Rozporządzenie 27/85 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (EWG) nr 2262/84 wprowadzającego specjalne środki w sektorze oliwy z oliwek

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 27/85
z dnia 4 stycznia 1985 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (EWG) nr 2262/84 wprowadzającego specjalne środki w sektorze oliwy z oliwek

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.

.................................................

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2262/84 z dnia 17 lipca 1984 r. wprowadzające specjalne środki w sektorze oliwy z oliwek(1), w szczególności jego art. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

na mocy art. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84 każde Państwo Członkowskie, którego produkcja oliwy z oliwek przekracza ilość minimalną, ustanawia agencję do celów przeprowadzania niektórych działań kontrolnych i innych działań w związku z systemem pomocy produkcyjnej w odniesieniu do oliwy z oliwek; agencja ta musi być w stanie wypełniać zadania określone w tym rozporządzeniu; dlatego każda agencja musi być wyposażona w minimalne kompetencje wymagane do wykonania tych zadań;

w celu zagwarantowania prawidłowego i skutecznego stosowania systemu pomocy produkcyjnej art. 1 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84 określa, że agencja wyposażona jest przez dane Państwo Członkowskie w pełen zakres kompetencji do wykonywania tych zadań; w tym celu każde Państwo Członkowskie musi przyznać inspektorom agencji upoważnienie do wstępu do wszystkich pomieszczeń i obszarów wykorzystywanych w celach zawodowych przez osoby podlegające inspekcji oraz do żądania od tych osób przedstawiania takich informacji i przeprowadzania takich weryfikacji, które są niezbędne do wykonania zadań agencji;

zainteresowane Państwa Członkowskie muszą podjąć wszelkie środki niezbędne do ochrony praw osób podlegających kontroli i których interesy mogą zostać naruszone przez kontrolę;

agencja wykonuje swoją działalność w ramach programu działań i budżetu, które są sporządzane przez dane Państwo Członkowskie, po konsultacji z Komisją, na wniosek agencji; dlatego należy ustanowić minimalny zakres treści takiego programu i wielkości budżetu oraz procedurę, którą stosuje się w celu ich ustanawiania i ewentualnego dostosowania;

na mocy art. 1 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84 Komisja regularnie monitoruje działalność agencji; dlatego należy przewidzieć procedurę, zgodnie z którą Komisja jest informowana o postępie przeprowadzanych działań;

Wspólnota w okresie trzech pierwszych lat gospodarczych uczestniczy w finansowaniu wydatków rzeczywistych agencji; dlatego należy ustanowić procedury operacji finansowania oraz związane z nimi procedury weryfikacji działań;

z uwagi na niezbędny czas wymagany w celu ustanowienia agencji kontroli w będących producentami Państwach Członkowskich należy przyjąć szczególne uzgodnienia na rok gospodarczy 1984/1985;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Olejów i Tłuszczów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 1
Zgodnie z art. 1 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84 każde Państwo Członkowskie będące producentem ustanawia, nie później niż do dnia 31 marca 1985 r., agencję do celów przeprowadzania kontroli i działań określonych w tym rozporządzeniu.

Jednakże termin dla Hiszpanii oraz Portugalii zostaje przeniesiony na dzień 1 listopada 1986 r.

2.
Państwa Członkowskie, których produkcja obliczona na podstawie średniej ilości kwalifikującej się do przyznania pomocy produkcyjnej w okresie czterech ostatnich lat gospodarczych nie przekracza 3.000 ton, nie ustanawiają agencji.
Artykuł  2
1.
Każdej agencji przyznaje się kompetencje wymagane do celów wykonywania jej działań.
2.
W ramach programu działań i budżetu, określonego w art. 1 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84, każdej agencji przyznaje się autonomię w zakresie zatrudniania personelu, planowania działań i wydatków ponoszonych przy wykonywaniu działalności.
3. 2
Liczba członków personelu znajdująca się na liście płac agencji, ich poziom przeszkolenia i doświadczenia, udostępniony im zasoby oraz sposób zorganizowania departamentów agencji muszą umożliwiać wykonywanie obowiązków wynikających z art. 1 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84.

W szczególności personel odpowiedzialny za kontrolę posiada niezbędną wiedzę techniczną oraz doświadczenie umożliwiające mu przeprowadzanie kontroli, co określają dokładnie rozporządzenie Rady (EWG) nr 3089/78(2) oraz (EWG) nr 2261/84(3), oraz rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3061/84(4) i (EWG) nr 2677/85(5), w szczególności w przypadku oceny danych agronomicznych, kontroli technicznych fabryk i zakładów przetwórczych oraz weryfikacji ewidencji towarowej i rachunków.

