Dyrektywa 84/424/EWG zmieniająca dyrektywę 70/157/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 3 września 1984 r.
zmieniająca dyrektywę 70/157/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych

(84/424/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 6 września 1984 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 70/157/EWG(4), ostatnio zmieniona dyrektywą 81/334/EWG(5), ustanawia w Załączniku maksymalny poziom hałasu pojazdów silnikowych przeznaczonych do użytkowania na drogach, z lub bez nadwozia, mających co najmniej cztery koła i maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 kilometrów na godzinę, z wyjątkiem pojazdów poruszających się po szynach, ciągników rolniczych lub leśnych oraz maszyn i pojazdów do robót publicznych;

ochrona ludności na obszarach miejskich przed nadmiernym hałasem wymaga odpowiednich środków w celu obniżenia poziomu hałasu pojazdów silnikowych; takie obniżenie zostało umożliwione przez postęp techniczny w budowie pojazdów silnikowych;

załącznik I do dyrektywy 70/157/EWG powinien zostać odpowiednio zmieniony, obniżając wartości dopuszczalnego poziomu hałasu wyrażone w decybelach dB (A) dla każdej określonej w nim kategorii pojazdu;

takie obniżenie stanowi ważny krok na drodze poprawy ochrony środowiska; rozważany przepis powinien jednakże zostać w przyszłości sprawdzony w świetle wyników prac Komisji, w kontekście ogólnego podejścia, z jednoczesnym uwzględnieniem wszystkich aspektów reguł wspólnotowych w sektorze pojazdów silnikowych, w szczególności tych odnoszących się do bezpieczeństwa, ochrony środowiska naturalnego i oszczędności energii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 70/157/EWG ppkt 5.2.2.1 otrzymuje brzmienie:

"5.2.2.1. Wartości dopuszczalne

Poziom hałasu mierzony zgodnie z ppkt 5.2.2.2-5.2.2.5 niniejszego Załącznika nie przekracza następujących wartości:

Kategoria pojazdu

Wartości wyrażone w dB (A)

5.2.2.1.1.

Pojazdy przeznaczone do przewozu osób, posiadające łącznie z siedzeniem kierowcy maksymalnie dziewięć miejsc siedzących

77

5.2.2.1.2.

Pojazdy przeznaczone do przewozu osób, posiadające łącznie z siedzeniem kierowcy więcej niż dziewięć miejsc siedzących, o maksymalnej dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 3,5 tony oraz:

5.2.2.1.2.1.

- o mocy silnika mniejszej niż 150 kW

80

5.2.2.1.2.2.

- o mocy silnika niemniejszej niż 150 kW

83

5.2.2.1.3.

Pojazdy przeznaczone do przewozu osób, posiadające łącznie z siedzeniem kierowcy więcej niż dziewięć miejsc siedzących; pojazdy przeznaczone do przewozu towarów:

5.2.2.1.3.1.

- o maksymalnej dopuszczalnej masie

nieprzekraczającej 2 ton

78

5.2.2.1.3.2.

- o maksymalnej dopuszczalnej masie

przekraczającej 2 tony, ale

nieprzekraczającej 3,5 tony

79

5.2.2.1.4.

Pojazdy przeznaczone do przewozu towarów o maksymalnej dopuszczalnej masie przekraczającej 3,5 tony

5.2.2.1.4.1.

- o mocy silnika mniejszej niż 75 kW

81

5.2.2.1.4.2.

- o mocy silnika niemniejszej niż 75 kW,

ale mniejszej niż 150 kW

83

5.2.2.1.4.3.

- o mocy silnika niemniejszej niż 150 kW

84

Jednakże:

- w przypadku pojazdów kategorii z ppkt 5.2.2.1.1 oraz 5.2.2.1.3 wartości dopuszczalne zwiększa się o 1 dB (A), jeżeli są wyposażone w silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim,

- w przypadku pojazdów o maksymalnej dopuszczalnej masie powyżej dwóch ton przeznaczonych do użytku terenowego, wartości dopuszczalne zwiększa się o 1 dB (A), jeżeli ich moc silnika jest mniejsza od 150 kW, i o 2 dB (A), jeżeli ich moc silnika jest większa lub równa 150 kW.".

Artykuł  2
1.
Od dnia 1 stycznia 1985 r. Państwa Członkowskie nie mogą z przyczyn odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu oraz układu wydechowego:

– odmówić w odniesieniu do typu pojazdu silnikowego udzielenia homologacji typu EWG, wydania dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(6), ostatnio zmienionej dyrektywą 80/1267/EWG(7), lub udzielenia krajowej homologacji typu, lub

– zabronić dopuszczenia do ruchu pojazdu,

jeżeli poziom hałasu i układ wydechowy tego typu pojazdu lub tych pojazdów jest zgodny z przepisami dyrektywy 70/157/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Od dnia 1 października 1988 r. Państwa Członkowskie:

– nie wydają już dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy 70/156/EWG w odniesieniu do typu pojazdu silnikowego, którego poziom hałasu i układ wydechowy nie są zgodne z wymaganiami dyrektywy 70/157/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do typu pojazdu silnikowego, którego poziom hałasu oraz układ wydechowy nie są zgodne z wymaganiami dyrektywy 70/157/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.

Jednakże w przypadku pojazdów kategorii z ppkt 5.2.2.1.3, określonych w art. 1, które wyposażone są w silniki wysokoprężne, oraz w przypadku pojazdów kategorii z ppkt 5.2.2.1.4 "1 października 1988 r." zastępuje się przez "1 października 1989 r.".

3.
Z mocą od dnia 1 października 1989 r. Państwa Członkowskie mogą zabronić dopuszczenia do ruchu pojazdów, których poziom hałasu oraz układ wydechowy nie są zgodne z wymaganiami dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

Jednakże w przypadku pojazdów kategorii z ppkt 5.2.2.1.3 określonych w art. 1, które wyposażone są w silniki wysokoprężne, oraz w przypadku pojazdów kategorii z ppkt 5.2.2.1.4 "1 października 1989 r." zastępuje się przez "1 października 1990 r.".

Artykuł  3

Rada, nie później niż dnia 31 grudnia 1990 r., decyduje o dalszym przeglądzie przepisów dyrektywy 70/157/EWG na podstawie sprawozdania Komisji dotyczącego możliwych nowych środków odnoszących się do reguł w sektorze pojazdów silnikowych, które zostaną ustanowione w poszanowaniu bezpieczeństwa, ochrony środowiska naturalnego oraz oszczędzania energii.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 stycznia 1985 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 września 1984 r.

W imieniu Rady
P. BARRY
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 200 z 27.7.1983, str. 5.

(2) Dz.U. C 172 z 2.7.1984, str. 157.

(3) Dz.U. C 358 z 31.12.1983, str. 4.

(4) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 16.

(5) Dz.U. L 131 z 18.5.1981, str. 6.

(6) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(7) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 34.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1984.238.31

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 84/424/EWG zmieniająca dyrektywę 70/157/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych
Data aktu: 03/09/1984
Data ogłoszenia: 06/09/1984
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 04/09/1984