Dyrektywa 89/491/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywy Rady: 70/157/EWG, 70/220/EWG, 72/245/EWG, 72/306/EWG, 80/1268/EWG i 80/1269/EWG odnoszące się do pojazdów silnikowych

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 17 lipca 1989 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywy Rady: 70/157/EWG, 70/220/EWG, 72/245/EWG, 72/306/EWG, 80/1268/EWG i 80/1269/EWG odnoszące się do pojazdów silnikowych

(89/491/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 15 sierpnia 1989 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/157/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu zewnętrznego i układu wydechowego pojazdów silnikowych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 87/354/EWG(2), w szczególności jej art. 3,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/220/EWG z dnia 20 marca 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczenia powietrza przez spaliny z silników o zapłonie iskrowym pojazdów silnikowych(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 88/436/EWG(4), w szczególności jej art. 5,

uwzględniając dyrektywę Rady 72/245/EWG z dnia 20 czerwca 1972 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do eliminowania zakłóceń radioelektrycznych wywoływanych przez silniki z zapłonem iskrowym stosowane w pojazdach silnikowych(5), w szczególności jej art. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 72/306/EWG z dnia 2 sierpnia 1972 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu zapobiegania emisji zanieczyszczeń z silników Diesla stosowanych w pojazdach(6), w szczególności jej art. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 80/1268/EWG z dnia 16 grudnia 1980 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do zużycia paliwa w pojazdach silnikowych(7), w szczególności jej art. 3,

uwzględniając dyrektywę Rady 80/1269/EWG z dnia 16 grudnia 1980 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do mocy silników pojazdów silnikowych(8), ostatnio zmienioną dyrektywą 88/195/EWG(9), w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa Rady 88/76/EWG(10) zmieniająca dyrektywę 70/220/EWG wprowadziła wymogi dotyczące stosowania benzyny bezołowiowej; dostosowanie istniejących silników do tej benzyny powoduje w wielu przypadkach konieczność wprowadzenia zmian technicznych w celu uzyskania zgodności z wymienionymi powyżej dyrektywami; ułatwienie postępowania administracyjnego związanego z koniecznymi zmianami procedur homologacji typu odnośnych pojazdów wydaje się stosowne, aby ułatwić szybkie rozszerzenie stosowania benzyny bezołowiowej; wydaje się także konieczne sprecyzowanie specyfikacji dyrektywy 88/76/EWG zapobiegającej ponownemu tankowaniu benzyny ołowiowej do pojazdów wyposażonych w urządzenia do ograniczania emisji, na które benzyna ołowiowa miałaby niekorzystny wpływ; wydaje się również stosowne wprowadzenie nowego paliwa referencyjnego do silników Diesla, określonego w tej dyrektywie, do dyrektywy 72/306/EWG dotyczącej emisji zanieczyszczeń z takich silników; właściwym jest dostosowanie przy tej okazji przepisów technicznych dyrektywy 80/1269/EWG, odnoszącej się do mocy silników, do przepisów odpowiedniego rozporządzenia Europejskiej Komisji Gospodarczej;

pożądane jest jak najszybsze wprowadzenie poprawek zawartych w niniejszej dyrektywie do ustawodawstw krajowych, ponieważ są one szczególnie potrzebne w okresie przejściowym, kiedy będą jednocześnie istniały pojazdy wymagające stosowania benzyny ołowiowej i pojazdy wymagające stosowania benzyny bezołowiowej;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw w Sprawie Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W następujących dyrektywach wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikami do niniejszej dyrektywy:

– do dyrektywy 70/157/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I,

– do dyrektywy 70/220/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II,

– do dyrektywy 72/245/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III,

– do dyrektywy 72/306/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem IV,

– do dyrektywy 80/1268/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem V,

– do dyrektywy 80/1269/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem VI.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż 1 stycznia 1990 r. Niezwłocznie informują o tym Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 lipca 1989 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 16.

(2) Dz.U. L 192 z 11.7.1987, str. 43.

(3) Dz.U. L 76 z 6.4.1970, str. 1.

(4) Dz.U. L 214 z 6.8.1988, str. 1.

(5) Dz.U. L 152 z 6.7.1972, str. 15.

(6) Dz.U. L 190 z 20.8.1972, str. 1.

(7) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 36.

(8) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 46.

(9) Dz.U. L 92 z 9.4.1988, str. 50.

(10) Dz.U. L 36 z 9.2.1988, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ZMIANY W ZAŁĄCZNIKU I DO DYREKTYWY 70/157/EWG

Dodaje się pozycję 6 w brzmieniu:

"6. ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI TYPU EWG

6.1. Typy pojazdów zmodyfikowane do używania benzyny bezołowiowej

6.1.1. Homologacja typu pojazdu zmodyfikowanego lub dostosowanego wyłącznie w celu umożliwienia używania w nim benzyny bezołowiowej, określona w dyrektywie 85/210/EWG, jest rozszerzana, w przypadku zaświadczenia przez producenta, pod warunkiem udzielenia zgody przez organ udzielający homologacji typu, że poziom zgodności zmodyfikowanego pojazdu nie przekracza wartości granicznych określonych w pozycji 5.2.2.1.

