Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.
.................................................
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 426/86 z dnia 24 lutego 1986 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku przetworów owocowych i warzywnych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1125/89(2), w szczególności jego art. 9 ust. 6,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1676/85 z dnia 11 czerwca 1985 r. w sprawie wartości jednostki rozliczeniowej i kursów przelicznikowych stosowanych, jakie mają być stosowane do celów wspólnej polityki rolnej(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1636/87(4), w szczególności jego art. 10 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
art. 9 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 426/86 przewiduje stosowanie minimalnej ceny importowej dla niektórych produktów wymienionych w załączniku 1 do tego rozporządzenia w części B; rozporządzenie Rady (EWG) nr 2089/85(5) ustanawia ogólne zasady dotyczące systemu minimalnych cen importowych na suszone winogrona;
należy ustalić szczegółowe zasady stosowania tego systemu; celem takich zasad musi być zapobieganie uchylaniu się przez podmioty gospodarcze od przestrzegania cen minimalnych poprzez trudne do wykrycia i skutecznego zwalczania oszukańcze praktyki; takie oszukańcze praktyki mogą mieć poważne konsekwencje dla wspólnotowego rynku danych produktów, a wynikające z tego nienakładanie opłat wyrównawczych powoduje istotną stratę w środkach budżetowych;
w celu zapobiegania oszustwom i jego szkodliwym konsekwencjom dla rynku suszonych winogron, należy znacznie wzmocnić kontrole celne; krajowe organy celne powinny sprawdzać czy przestrzegana jest minimalna cena importowa dla każdej przywożonej partii towaru, a w przypadku nieprzestrzegania tej ceny, nakładać opłatę wyrównawczą która jest ustalana w odniesieniu do skali cen importowych;
ponadto, głównym celem systemu minimalnych cen importowych jest zagwarantowanie niezakłócania rynku wspólnotowego zbyt niskimi cenami po których państwa trzecie oferują swoje produkty; rzeczywiste przestrzeganie minimalnej ceny importowej powinno w skutek tego podlegać weryfikacji, aż do etapu sprzedaży; przy dostarczaniu dowodu przestrzegania minimalnej ceny importowej należy korzystać z dokumentów ustalających cenę odsprzedaży;
ryzyko fałszywego deklarowania cen importowych jest wysokie; dlatego też należy ustanowić specjalną procedurę traktowania przypadków co do których zachodzi podejrzenie złożenia fałszywych zgłoszeń;
w przypadkach rzeczywistego nieprzestrzegania minimalnej ceny importowej, należy zapewnić pobranie opłaty wyrównawczej; w tym celu produkty mogą zostać zwolnione na mocy art. 13 dyrektywy Rady 79/695/EWG(6), ostatnio zmienionej dyrektywą 81/853/EWG(7) i art. 20 dyrektywy Komisji 82/857/EWG(8), ostatnio zmienionej dyrektywą 83/371/EWG (9); importer musi dostarczyć dowód na zgodność z ceną minimalną; należy również określić terminy dostarczenia takiego dowodu;
konieczne jest również wprowadzenie kontroli przywozu a posteriori; właściwe władze Państw Członkowskich muszą przeprowadzać wyrywkowe kontrole około 10% przywożonych partii towarów; w związku z tym należy wymagać od podmiotów gospodarczych zachowanie odnośnych dokumentów przez czas określony w celu umożliwienia właściwym władzom dostępu do nich; okres taki powinien być ograniczony do trzech lat następujących po roku w którym przyjęto zgłoszenie o dopuszczenie towarów do swobodnego obrotu;
Komisja musi być informowana o kontrolach przeprowadzanych w celu sprawdzenia przestrzegania minimalnych cen importowych;
Komitet Zarządzający ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jej przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Zasady i definicje
Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lipca 1989 r.
| W imieniu Komisji | |
| Ray MAC SHARRY | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 49 z 27.2.1986, str. 1.
(2) Dz.U. L 118 z 29.4.1989, str. 29.
(3) Dz.U. L 164 z 24.6.1985,str. 1.
(4) Dz.U. L 153 z 13.6.1987, str. 1.
(5) Dz.U. L 197 z 27.7.1985, str. 10.
(6) Dz.U. L 205 z 13.8.1979, str. 19.
(7) Dz.U. L 319 z 7.11.1981, str. 1.
(8) Dz.U. L 28 z 5.2.1982, str. 38.
(9) Dz.U. L 204 z 28.7.1983, str. 63.
(10) Dz.U. L 168 z 28.6.1985, str. 21.
(11) Dz.U. L 209 z 6.8.1985, str. 2.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1989.195.14 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2054/89 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu minimalnych cen importowych na suszone winogrona |
| Data aktu: | 10/07/1989 |
| Data ogłoszenia: | 11/07/1989 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/07/1989 |