4. 3
W celu wykonania obowiązków nałożonych przez rozporządzenie (EWG) nr 2262/84, określone Państwa Członkowskie przyznają urzędnikom odpowiednie kompetencje do uzyskiwania wszelkich informacji lub dowodów oraz do przeprowadzania wszelkiego rodzaju czynności sprawdzających wymaganych przy kontroli określonej przez niniejsze przepisy, w szczególności:

a) upoważnienie do kontrolowania ksiąg i innych dokumentów handlowych;

b) upoważnienie do sporządzania kopii lub wyciągów z dokumentacji przedsiębiorstwa;

c) prawo do żądania informacji ustnej na miejscu;

d) prawo do dostępu na teren wszystkich zakładów oraz gruntu objętych procedurą kontrolną;

e) upoważnienie do pobierania prób oliwy znajdującej się w posiadaniu osób fizycznych lub prawnych podlegających kontroli.

Państwa Członkowskie podejmują wszelkie wymagane środki w celu ochrony praw nadanych przez wewnętrzne przepisy krajowe w odniesieniu do wyżej wymienionych osób fizycznych i prawnych mogących podlegać kontroli.

Państwa Członkowskie uznają ustalenia urzędników za ostateczne w swoim wewnętrznym porządku prawnym.

Artykuł  3
1. 4
Od roku gospodarczego 1985/86 agencje przedstawiają harmonogram prac oraz szacunki budżetowe na każdy rok gospodarczy.

Bez uszczerbku dla warunków ustanowionych w obowiązujących regułach wspólnotowych, harmonogram sporządza się w oparciu o reprezentatywną grupę podmiotów gospodarczych, jakie obejmować może procedura kontrolna.

Jednakże pierwszeństwo przy kontroli stanowią wszelkie obszary i rejony działalności, na których występuje duże zagrożenie występowania nieprawidłowości.

2. 5
Harmonogram prac zawiera:

a) plan wykorzystania danych z plików komputerowych określonych w art. 16 rozporządzenia (EWG) nr 2261/84; dane takie zawierają informacje z rejestru upraw drzew oliwnych;

b) harmonogram oraz opis czynności, jakie agencja zamierza przeprowadzić w ramach inspekcji;

c) harmonogram działań, jakie agencja przeprowadzi w celu ustalenia wielkości zbiorów oliwek oraz uzysk oliwy;

d) opis czynności sprawdzających, jakie mają zostać przeprowadzone w zakresie ostatecznych zastosowań oliwy, oliwy z dalszych tłoczeń oraz produktów ubocznych, jak również w zakresie pochodzenia oliwy oraz oliwy z dalszych tłoczeń z przywozu;

e) wykaz wszelkich czynności, jakie mają zostać przeprowadzone na żądanie określonego Państwa Członkowskiego lub Komisji zgodnie z art. 1 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (EWG) nr 2262/84;

f) szczegóły planowanego przez agencję szkolenia personelu;

g) wykaz urzędników odpowiedzialnych za kontakty z Komisją.

Ponadto agencja wskazuje szacowaną liczbę wymaganych roboczodni niezbędnych w odniesieniu do każdego rodzaju czynności w harmonogramie prac.

3.
Budżet agencji obejmuje następujące pozycje, z których każdą należy traktować w odpowiednio szczegółowy sposób:

1. wykaz etatów;

2. wydatki na personel;

3. koszty administracyjne;

4. wydatki na projekty indywidualne;

5. wydatki inwestycyjne;

6. inne wydatki;

7. dochód otrzymany od danego Państwa Członkowskiego;

8. 6 Wkład Wspólnoty na mocy art. 1 ust. 5 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84;

9. 7 Dochód zgodnie z art. 1 ust. 5 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84;

10. inne dochody.

4.
W celu sporządzenia projektu programu działań i prognozy budżetu agencja uwzględnia częstotliwość przeprowadzania kontroli wymaganych na mocy ustawodawstwa wspólnotowego, doświadczenie uzyskane w poprzednich latach gospodarczych oraz, bez uszczerbku dla obowiązków danego Państwa Członkowskiego, wszelkie uwagi i komentarze Komisji przedstawione przed sporządzeniem projektu.
Artykuł  4
1. 8
Nie później niż do dnia 15 sierpnia każdego roku agencja przedkłada danemu Państwu Członkowskiemu swój projekt programu działań i prognozy budżetu. Państwo Członkowskie, na podstawie projektu, sporządza program działań i prognozę budżetu oraz przedkłada je Komisji nie później niż do dnia 15 września każdego roku.