6.2. Typy pojazdów zmodyfikowane w innym celu

6.2.1. Homologacja typu pojazdu może zostać rozszerzona na typy pojazdów różniące się w odniesieniu do charakterystyk wymienionych w załączniku III, jeżeli organ udzielający homologacji uzna, że modyfikacje te prawdopodobnie nie mają istotnego negatywnego wpływu na poziom zgodności pojazdu."

ZAŁĄCZNIK  II 1

(skreślony)

ZAŁĄCZNIK  III

ZMIANY DO ZAŁĄCZNIKA I DO DYREKTYWY 72/245/EWG

Dodaje się pozycję 8 w brzmieniu:

"8. ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI TYPU EWG

8.1. Typy pojazdów zmodyfikowane do używania benzyny bezołowiowej

8.1.1. Homologacja typu pojazdu zmodyfikowanego lub dostosowanego wyłącznie w celu umożliwienia używania w nim benzyny bezołowiowej, określona w dyrektywie 85/210/EWG, jest rozszerzana, w przypadku zaświadczenia przez producenta, pod warunkiem że tłumienie zakłóceń radiowych w zmodyfikowanych pojazdach pozostanie w granicach określonych dla zgodności produkcji w pozycji 9 niniejszego załącznika.

8.2. Typy pojazdów zmodyfikowane w innym celu

8.2.1. Homologacja typu pojazdu może zostać rozszerzona na typy pojazdów różniące się w odniesieniu do charakterystyk wymienionych w pozycji 2.2. niniejszego załącznika, jeżeli organ udzielający homologacji uzna, że modyfikacje te prawdopodobnie nie mają istotnego negatywnego wpływu na tłumienie zakłóceń radiowych w takim pojeździe."

ZAŁĄCZNIK  IV

ZMIANY W ZAŁĄCZNIKU V DO DYREKTYWY 72/306/EWG

Załącznik V otrzymuje brzmienie:

"CHARAKTERYSTYKI TECHNICZNE PALIW REFERENCYJNYCH ZALECANYCH DO BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH I WERYFIKACJI ZGODNOŚCI PRODUKCJI

CEC paliwo wzorcowe RF-03-A-84(1)(3)(7)

Zakres (minimum i maksimum) i jednostki Metoda testowania ASTM
Liczba cetanowa(4) min. 49 D 613
max. 53
Gęstość przy 15 °C (Kg/l) min. 0,835 D 1298
max. 0,845
Destyluje(2) 50 % min. 245 °C D 86
90 % min. 320 °C
max. 340 °C
FBP max. 370 °C
Temperatura zapłonu min. 55 °C D 93
CFPP min. - EN 116 (CEN)
max. - 5 °C
Lepkość przy 40 °C min. 2,5 mm2/S D 445
max. 3,5 mm2/S
Zawartość siarki min. (należy zgłosić) D 1266/D 2622
max. 0,3 % m/m D 2785
Korozja miedzi max. 1 D 130
Stała węglowa (10 % GRD) max. 0,2 % m/m D 189
Zawartość popiołu max. 0,01 % m/m D 482
Zawartość wody max. 0,05 % m/m D 95/D 1744
Zobojętnienie (mocny kwas) max. 0,2 mg KPH/g
Stabilność tlenowa(6) D 2274 Domieszki(5)
max. 2,5 mg/100 m
Zawartość węglowodorów (należy zgłosić)
(1) Równoważne normy ISO zostaną przyjęte po określeniu wszystkich

właściwości wymienionych powyżej.

(2) Podane wartości to ilości, które wyparowały (procent odzyskany +

procent utracony).

(3) Wartości podane w specyfikacjach są »wartościami rzeczywistymi«. Limit

wartości maksymalnych został określony zgodnie z ASTM D 3244

»Określenie odniesienia dla sporów dotyczących jakości produktów ropy

naftowej«. Do określenia progu wykrywalności przyjęto wartość 2R

powyżej zera; do określenia wartości maksymalnych i minimalnych

przyjęto jako minimalną różnicę wartość 4R (gdzie R oznacza

odtwarzalność).

Nie naruszając tego środka, który jest niezbędny ze względów

statystycznych, producent paliwa zmierza jednak do osiągnięcia wartości

0, w przypadku kiedy ustalona maksymalna ilość wynosi 2R i do średniej

wartości w przypadku podania wartości minimalnych i maksymalnych. Do

ustalenia czy paliwo odpowiada wymogom specyfikacji stosuje się wymogi

ASTM D 3244.

(4) Zakres liczby cetanowej nie jest zgodny z wymogiem, aby minimalny

zakres różnicy wynosił 4R. Jednak w przypadku sporu między dostawcą a

użytkownikiem paliwa, można stosować ASTM D 3244, stosując raczej

wielokrotne niż pojedyncze pomiary, w zakresie w jakim jest to

konieczne dla osiągnięcia stosownego poziomu precyzyjności pomiarów.

