Dyrektywa 84/372/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 70/157/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 3 lipca 1984 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 70/157/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych

(84/372/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 lipca 1984 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 80/1267/EWG(2), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/157/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 81/334/EWG(4), w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

w wyniku zdobytego na tym polu doświadczenia i w świetle obecnego stanu wiedzy możliwa jest obecnie zmiana niektórych wymagań dotyczących metody pomiaru hałasu emitowanego przez niektóre rodzaje pojazdów w celu dostosowania ich do rzeczywistych warunków użytkowania; pojazdy, których ta sprawa dotyczy, są pojazdami o wysokich osiągach, z automatyczną skrzynią biegów z możliwością ręcznej zmiany;

w szczególności ten rodzaj pojazdu o wysokich osiągach ma istotne cechy konstrukcyjne oparte na najnowszych zdobyczach techniki, które zazwyczaj poprzedzają metody znajdujące później zastosowanie w produkcji seryjnej, wraz z optymalizacją elementów i charakterystyk pod względem czynnego i biernego bezpieczeństwa, zanieczyszczenia powietrza, emisji hałasu i zużycia paliwa; zgodnie z ostatnimi doświadczeniami obecne metody określania i kontroli dopuszczalnego poziomu hałasu emitowanego przez pojazdy w warunkach ruchu miejskiego nie odzwierciedlają rzeczywistej eksploatacji pojazdów o wysokich osiągach w takich warunkach; konieczność zmiany w celu eliminacji tych wad i umożliwienia dokładniejszej oceny emisji hałasu przez takie rodzaje pojazdów, które zostały już przyjęte przez Europejską Komisję Gospodarczą Narodów Zjednoczonych, w jej ostatnio zmienionym regulaminie nr 51;

niniejsza dyrektywa jest zgodna z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw dotyczących Usunięcia Barier Technicznych w Handlu w Sektorze Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 70/157/EWG, ostatnio zmienionej dyrektywą 81/334/EWG, wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 października 1984 r. Państwa Członkowskie na podstawie odniesienia do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego, nie mogą:

– odmówić, odnosząc się do rodzaju pojazdu, udzielenia homologacji typu EWG albo wydania dokumentu określonego w ostatnim akapicie art. 10 ust. 1 dyrektywy 70/156/EWG, albo też udzielenia krajowej homologacji typu, lub

– zabronić dopuszczenia takich pojazdów do ruchu,

jeśli poziom hałasu i układ wydechowy tego rodzaju pojazdów lub pojazdów, których to dotyczy, spełnia przepisy dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Z mocą od dnia 1 października 1985 r. Państwa Członkowskie:

– nie mogą już wydawać dokumentu określonego w ostatnim akapicie art. 10 ust. 1 dyrektywy 70/156/EWG w odniesieniu do rodzaju pojazdu silnikowego, którego poziom hałasu i układ wydechowy nie spełniają przepisów dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do typu pojazdu, którego poziom hałasu i układ wydechowy nie spełniają przepisów dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

3.
Z mocą od dnia 1 października 1986 r. Państwa Członkowskie mogą zabronić dopuszczania do ruchu pojazdów, których poziom hałasu i układ wydechowy nie spełniają przepisów dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 października 1984 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 lipca 1984 r.

W imieniu Komisji
Karl-Heinz NARJES
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 34.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 16.

(4) Dz.U. L 131 z 18.5.1981, str. 6.

ZAŁĄCZNIK

Zmiany do załącznika I do dyrektywy 70/157/EWG

Podpunkt 5.2.2.4.3.2. otrzymuje brzmienie:

"5.2.2.4.3.2. Prędkość podczas dojeżdżania

Pojazd musi zbliżać się do linii AA' ze stałą prędkością, odpowiadającą niższej z dwóch następujących prędkości:

- wyznaczonej prędkością obrotową silnika równą trzem czwartym prędkości (S), przy której silnik osiąga maksymalną moc znamionową;

- 50 km/h.

Jednakże jeżeli w przypadku pojazdów wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów posiadającą dwa oddzielne przełożenia następuje zmiana na pierwszy bieg podczas badania, producent może wybrać jedną z następujących procedur badania:

- prędkość, V, pojazdu jest zwiększana do maksymalnej prędkości 60 km/h w celu uniknięcia takiej zmiany, lub

- prędkość, V, pozostaje na poziomie 50 km/h, a zasilanie silnika paliwem jest ograniczane do 95 % zasilania niezbędnego do pełnego obciążenia. Niniejszy warunek uważa się za spełniony:

- w przypadku silników z zapłonem iskrowym, gdy kąt otwarcia przepustnicy wynosi 90 %

- w przypadku silników z zapłonem samoczynnym, gdy ruch zębatki sterowniczej pompy wtryskowej jest ograniczony do 90 % jego skoku.

Jeżeli pojazd jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, która nie posiada możliwości ręcznego sterowania, to musi być badany w różnych prędkościach dojeżdżania, mianowicie 30, 40 i 50 km/h, lub w trzech czwartych maksymalnej prędkości drogowej. Jako wynik badania należy przyjąć tę wartość, która została uzyskana przy szybkości powodującej maksymalny poziom hałasu."

Podpunkt 5.2.2.4.3.3.1.1. otrzymuje brzmienie:

"5.2.2.4.3.3.1.1. Pojazdy z kategorii M1 i N1 wyposażone w ręczną skrzynię biegów z nie więcej niż czterema przełożeniami dla jazdy do przodu należy poddać badaniu na drugim biegu.

Pojazdy należące do wymienionych kategorii, wyposażone w skrzynię ręczną biegów z więcej niż czterema przełożeniami dla jazdy do przodu należy poddać badaniu kolejno na drugim i trzecim biegu. Uwzględnia się wyłącznie całkowite przełożenia przeznaczone do normalnej jazdy na drogach. Należy obliczyć średnią arytmetyczną poziomów hałasu zanotowanych dla obydwu przełożeń.

Jednakże pojazdy kategorii M1, mające więcej niż cztery przełożenia dla jazdy do przodu, wyposażone w silnik rozwijający maksymalną moc większą niż 140 kW, których stosunek dopuszczalnej mocy maksymalnej/masy maksymalnej przekracza 75 kW/t, mogą być badane wyłącznie na trzecim biegu, pod warunkiem że tył pojazdu przekracza linię BB' na trzecim biegu przy prędkości większej niż 61 km/h."

Podpunkt 5.2.2.4.3.3.2. otrzymuje brzmienie:

"5.2.2.4.3.3.2. Skrzynia automatyczna z możliwością ręcznej zmiany.

To badanie jest przeprowadzane w pozycji zalecanej przez producenta do »normalnej« jazdy."

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1984.196.47

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 84/372/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 70/157/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych
Data aktu: 03/07/1984
Data ogłoszenia: 26/07/1984
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 05/07/1984