyrażonych w procencie albo w kwocie od kilograma lub od danej liczby sztuk jest najwłaściwsze do urzeczywistnienia rynku wewnętrznego;

Republice Włoskiej oraz Królestwu Hiszpanii powinno się przyznać na okres do dnia 31 grudnia 1998 r. możliwość stosowania niższej stawki podatku dla cygar i cygaretek w odniesieniu do wyrobów z tytoniu zwiniętego, składających się wyłącznie z naturalnego tytoniu i niebędących papierosami;

konieczne jest wprowadzenie procedury umożliwiającej okresowe badania stawek lub kwot ustanowionych w niniejszej dyrektywie na podstawie sprawozdania Komisji i z uwzględnieniem wszystkich odpowiednich czynników;

konieczne jest określenie mechanizmu umożliwiającego przeliczanie określonych kwot, wyrażonych w euro 1 , na kwoty wyrażone w walutach krajowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Następujące grupy wyrobów tytoniowych produkowanych we Wspólnocie i przywożonych z państw nieczłonkowskich objęte są w każdym Państwie Członkowskim minimalnymi stawkami podatku akcyzowego, ustanowionymi w art. 3:

a) cygara i cygaretki;

b) tytoń drobno krojony przeznaczony do skręcania papierosów;

c) inne tytonie do palenia.

Artykuł  2

Do celów niniejszej dyrektywy do wyrobów określonych w art. 1 stosuje się odpowiednio definicje ustanowione w art. 2, 4 i 4a dyrektywy 79/32/EWG.

Artykuł  3
1. 2
Państwa Członkowskie stosują podatek akcyzowy, który może być:

a) podatkiem ad valorem naliczonym na podstawie maksymalnej ceny detalicznej sprzedaży każdego wyrobu, swobodnie określony przez producentów mających siedzibę we Wspólnocie oraz importerów z państw nieczłonkowskich zgodnie z art. 9 dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe wpływających na spożycie wyprodukowanego tytoniu (6), lub

b) specyficznym podatkiem akcyzowym wyrażonym w kwocie od kilograma lub w przypadku cygar i cygaretek alternatywnie od danej ilości sztuk, lub

c) połączenie obydwu czyli elementu ad valorem ze specyficznym elementem.

W przypadkach, gdy podatek akcyzowy jest albo ad valorem albo połączonym, Państwa Członkowskie mogą ustanowić minimalną kwotę podatku akcyzowego.

Ogólny podatek akcyzowy wyrażony w procencie, w kwocie od kilograma lub od danej liczby sztuk jest co najmniej równowartością stawek lub kwot minimalnych określonych dla:

– cygar i cygaretek: 5 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki lub 9 EUR od 1.000 sztuk lub od kilograma,

– drobno krojony tytoń przeznaczony do zwijania papierosów: 30 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki lub 24 EUR od kilograma,

– inny tytoń do palenia: 20 % detalicznej ceny sprzedaży, w tym wszystkie podatki, lub 18 EUR od kilograma.

Od dnia 1 stycznia 2001 r. kwoty 9 EUR, 24 EUR i 18 EUR w trzech powyższych tiret zostaną odpowiednio zastąpione kwotami: 10 EUR, 25 EUR i 19 EUR

Począwszy od dnia 1 lipca 2002 r. całkowita stawka akcyzy nałożonej na drobno krojony tytoń, z którego zwija się papierosy wynosi przynajmniej 32 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki lub 27 EUR za kilogram.

Począwszy od dnia 1 lipca 2003 r. całkowity podatek akcyzowy jest przynajmniej równy następującym stawkom lub kwotom minimalnym:

a) w przypadku cygar lub cygaretek: 5 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 11 EUR za 1.000 sztuk lub kilogram;

b) w przypadku drobno krojonego tytoniu, z którego zwija się papierosy: 33 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 29 EUR za kilogram;

c) w przypadku innego tytoniu: 20 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 20 EUR za kilogram.

Począwszy od dnia 1 lipca 2004 r., całkowita stawka akcyzy nakładana na drobno krojony tytoń, z którego zwija się papierosy ma wynosić przynajmniej 36 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 32 EUR za kilogram.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. całkowity podatek akcyzowy (podatek specyficzny lub podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) od tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów wynosi co najmniej 40 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji lub co najmniej 40 EUR za kilogram.

Od dnia 1 stycznia 2013 r. całkowity podatek akcyzowy (podatek specyficzny lub podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) od tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów wynosi co najmniej 43 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji lub co najmniej 47 EUR za kilogram.