(5) Paliwo to powinno składać się wyłącznie z destylatów węglowodorów

poddanych procesowi krakingu lub nie; odsiarczanie jest dozwolone.

Paliwo nie może zawierać żadnych domieszek metali lub niewłaściwych

domieszek cetanowych.

(6) Nawet w przypadku kontrolowanych procesów utleniania możliwe jest, że

trwałość powłoki jest ograniczona. W tym celu konieczne jest uzyskanie

od dostawcy informacji dotyczących warunków przechowywania i trwałości.

(7) Wymagane jest obliczenie sprawności cieplnej silnika pojazdu; wartość

kaloryczna paliwa może być obliczona w następujący sposób:

Dana energia (wartość kaloryczna) (netto) M J/kg =
(46,423 - 8,792d2 + 3,170d) (1 - (x + y + s)) + 9,420s - 2,499x
gdzie: d = gęstość przy 15 °C,
x = zawartość wody w masie całkowitej (%/100),
y = zawartość popiołu w masie całkowitej (%/100),
s = zawartość siarki w masie całkowitej (%/100).

ZAŁĄCZNIK  V 2

(skreślony)

ZAŁĄCZNIK  VI

ZMIANY W ZAŁĄCZNIKU I DO DYREKTYWY 88/1269/EWG

1. Pozycja 8 otrzymuje brzmienie:

"8. ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI TYPU EWG

8.1. Typy pojazdów zmodyfikowane do używania benzyny bezołowiowej

8.1.1. Pod warunkiem udzielenia zgody przez organ udzielający homologacji typu, homologacja typu pojazdu zmodyfikowanego lub dostosowanego wyłącznie w celu umożliwienia używania w nim benzyny bezołowiowej, jak określono to w dyrektywie 85/210/EWG, jest rozszerzana, jeśli spełnione są następujące warunki:

8.1.1.1. Producent zaświadcza, że moc silnika w zmodyfikowanym pojeździe pozostaje w granicach zgodności produkcji, określonych w pozycji 9.2., otrzymanych w pierwotnym, niezmodyfikowanym pojeździe, na który udzielono homologacji. W takim przypadku w rozszerzeniu potwierdza się moc silnika określoną w pierwotnej homologacji typu, lub

8.1.1.2. Producent zaświadcza, że moc silnika w zmodyfikowanym jest mniejsza niż w pierwotnym, niezmodyfikowanym pojeździe, na który udzielono homologacji. W takim przypadku w rozszerzeniu określa się nową moc silnika odnoszącą się do zmodyfikowanego pojazdu.

8.2. Typy pojazdów zmodyfikowane w innym celu

Właściwe władze są powiadamiane o jakiejkolwiek modyfikacji silnika w odniesieniu do charakterystyk wymienionych w dodatku 1 lub dodatku 2 do niniejszego załącznika. W takim przypadku właściwe władze mogą:

8.2.1. Uznać, że dokonane zmiany prawdopodobnie nie mają istotnego negatywnego wpływu na moc silnika, lub

8.2.2. W celu określenia mocy silnika, zażądać przeprowadzenia takich dodatkowych badań, jakie uznają za niezbędne."

2. Pozycja 9 otrzymuje brzmienie:

"9. ODSTĘPSTWA PRZY MIERZENIU MOCY NOMINALNEJ

9.1. Potwierdza się moc nominalną wskazaną przez producenta dla danego typu silnika, jeśli nie różni się ona więcej niż ± 2 % dla maksymalnej mocy i więcej niż ± 4 % dla innych punktów pomiaru na krzywej przy odchyleniu ± 1,5 % dla prędkości silnika od wartości mierzonych przez służbę techniczną w odniesieniu do silnika dostarczonego jej w celu przeprowadzenia badań.

9.2. Podczas badań w celu sprawdzenia zgodności produkcji moc jest mierzona przy dwóch prędkościach silnika S1 i S2 odpowiadających stosownie punktom pomiarowym w odniesieniu do maksymalnego i minimalnego momentu obrotowego, który zatwierdzono do celów homologacji typu. Dla tych dwóch prędkości silnika, przy dopuszczalnej tolerancji + 5 %, zmierzona nominalna moc silnika przy przynajmniej jednym z punktów w zakresie między S1 ± 5 % i S2 ± 5 % nie może różnić się o więcej niż ± 5 % od zatwierdzonych wartości."

1 Załącznik II skreślony przez art. 17 ust. 2 rozporządzenia nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów(Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 2 stycznia 2013 r.
2 Załącznik V skreślony przez art. 17 ust. 2 rozporządzenia nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów(Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 2 stycznia 2013 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.238.43

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 89/491/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywy Rady: 70/157/EWG, 70/220/EWG, 72/245/EWG, 72/306/EWG, 80/1268/EWG i 80/1269/EWG odnoszące się do pojazdów silnikowych
Data aktu: 17/07/1989
Data ogłoszenia: 15/08/1989
Data wejścia w życie: 25/07/1989, 01/05/2004