Dyrektywa 91/338/EWG zmieniająca po raz dziesiąty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich, odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych

DYREKTYWA RADY
z dnia 18 czerwca 1991 r.
zmieniająca po raz dziesiąty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich, odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych

(91/338/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 12 lipca 1991 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

we współpracy z Parlamentem Europejskim(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

należy przyjąć środki mające na celu stopniowe ustanawianie rynku wewnętrznego w terminie upływającym dnia 31 grudnia 1992 r.; rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w obrębie którego zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;

rezolucja Rady z dnia 25 stycznia 1988 r.(4) wzywa Komisję do bezzwłocznej kontynuacji opracowania szczególnych środków dla programu wspólnotowego działania na rzecz zwalczania zanieczyszczenia środowiska kadmem; ludzkie zdrowie również musi być chronione i dlatego należy przyjąć ogólną strategię ograniczającą w szczególności stosowanie kadmu i stymulującą badania nad substytutami;

ma miejsce postęp w wiedzy i technice dotyczącej substytutów; wskazana byłaby zatem systematycznie ponawiana ocena sytuacji w świetle wyników badań naukowych i technicznych przewidzianych we wspomnianej rezolucji;

polichlorek winylu (PVC) nie może być barwiony przy użyciu pigmentów kadmowych; przy obecnym stanie technologii nadal niezbędne jest używanie stabilizatorów kadmowych do niektórych szczególnych zastosowań;

ograniczenia w stosowaniu i obrocie wyżej wymienionymi substancjami lub preparatami zawierającymi te substancje, wprowadzone już przez niektóre Państwa Członkowskie, mają bezpośredni wpływ na ustanawianie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego; konieczne jest zatem zbliżenie przepisów prawnych Państw Członkowskich w tej dziedzinie oraz zmiana załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG(5), ostatnio zmienionej dyrektywą 89/678/EWG(6),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł  1

Załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG otrzymuje brzmienie określone w Załączniku do niniejszej dyrektywy. Jednakże nowe przepisy nie mają zastosowania do produktów zawierających kadm, które podlegają już prawodawstwu wspólnotowemu.

Artykuł  2

W związku z rozwojem wiedzy i techniki w odniesieniu do substytutów mniej niebezpiecznych niż kadm i jego związki Komisja, po konsultacji z Państwami Członkowskimi, dokona oceny sytuacji, po raz pierwszy w okresie trzech lat od daty określonej w art. 3 ust. 1, a następnie w regularnych odstępach czasu, zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 2a dyrektywy 76/769/EWG.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 31 grudnia 1992 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
2.
Po przyjęciu przez Państwa Członkowskie środków określonych w ust. 1, będą one zawierały odniesienie do niniejszej dyrektywy lub też odniesienie takie towarzyszyć będzie ich oficjalnej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 18 czerwca 1991 r.

W imieniu Rady
G. WOHLFART
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 8 z 13.1.1990, str. 8 oraz zmiany ogłoszone dnia 26 listopada 1990 r.

(2) Dz.U. C 260 z 15.10.1990, str. 92 oraz Dz.U. C 129 z 20.5.1991.

(3) Dz.U. C 112 z 7.5.1990, str. 1.

(4) Dz.U. C 30 z 4.2.1988, str. 1.

(5) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.

(6) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG dodaje się następujące substancje:
"24. Kadm (CAS nr

7440-43-9) i

jego związki

1.1. nie mogą być stosowane do nadawania barwy wyrobom gotowym

produkowanym z substancji i preparatów wymienionych

poniżej.