Od dnia 1 stycznia 2015 r. całkowity podatek akcyzowy (podatek specyficzny lub podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) od tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów wynosi co najmniej 46 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji lub co najmniej 54 EUR za kilogram.

Od dnia 1 stycznia 2018 r. całkowity podatek akcyzowy (podatek specyficzny lub podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) od tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów wynosi co najmniej 48 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji lub co najmniej 60 EUR za kilogram.

Od dnia 1 stycznia 2020 r. całkowity podatek akcyzowy (podatek specyficzny lub podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) od tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów wynosi co najmniej 50 % średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji lub co najmniej 60 EUR za kilogram.

Średnią ważoną detaliczną cenę sprzedaży oblicza się w odniesieniu do całkowitej wartości tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji, na podstawie detalicznej ceny sprzedaży obejmującej wszystkie podatki, podzielonej przez całkowitą ilość tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów dopuszczonego do konsumpcji. Jest ona określana w terminie do 1 marca każdego roku na podstawie danych dotyczących wszystkich takich dopuszczeń do konsumpcji, które miały miejsce w poprzednim roku kalendarzowym.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. całkowity podatek akcyzowy wyrażony jako procent, jako kwota za kilogram lub od danej liczby sztuk, stanowi co najmniej równowartość:

a) w przypadku cygar lub cygaretek, 5 % detalicznej ceny sprzedaży, z uwzględnieniem wszystkich podatków, lub kwoty 12 EUR za 1.000 sztuk lub za kilogram;

b) w przypadku tytoniu do palenia innego niż tytoń do palenia drobno krojony przeznaczony do skręcania papierosów, 20 % detalicznej ceny sprzedaży, z uwzględnieniem wszystkich podatków, lub kwoty 22 EUR za kilogram.

2.
Stawki procentowe lub kwotowe określone w ust. 1 obowiązują względem wszystkich wyrobów należących do danej grupy wyrobów tytoniowych, bez rozróżnień w ramach każdej takiej grupy ze względu na jakość, wygląd, pochodzenie wyrobów, użyte surowce, charakterystykę produkujących je przedsiębiorstw lub jakiekolwiek inne kryteria.
3.
Republika Włoska oraz Królestwo Hiszpanii mogą w okresie do dnia 31 grudnia 1998 r. stosować względem wyrobów z tytoniu zwiniętego, składających się wyłącznie z naturalnego tytoniu a innych niż papierosy, stawki procentowe lub kwotowe, niższych maksymalnie o 50 % od normalnej krajowej stawki podatku akcyzowego dla cygar i cygaretek; stawki te mogą być niższe od stawki minimalnej ustanowionej w ust. 1.
4. 3
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1, od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. Francja może nadal stosować obniżoną stawkę podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe inne niż papierosy dopuszczone do konsumpcji w departamentach na Korsyce. Obniżona stawka wynosi:

a) w przypadku cygar i cygaretek:

co najmniej 10 % detalicznej ceny sprzedaży, włączając wszystkie podatki;

b) w przypadku tytoniu do palenia drobno krojonego przeznaczonego do skręcania papierosów:

– do dnia 31 grudnia 2012 r. - co najmniej 27 % detalicznej ceny sprzedaży, włączając wszystkie podatki,

– od dnia 1 stycznia 2013 r. - co najmniej 30 % detalicznej ceny sprzedaży, włączając wszystkie podatki,

– od dnia 1 stycznia 2015 r. - co najmniej 35 % detalicznej ceny sprzedaży, włączając wszystkie podatki;

c) w przypadku innego tytoniu do palenia:

co najmniej 22 % detalicznej ceny sprzedaży, włączając wszystkie podatki.

Artykuł  4 4
1.
Co cztery lata Komisja przedkłada Radzie sprawozdanie oraz, w stosownym przypadku, wniosek dotyczący stawek i struktury podatku akcyzowego określonych w niniejszej dyrektywie.

Komisja uwzględnia w swoim sprawozdaniu prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, rzeczywistą wartość stawek podatku akcyzowego i szersze cele Traktatu.