Komisja może w terminie 30 dni oraz bez uszczerbku dla obowiązków określonego Państwa Członkowskiego zażądać wprowadzenia przez to państwo wszelkich zmian w budżecie lub harmonogramie prac, jakie Komisja uznała za właściwe.

2.
Ostateczny program działań oraz budżet agencji przyjmuje dane Państwo Członkowskie nie późnej niż do dnia 31 października każdego roku i niezwłocznie przekazuje je Komisji.
3. 9
Z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Komisję oraz pod warunkiem że całkowita kwota określona w budżecie w rezultacie nie ulegnie zwiększeniu, Państwo Członkowskie może, w celu zwiększenia skuteczności kontroli, zmienić program działań oraz budżet agencji w trakcie roku gospodarczego.

Jednakże w przypadku zaistnienia sytuacji wyjątkowej w postaci możliwości nadużycia poważnie zagrażającego prawidłowemu stosowaniu reguł wspólnotowych dotyczących oliwy, agencja informuje Komisję oraz Państwo Członkowskie, którego to zagrożenie dotyczy. W takim przypadku agencja może dokonać zmian w sporządzonym przez siebie planie oraz czynnościach kontrolnych po uzyskaniu zgody danego Państwa Członkowskiego. Państwo to informuje o tym bezzwłocznie Komisję.

Jeżeli w trakcie roku gospodarczego Państwo Członkowskie lub Komisja wystąpiły z żądaniem dokonania przez agencję szczególnego postępowania, wówczas program i budżet zostają odpowiednio zmienione. Procedurę przewidzianą w ust. 1 i 2 stosuje się z potrzebnymi zmianami w odniesieniu do wprowadzania takich zmian.

Artykuł  5
1.
W celu umożliwienia urzędnikom Komisji, jak ustanowiono w art. 1 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84, monitorowania działań przeprowadzanych przez agencję przedstawia ona Państwu Członkowskiemu oraz Komisji, nie później niż do 15 dnia każdego miesiąca, program działań w zakresie zarządzania i kontroli przewidzianych na następny miesiąc. Agencja, w miarę możliwości jak najszybciej, notyfikuje Komisji oraz danemu Państwu Członkowskiemu wszelkie zmiany w wykonywaniu miesięcznego programu działań.
2. 10
Agencja nie później niż 30 dni po zakończeniu każdego kwartału przedkłada danemu Państwu Członkowskiemu oraz Komisji sprawozdanie zbiorcze w zakresie prac przeprowadzonych przez agencję wraz ze sprawozdaniem finansowym przedstawiającym sytuację przepływów środków pieniężnych oraz wydatków poniesionych przez agencję w odniesieniu do każdego działu budżetowego, jak również wykaz odnotowanych naruszeń przepisów, skutkujących sankcjami administracyjnymi lub karnymi wykazanych w toku kontroli przeprowadzonych w kwartale.
3. 11
Przedstawiciele Komisji z danego Państwa Członkowskiego oraz agencji zbierają się co najmniej raz na kwartał w celu przeanalizowania prac wykonanych przez agencję, prac, jakie agencja zamierza przeprowadzić w przyszłości, wyników tych prac oraz ogólnej działalności agencji.
4. 12
W celu zapewnienia przedstawicielstwa Komisji w organach zarządzających agencji, zgodnie z art. 1 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84, agencja powiadamia Komisję przy użyciu teleksu lub telefaksu, z co najmniej sześciodniowym wyprzedzeniem, o każdym posiedzeniu jej organów decyzyjnych lub zarządzających, o dacie takiego posiedzenia, jego programie oraz dokumentach, jakie będą omawiane na tym posiedzeniu.
Artykuł  6
1.
Dane Państwo Członkowskie, nie później niż do dnia 31 maja każdego roku, przekazuje Komisji zestawienie dochodów i wydatków za poprzedni rok gospodarczy wraz ze sprawozdaniem organu rządowego odpowiedzialnego za nadzór nad agencją.
2. 13
Nie później niż sześć miesięcy od wyznaczonego dnia Komisja podejmie decyzję dotyczącą kwoty odzwierciedlającej rzeczywiste wydatki agencji, która ma być przekazana produkcyjnemu Państwu Członkowskiemu za dany rok. Kwotę tą, pomniejszoną o zaliczki, określone w ust. 4, wypłaca się bezpośrednio po stwierdzeniu wykonania prac w ramach obowiązków agencji.
3.
Do celów kontroli zestawienia dochodów i wydatków urzędnicy Komisji są uprawnieni do dostępu do finansowych dokumentów agencji oraz dokumentów uzupełniających.
4.
Kwota stanowiąca wydatki na funkcjonowanie agencji na rok gospodarczy jest określana przez Komisję i dane Państwo Członkowskie na podstawie prognozy budżetu agencji. Jednakże Komisja może zmienić wysokość rat miesięcznych w świetle stawki wydatków agencji obliczonej na podstawie kwot wynikających ze sprawozdań kwartalnych określonych w art. 5 ust. 2.
Artykuł  7 14

