(Dz.U.UE L z dnia 26 lipca 1990 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 118a,
uwzględniając wniosek Komisji(1), przedłożony po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Bezpieczeństwa, Higieny i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy,
we współpracy z Parlamentem Europejskim(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 118a Traktatu ustala, że Rada powinna uchwalić, za pomocą dyrektyw, minimalne wymagania mające zachęcić do poprawy warunków, szczególnie w miejscu pracy, tak aby zagwarantować lepszą ochronę zdrowia i bezpieczeństwo pracowników;
zgodnie z tym artykułem w dyrektywach takich należy unikać narzucania ograniczeń administracyjnych, finansowych i prawnych w sposób, który mgłóby powstrzymywać powstawanie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw;
rezolucja Rady z dnia 27 lutego 1984 r. w sprawie drugiego programu działań Wspólnot Europejskich w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy(4) ustanawia rozwój działań mających na celu ochronę pracowników mających kontakt z czynnikami rakotwórczymi;
informacja Komisji na temat jej programu dotyczącego bezpieczeństwa i higieny pracy(5) zarządza uchwalenie dyrektyw, aby zapewnić bezpieczeństwo i ochronę zdrowia pracowników;
wprowadzenie w życie minimalnych wymagań mających na celu zapewnienie lepszych warunków zdrowia i bezpieczeństwa w odniesieniu do ochrony pracowników przed zagrożeniem związanym z kontaktem z czynnikami rakotwórczymi jest kluczowe dla zagwarantowania bezpieczeństwa i higieny pracy;
niniejsza dyrektywa jest dyrektywą szczegółową w rozumieniu ust. 1 art. 16 dyrektywy Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy(6); przepisy tej dyrektywy mają zastosowanie do kontaktu pracowników z czynnikami rakotwórczymi, bez wpływu na stosowanie bardziej surowych i/lub szczegółowych przepisów zawartych w niniejszej dyrektywie;
dyrektywa Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych(7), ostatnio zmieniona dyrektywą 88/490/EWG(8), zawiera listę substancji niebezpiecznych wraz ze szczegółowymi informacjami na temat procedur klasyfikacji i oznakowania poszczególnych substancji;
dyrektywa Rady 88/379/EWG z dnia 7 czerwca 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich dotyczących klasyfikacji, pakowania i etykietowania niebezpiecznych preparatów(9), ostatnio zmieniona dyrektywą 89/178/EWG(10), zawiera szczegółowe informacje na temat procedur klasyfikacji i oznakowania tego rodzaju preparatów;
plan działań od 1987 do 1989 r., uchwalony w ramach programu "Europa w walce z rakiem", zapewnia wsparcie dla europejskich badań nad możliwym rakotwórczym zagrożeniem niektórymi substancjami chemicznymi;
mimo, że współczesna wiedza naukowa nie pozwala na określenie poziomu, poniżej którego zagrożenie zdrowia przestaje istnieć, zmniejszenie kontaktu z czynnikami rakotwórczymi zmniejszy owo zagrożenie;
aby przyczynić się do zmniejszenia tego zagrożenia, należy ustanowić wartości graniczne i inne przepisy bezpośrednio z nimi związane w stosunku do wszystkich czynników rakotwórczych, co do których pozwalają na to dostępne informacje, włącznie z danymi naukowymi i technicznymi;
w celu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, którzy mają kontakt z czynnikami rakotwórczymi, muszą zostać podjęte środki zapobiegawcze;
niniejsza dyrektywa ustala szczególne wymagania określone dla kontaktu z czynnikami rakotwórczymi;
niniejsza dyrektywa ustanawia praktyczny aspekt realizacji społecznego wymiaru rynku wewnętrznego;
zgodnie z decyzją 74/325/EWG(11), zmienioną Aktem Przystąpienia z 1985 r., Komitet Doradczy ds. Bezpieczeństwa, Higieny i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy jest konsultowany przez Komisję w celu sformułowania wniosków ej dziedzinie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 28 czerwca 1990 r.
| W imieniu Rady | |
| M. GEOGHEGAN-QUINN | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 34 z 8.2.1988, str. 9.
(2) Dz.U. C 158 z 26.6.1989, str. 121, i Dz.U. C 149 z 18.6.1990.
(3) Dz.U. C 208 z 8.8.1988, str. 43.
(4) Dz.U. C 67 z 8.3.1984, str. 2.
(5) Dz.U. C 28 z 3.2.1988, str. 1.
(6) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.
(7) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1.
(8) Dz.U. L 259 z 19.9.1988, str. 1.
(9) Dz.U. L 187 z 16.7.1988, str. 14.
(10) Dz.U. L 64 z 8.3.1989, str. 18.
(11) Dz.U. L 185 z 9.7.1974, str. 15.
(12) Dz.U. L 263 z 24.9.1983, str. 25. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/24/WE (Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11).
ZAŁĄCZNIKI
- dodany przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 97/42/WE z dnia 27 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.179.4) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 28 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 1999/38/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.138.66) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 czerwca 1999 r.
- według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 97/42/WE z dnia 27 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.179.4) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 28 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 1999/38/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.138.66) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 czerwca 1999 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 1999/38/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.138.66) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 czerwca 1999 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 97/42/WE z dnia 27 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.179.4) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 28 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 1999/38/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.138.66) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 czerwca 1999 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 6 dyrektywy nr 97/42/WE z dnia 27 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.179.4) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 28 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 dyrektywy nr 1999/38/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.138.66) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 czerwca 1999 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1990.196.1 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 90/394/EWG w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych podczas pracy |
| Data aktu: | 28/06/1990 |
| Data ogłoszenia: | 26/07/1990 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 06/07/1990 |