2.
Podstawę sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, stanowią w szczególności informacje przekazane przez państwa członkowskie.
3.
Zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 43 dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego(7), Komisja określa wykaz danych statystycznych niezbędnych do sprawozdania, z wyłączeniem danych dotyczących poszczególnych osób fizycznych lub podmiotów prawnych. Poza danymi łatwo dostępnymi dla państw członkowskich wspomniany wykaz zawiera jedynie dane, których gromadzenie i zbieranie nie powoduje nieproporcjonalnego obciążenia administracyjnego dla państw członkowskich.
4.
Komisja nie publikuje ani nie ujawnia w żaden inny sposób tych danych, jeśli prowadziłoby to do ujawnienia tajemnicy handlowej, przemysłowej lub zawodowej.
Artykuł  5
1.
Wartość euro 5 w walutach krajowych, stosowaną do obliczania konkretnych kwot podatku akcyzowego ustala się raz w roku. Stosuje się kursy obowiązujące w pierwszym dniu roboczym października i opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich. Kurs ten stosuje się od dnia 1 stycznia następnego roku kalendarzowego.
2.
Państwa Członkowskie mogą utrzymać kwoty podatków akcyzowych obowiązujące w chwili dokonywania corocznej korekty, określonej w ust. 1, jeżeli przeliczenie kwot podatków akcyzowych wyrażonych w euro 6 powoduje wzrost podatku akcyzowego, wyrażonego w walucie krajowej o mniej niż 5 % lub 5 euro 7 , w zależności od tego, która kwota będzie mniejsza.
Artykuł  6
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 31 grudnia 1992 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy te zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, które przyjmą w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 19 października 1992 r.
W imieniu Rady
J. COPE
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 12 z 18.1.1990, str. 8.

(2) Dz.U. C 94 z 13.1.1992, str. 38.

(3) Dz.U. C 225 z 10.9.1990, str. 56.

(4) Dz.U. L 303 z 31.12.1972, str. 1, ostatnio zmieniona dyrektywą 92/78/EWG (Dz.U. L 316 z 31.10.92, str.5).

(5) Dz.U. L 10 z 16.1.1979, str. 8.

(6) Dz.U. L 291 z 6.12.1995, str. 40

(7) Dz.U. L 9 z 14.1.2009, s. 12.

1 Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady nr 1103/97 z dnia 17 czerwca 1997 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących wprowadzenia euro (Dz.U.UE.L.97.162.1), odniesienie do ECU zastępuje się odniesieniem do euro według kursu jednego euro do jednego ECU.
2 Art. 3 ust. 1:

- zmieniony przez art. 2 pkt 1 lit. a) dyrektywy nr 1999/81/WE z dnia 29 lipca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.211.47) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 1999 r.

- zmieniony przez art. 2 pkt 1 dyrektywy nr 2002/10/WE z dnia 12 lutego 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.46.26) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 marca 2002 r.

- zmieniony przez art. 2 pkt 1 dyrektywy nr 2010/12/UE z dnia 16 lutego 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.50.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 27 lutego 2010 r.

3 Art. 3 ust. 4:

- dodany przez art. 2 pkt 1 lit. b) dyrektywy nr 1999/81/WE z dnia 29 lipca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.211.47) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 1999 r.

- zmieniony przez art. 2 dyrektywy nr 2003/117/WE z dnia 5 grudnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.333.49) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 grudnia 2003 r.

- zmieniony przez art. 2 pkt 2 dyrektywy nr 2010/12/UE z dnia 16 lutego 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.50.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 27 lutego 2010 r.

4 Art. 4:

- zmieniony przez art. 2 pkt 2 dyrektywy nr 1999/81/WE z dnia 29 lipca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.211.47) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 1999 r.

- zmieniony przez art. 2 pkt 2 dyrektywy nr 2002/10/WE z dnia 12 lutego 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.46.26) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 marca 2002 r.

- zmieniony przez art. 2 pkt 3 dyrektywy nr 2010/12/UE z dnia 16 lutego 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.50.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 27 lutego 2010 r.

5 Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady nr 1103/97 z dnia 17 czerwca 1997 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących wprowadzenia euro (Dz.U.UE.L.97.162.1), odniesienie do ECU zastępuje się odniesieniem do euro według kursu jednego euro do jednego ECU.
6 Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady nr 1103/97 z dnia 17 czerwca 1997 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących wprowadzenia euro (Dz.U.UE.L.97.162.1), odniesienie do ECU zastępuje się odniesieniem do euro według kursu jednego euro do jednego ECU.
7 Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady nr 1103/97 z dnia 17 czerwca 1997 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących wprowadzenia euro (Dz.U.UE.L.97.162.1), odniesienie do ECU zastępuje się odniesieniem do euro według kursu jednego euro do jednego ECU.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024