Zgodnie z art. 1 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84, w terminie 30 dni od zakończenia danego kwartału, Państwa Członkowskie przekazują Komisji:

– wykaz naruszeń skutkujących sankcjami administracyjnymi lub karnymi, odnotowanych przez agencję w wyniku kontroli przeprowadzonych w przeciągu ostatniego kwartału, określający rodzaj i powagi tych naruszeń,

– orzeczenia odnoszące się do sankcji administracyjnych i karnych lub decyzji o odstąpieniu od ich zastosowania wydane przez właściwe władze Państw Członkowskich na podstawie wykazu sporządzonego przez agencję, określoną w poprzednim tiret, z wyszczególnieniem, w odniesieniu do każdego orzeczenia w sprawie zastosowania sankcji, rodzaju, powagi oraz skutków takiej sankcji, kwotę wszelkich nałożonych grzywien, a tam gdzie jest to właściwe, fakt, iż naruszenie stanowi drugie lub kolejne przestępstwo, jak również określenie osoby fizycznej i prawnej, na którą nałożono sankcję oraz właściwe władze, które zastosowały tę sankcję.

Artykuł  8 15

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 stycznia 1984 r.

W imieniu Komisji
Poul DALSAGER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 208 z 3.8.1984, str. 11.

(2) Dz.U. L 369 z 29.12.1978, str. 12.

(3) Dz.U. L 208 z 3.8.1984, str. 3.

(4) Dz.U. L 288 z 1.11.1984, str. 52.

(5) Dz.U. L 254 z 25.9.1985, str. 5.

1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 ust. 12 tiret pierwsze rozporządzenia nr 3818/95 z dnia 30 grudnia 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.368.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 1986 r.
2 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 3602/92 z dnia 14 grudnia 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.366.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 1992 r.
3 Art. 2 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 3602/92 z dnia 14 grudnia 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.366.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 1992 r.
4 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia nr 3602/92 z dnia 14 grudnia 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.366.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 1992 r.
5 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia nr 3602/92 z dnia 14 grudnia 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.366.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 1992 r.
6 Art. 3 ust. 3 pkt 8 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia nr 3602/92 z dnia 14 grudnia 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.366.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 1992 r.
7 Art. 3 ust. 3 pkt 9 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia nr 3602/92 z dnia 14 grudnia 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.366.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 1992 r.
8 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia nr 3602/92 z dnia 14 grudnia 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.366.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 1992 r.
9 Art. 4 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia nr 3602/92 z dnia 14 grudnia 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.366.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 1992 r.
10 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 3602/92 z dnia 14 grudnia 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.366.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 1992 r.
11 Art. 5 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 3602/92 z dnia 14 grudnia 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.366.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 1992 r.
12 Art. 5 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia nr 3602/92 z dnia 14 grudnia 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.366.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 1992 r.
13 Art. 6 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 3602/92 z dnia 14 grudnia 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.366.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 1992 r.
14 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 3602/92 z dnia 14 grudnia 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.366.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 1992 r.
15 Art. 8 zmieniony i według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 7 i 8 rozporządzenia nr 3602/92 z dnia 14 grudnia 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.366.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 1992 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1985.4.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 27/85 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (EWG) nr 2262/84 wprowadzającego specjalne środki w sektorze oliwy z oliwek
Data aktu: 04/01/1985
Data ogłoszenia: 05/01/1985
Data wejścia w życie: 05/01/1985, 01/05/2004