(Dz.U.UE L z dnia 31 stycznia 1990 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43;
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa Rady 79/373/EWG(4), ostatnio zmieniona dyrektywą 87/235/EWG(5), ustanawia reguły obrotu mieszankami paszowymi we Wspólnocie;
zgodnie z obecnym prawodawstwem wspólnotowym Państwa Członkowskie mogą w niektórych przypadkach odstąpić od stosowania reguł wspólnotowych, w szczególności dotyczących etykietowania i wyboru składników;
w celu wprowadzenia rynku wewnętrznego wszelkie krajowe odstępstwa, które mogą utrudniać swobodny przepływ mieszanek paszowych lub stwarzać nierówne warunki konkurencji, powinny zostać wyeliminowane;
najwłaściwszą metodą eliminowania wszystkich obecnych rozbieżności dotyczących zasad etykietowania jest ustalenie na szczeblu wspólnotowym wykazu deklaracji, który w każdym przypadku musi być przekazywany lub może być przekazywany dobrowolnie przez podmiot odpowiedzialny za etykietowanie;
w zakresie etykietowania celem dyrektywy 79/373/EWG jest zapewnienie, że hodowcy są powiadamiani obiektywnie oraz możliwie jak najdokładniej o składzie i stosowaniu pasz; ważne jest zapewnienie, aby dokładność składanych deklaracji była oficjalnie weryfikowana zgodnie z odpowiednimi przepisami niniejszej dyrektywy, na każdym etapie obrotu tymi paszami;
deklaracja składników pasz stanowi w niektórych przypadkach ważną pozycję informacji dla hodowców;
ilościowe określenie składników pasz dla zwierząt użytkowych powoduje obecnie trudności związane ze sprawdzeniem, głównie z powodu charakteru wykorzystanych produktów, złożoności wytworzonych mieszanek lub przyjętej metody wytwórczej;
odpowiednio, na tym etapie właściwe jest preferowanie, przynajmniej dla pasz przeznaczonych dla zwierząt użytkowych ustaleń elastycznej deklaracji ograniczonej do wskazania składników paszy bez podania ich ilości; musi być również pozostawiona możliwość stworzenia kategorii umożliwiających zgrupowanie pod jedną nazwą wielu składników; ponieważ kategorie składników zostały już ustalone dyrektywą Komisji 82/475/EWG(6) dla mieszanek paszowych przeznaczonych dla zwierząt domowych, podobne przepisy powinny zostać przyjęte dla pozostałych pasz;
konieczne jest ustanowienie przepisów szczególnych dotyczących etykietowania pasz dla zwierząt domowych w celu uwzględnienia specjalnego charakteru tego rodzaju pasz;
wytwórcy mieszanek paszowych muszą mieć swobodę dostarczenia hodowcom informacji innych niż ustalonych szczegółowo w dyrektywie 79/373/EWG, ale dostarczenie takich dodatkowych informacji powinno być dokonywane z zastrzeżeniem niektórych warunków lub ograniczeń w celu zapewnienia uczciwej konkurencji między wytwórcami oraz w celu zapewnienia, że takie informacje są obiektywne;
dyrektywa 79/373/EWG umożliwia obecnie Państwom Członkowskim stworzenie wymogu, aby mieszanki paszowe były wytwarzane na bazie określonych składników lub aby były wolne od niektórych składników; przeszkody wynikające z takich ograniczeń muszą zostać wyeliminowane przez przyjęcie na poziomie wspólnotowym wykazu składników wykorzystanych do wytwarzania mieszanek paszowych oraz wykazu składników, których wykorzystanie musi być zabronione z przyczyn zdrowotnych;
wykaz składników, które mogą być wykorzystywane w paszach nie może być wyczerpujący z powodu ogromnej różnorodności produktów oraz produktów ubocznych, które mogą być wykorzystywane, stałego rozwoju technologii żywności i potrzeby, aby nie ograniczać wyboru wytwórców; wystarczające jest sporządzenie spisu głównych składników normalnie stosowanych w produkcji mieszanek paszowych;
spis ten musi określać nazwy zwyczajowe, które mają być stosowane do oznaczania różnych składników oraz opisy, z którymi muszą być zgodne w celu zakwalifikowania ich do takich nazw;
podany opis różnych składników może sam okazać się niewystarczający, w celu rozróżnienia produktów, które są bardzo do siebie zbliżone, lecz czasem mogą się różnić od siebie jakością; powinien zostać przewidziany przepis w odniesieniu do takich specjalnych przypadków w celu stworzenia dodatkowej możliwości ustanowienia wymogów minimalnych dotyczących składu;
wykaz składników, które mogą być wykorzystywane w wytwarzaniu mieszanek paszowych nie jest wyczerpujący; Państwa Członkowskie są odpowiednio zobowiązane, aby zezwoliły na wprowadzanie do obrotu mieszanek paszowych we Wspólnocie, zawierających składniki inne niż składniki umieszczone w wyżej wymienionym wykazie, pod warunkiem że takie produkty są zdrowe, autentyczne i o jakości handlowej oraz pod warunkiem że oznaczone są szczególnymi nazwami zapobiegającymi pomyleniu ze składnikami kwalifikującymi się do noszenia nazw ustalonych na poziomie wspólnotowym;
ustalenie wykazu głównych składników zwykle wykorzystywanych i wprowadzanych do obrotu w celu przygotowania mieszanek paszowych oraz ustalenie wykazu składników, których wykorzystanie musi zostać zabronione w przyszłości, stanowią środki o charakterze naukowym; w celu ułatwienia przyjęcia takich środków powinna być stosowana procedura wprowadzająca ścisłą współpracę między Państwami Członkowskimi a Komisją w ramach Stałego Komitetu ds. Pasz;
w celu zapewnienia zgodności z wymaganiami dotyczącymi mieszanek paszowych Państwa Członkowskie muszą zapewnić właściwe kontrole przez pobieranie próbek nie tylko w trakcie obrotu, lecz również w czasie wytwarzania pasz; ostatnia metoda kontroli może w szczególności obejmować pisemną dokumentację wytwórców,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 stycznia 1990 r.
| W imieniu Rady | |
| M. O'KENNEDY | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 178 z 7.7.1998, str. 4 oraz Dz.U. C 100 z 21.4.1989, str. 10.
(2) Dz.U. C 12 z 16.1.1989, str. 382.
(3) Dz.U. C 23 z 20.1.1989, str. 10.
(4) Dz.U. L 86 z 6.4.1979, str. 30.
(5) Dz.U. L 102 z 14.4.1987, str. 54.
(6) Dz.U. L 213 z 21.7.1982, str. 27.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1990.27.35 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 90/44/EWG zmieniająca dyrektywę 79/373/EWG w sprawie obrotu mieszankami paszowymi |
| Data aktu: | 22/01/1990 |
| Data ogłoszenia: | 31/01/1990 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 31/01/1990 |