- polichlorek winylu

(PVC)

[3904 10] [3904 21] [3904 22] )

)

- poliuretan (PUR) [3909 50] )
- polietylen o małej

gęstości (Id PE), z

wyjątkiem

polietylenu o

małej gęstości

używanego

do produkcji

zabarwionych

przedmieszek

[3901 10] )

)

)

}(1)

)

)

)

)

)

- octan celulozy (CA) [3912 11] [3912 12] )
- octanomaślan

celulozy (CAB)

[3912 11] [3912 12] )

)

- żywice epoksydowe [3907 30] )
W każdym przypadku, niezależnie od ich zastosowania i

zamierzonego celu końcowego, wyroby gotowe lub części

składowe wyrobów wyprodukowanych z substancji oraz

preparatów barwionych kadmem zamieszczonych powyżej nie

mogą być wprowadzane do obrotu, jeżeli zawartość kadmu

(wyrażona jako kadm metaliczny) przekracza 0,01% masy

materiału plastycznego.

1.2. ppkt 1.1 ma także zastosowanie od dnia 31 grudnia 1995 r.

do:

a) wyrobów gotowych wyprodukowanych z następujących

substancji oraz preparatów:

- żywice

melaminowo-

formaldehydowe

[3909 20] )

)

)

- żywice

mocznikowo-

formaldehydowe

[3909 10] )

)

)

- nienasycone

poliestry (UP)

[3907 91] )

)

- politereftalan

etylenu (PET)

[3907 60] )

)

- politetraftalan

butylenu (PBT)

)

)

- polistyren

przezroczysty/o

zastosowaniu

ogólnym

[3903 11] [3903 19] }(1)

)

)

)

- metylometakrylan

akrylonitrylu

(AMMA)

)

)

)

- usieciowany

polietylen (VPE)

)

)

- polistyren

wysokoudarowy

)

)

- polipropylen (PP) [3902 10] )
b) farby [3208] [3209] )
Jednakże jeżeli farby mają wysoką zawartość cynku,

poziom stężenia zawartego w nich kadmu musi być

możliwie niski i we wszystkich przypadkach nie może

przekraczać 0,1% masy.

1.3. Jednakże ppkt. 1.1 i 1.2 z przyczyn bezpieczeństwa nie

mają zastosowania do wyrobów barwionych.

2.1. Nie mogą być stosowane do utrwalania wyrobów gotowych

zamieszczonych poniżej, wyprodukowanych z polimerów lub

kopolimerów chlorku winylu:

- opakowania (worki,

pojemniki, butelki,

nakrętki)

[3923 29 10] )

)

)

[3920 41] [3920 42] )
- materiały biurowe

lub szkolne

[3926 10] )

)

- akcesoria do mebli,

elementy nadwozi lub

podobne

[3926 30] )

)

)

- artykuły odzieżowe

oraz dodatki do

ubiorów(włączając

rękawice)

[3926 20] )

)

)

)

- Pokrycia podłóg i

ścian

[3918 10] )

)

- impregnowane,

powlekane, pokrywane

lub laminowane

tkaniny tekstylne

[5903 10] )

)

)

)

- imitacje skóry [4202] }(1)
- płyty gramofonowe [8524 10] )
- rury cienko i

grubościenne oraz

ich osprzęt

[3917 23] )

)

)

- drzwi wahadłowe )
- pojazdy do

transportu drogowego

(wnętrze, karoseria,

podwozie)

)

)

)

)

- powleczenie cienkich

blach stalowych

używanych w

konstrukcjach lub

przemyśle

)

)

)

)

)

- izolacja przewodów

elektrycznych

)

)

W każdym przypadku, niezależnie od ich zastosowania i

zamierzonego celu końcowego wprowadzanie do obrotu

powyższych wyrobów gotowych lub części składowych wyrobów

wyprodukowanych z polimerów lub kopolimerów chlorku

winylu, utrwalonych substancjami zawierającymi kadm jest

zabronione, jeżeli zawartość kadmu (wyrażona jako kadm

metaliczny) przekracza 0,01% masy polimeru.

Przepisy te wchodzą w życie z dniem 30 czerwca 1994 r.
2.2. Jednakże ppkt 2.1 nie ma zastosowania do wyrobów gotowych,

w których stosuje się stabilizatory kadmowe z przyczyn

bezpieczeństwa.

