Dyrektywa 83/276/EWG zmieniająca dyrektywę 76/756/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach

DYREKTYWA RADY
z dnia 26 maja 1983 r.
zmieniająca dyrektywę 76/756/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach

(83/276/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 9 czerwca 1983 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(4) ostatnio zmieniona dyrektywą 80/1267/EWG(5) i Aktem Przystąpienia z 1979 r., przewiduje, że przepisy konieczne do wykonania procedury homologacji EWG w odniesieniu do każdej części i parametrów pojazdów muszą być przyjęte w drodze osobnych dyrektyw; przepisy dotyczące instalowania urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej zostały przyjęte w drodze dyrektywy 76/756/EWG(6), zmienionej dyrektywami 80/233/EWG(7) i 82/244/EWG(8)

ponieważ metoda przyjęta dyrektywą 70/156/EWG w celu zharmonizowania przepisów jest "nieobowiązująca", producenci wybrali niepowoływanie się na przepisy prawa wspólnotowego ustanowione dyrektywą 76/756/EWG, ze względu na to, że dyrektywa ta przewiduje dostosowanie świateł mijania (podpozycja 4.2.6 załącznika I, zmienionego dyrektywą 82/244/EWG) i wolą odwoływać się do odpowiednich przepisów prawa krajowego, które na razie nie zawierają takiego dostosowania; aby usprawiedliwić swój wybór, producenci powołują się na trudności techniczne i koszty wprowadzenia w życie wymienionego wymagania wspólnotowego, w szczególności w przypadku małych samochodów;

od wejścia w życie przepisów dotyczących dostosowania świateł mijania pojawiły się rozwiązania techniczne i inne czynniki, które podobnie jak w przypadku dostosowania świateł mijania są związane z problemem oślepiania; rozwiązania te polegają w szczególności na działaniach w celu poprawy aerodynamicznego kształtu pojazdów, co wpływa na wysokość montowania reflektorów świateł mijania, a także urządzeń sterowania intensywnością światła; aby nie powodować niepotrzebnych komplikacji - czynniki te są wzajemnie powiązane - pożądane jest czasowe i odpowiednie ograniczenie stosowania przepisów dotyczących jedynie części regulacji;

w celu umożliwienia skutecznego stosowania wspólnotowych przepisów w sprawie urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej dzień wejścia w życie wymagań dotyczących dostosowania świateł mijania nowych pojazdów powinien zostać odroczony do 1 października 1984 r.; należy także przewidzieć, że ograniczenia dotyczące pierwszego dopuszczenia do ruchu pojazdów zgodnych z typem zatwierdzonym przed 1 października 1984 r. wejdą w życie co najmniej trzy lata później, aby dać producentom czas na dostosowanie ich modeli;

dla większej jasności pożądane jest teraz zebranie w jednym tekście wszystkich warunków przewidzianych w dyrektywie 76/756/EWG i ich kolejnych zmian, łącznie ze zmianami wprowadzonymi niniejszą dyrektywą,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Artykuły 1-5 dyrektywy 76/756/EWG otrzymują brzmienie:

"Artykuł 1

Do celów niniejszej dyrektywy »pojazd« oznacza pojazd silnikowy przeznaczony do użytkowania na drogach, z nadwoziem lub bez, mający co najmniej cztery koła i maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 kilometrów na godzinę oraz jego przyczepy, z wyjątkiem pojazdów szynowych, ciągników leśnych lub rolniczych oraz maszyn i pojazdów do robót publicznych.

Artykuł 2

1. Żadne Państwo Członkowskie nie może:

- odmówić ze względu na rodzaj pojazdu homologacji EWG lub krajowej homologacji oraz

- odmówić lub zabronić sprzedaży, rejestracji, wprowadzenia do użytku lub używania pojazdu

z przyczyn odnoszących się do instalowania urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej, bez względu na to, czy są one obowiązkowe czy nieobowiązkowe, wymienionych w załączniku I w podpozycjach 1.5.7-1.5.20, jeżeli są one zainstalowane zgodnie z wymaganiami ustalonymi w załączniku I.

2. W drodze odstępstwa od ust. 1 zgodność z przepisami załącznika I podpozycji 4.2.6 jest wymagana jedynie ze skutkiem od 1 października 1984 r. Jednakże jeżeli urządzenia takie jak wymienione w podpozycji 4.2.6.2 są zainstalowane przed tym dniem, to muszą one spełniać wymagania określone w podpozycji 4.2.6. Jeżeli homologacja EWG (lub wydanie dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG) lub krajowa homologacja były przyznane po 1 października 1979 r., a przed 1 października 1984 r. w odniesieniu do typu pojazdu, który nie odpowiada wymaganiom określonym w ust. 1, Państwa Członkowskie mogą zakazać pierwszego wprowadzenia do użytku pojazdów tego typu ze skutkiem od 1 października 1987 r.

Artykuł 3

Państwo Członkowskie, które przyznało homologację typu EWG, przyjmuje niezbędne środki do zagwarantowania, że zostanie poinformowane o wszelkich zmianach dowolnej części lub cechy wymienionej w załączniku I podpozycja 1.1. Właściwe władze tego Państwa Członkowskiego określają, czy powinny zostać przeprowadzone dalsze badania zmienionego typu i czy powinno być sporządzone nowe sprawozdanie. W przypadku gdy takie badania wykażą brak zgodności z wymaganiami niniejszej dyrektywy, zmiany nie są zatwierdzane.

Artykuł 4

Wszelkie zmiany konieczne do dostosowania treści załączników do postępu technicznego przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy 70/156/EWG.

Artykuł 5

1. Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż 1 października 1983 r. i niezwłocznie informują o tym Komisję.

2. Z chwilą podania niniejszej dyrektywy do wiadomości Państw Członkowskich(1), gwarantują one poinformowanie Komisji w czasie umożliwiającym jej przedstawienie swoich uwag o wszelkich projektach przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych, które zamierzają przyjąć w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.

______

(1) Niniejsza dyrektywa została przedstawiona Państwom Członkowskim 1 czerwca 1983 r."

Artykuł  2

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 maja 1983 r.

W imieniu Rady
Otto Graf LAMBSDORFF
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 279 z 22.10.1982, str. 5.

(2) Dz.U. C 68 z 14.3.1983, str. 87.

(3) Dz.U. C 77 z 21.3.1983, str. 1.

(4) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(5) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 34.

(6) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.

(7) Dz.U. L 51 z 22.5.1980, str. 8.

(8) Dz.U. L 109 z 22.4.1982, str. 31.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1983.151.47

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 83/276/EWG zmieniająca dyrektywę 76/756/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach
Data aktu: 26/05/1983
Data ogłoszenia: 09/06/1983
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/06/1983