3. W rozumieniu niniejszej dyrektywy kadmowanie galwaniczne

oznacza wszelkie osadzanie się lub powlekanie powierzchni

metalicznej kadmem metalicznym.

3.1. Nie może być stosowany do kadmowania galwanicznego wyrobów

metalicznych lub części składowych wyrobów stosowanych w

sektorach/zastosowaniach wymienionych poniżej.

a) urządzenia i maszyny do:
- produkcji

spożywczej

[8210] )

)

[8417 20] )
[8419 81] )
[8421 11] )
[8421 22] )
[8422] )
[8435] [8437] [8438] )
[8476 11] }(1)
- rolnictwa, [8419 31] )
[842481] )
[8432] [8433] )
[8434] [8436] )
- chłodnictwa i

zamrażalnictwa

[8418] )

)

- drukowania i

zszywania książek

[8440] )

)

[8442] )
[8443] )
b) urządzenia i

maszyny do

produkcji:

- artykułów

gospodarstwa

domowego

[7321] )

)

)

[8421 12] )
[8450] )
[8509] )
[8516] )
- mebli [8465] [8466] )
[9401] [9402] }(1)
[9403] [9404] )
- wyrobów

sanitarnych

ceramicznych

[7324] )

)

)

- instalacji

centralnego

ogrzewania i

klimatyzacji

[7322]

[8403] [8404]

[8415]

)

)

)

)

W każdym przypadku, niezależnie od ich zastosowania i

zamierzonego celu końcowego wprowadzanie do obrotu

kadmowanych galwanicznie wyrobów lub części składowych

takich wyrobów stosowanych w sektorach/zastosowaniach

wyszczególnionych w lit. a) i b) powyżej i wyrobów

wyprodukowanych w sektorach wyszczególnionych w lit. b)

powyżej jest zabronione.

3.2. Przepisy określone w ppkt. 3.1 stosuje się także od 30

czerwca 1995 r. do kadmowanych galwanicznie wyrobów lub

części składowych takich wyrobów, gdy są stosowane w

sektorach/-zastosowaniach wymienionych w lit. a) oraz b)

poniżej i wyrobów wyprodukowanych w sektorach

wymienionych w lit. b) poniżej:

a) urządzenia i maszyny do produkcji:
- papieru i tektury [8419 32] )
[8439] )
[8441] )
- wyrobów

włókienniczych i

odzieżowych

)

)

)

[8444] }(1)
[8445] [8447] )
[8448] [8449] [8451] )
[8452] )
b) urządzenia i

maszyny do

produkcji:

)

)

)

- przemysłowych

urządzeń i maszyn

transportu

bliskiego

[8425] [8426] [8427]

[8428]

[8429]

[8430]

)

)

)

)(1)

[8431] )
- pojazdów

drogowych i

rolniczych

[rozdział 87] )

)

)

- taboru kolejowego [rozdział 86] )
- statków [rozdział 89] )
3.3. Jednakże ppkt. 3.1 i 3.2 nie mają zastosowania do:
- wyrobów i części składowych wyrobów stosowanych w

aeronautyce, przestrzeni powietrznej, kopalnictwie, w

wodach przybrzeżnych i sektorach jądrowych, których

zastosowanie wymaga wysokich norm bezpieczeństwa oraz w

urządzeniach zabezpieczających w pojazdach drogowych i

rolniczych, taborze kolejowym i statkach,

- styków elektrycznych w każdej dziedzinie zastosowania

dla zapewnienia niezawodności wymaganej dla urządzeń, na

których są instalowane."

______

(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie

nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej

(Dz.U. L 256 z 7.9.1987).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1991.186.59

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 91/338/EWG zmieniająca po raz dziesiąty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich, odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych
Data aktu: 18/06/1991
Data ogłoszenia: 12/07/1991
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 02/07/1991