Dyrektywa 81/576/EWG zmieniająca dyrektywę Rady 77/541/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 20 lipca 1981 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 77/541/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych

(81/576/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 29 lipca 1981 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa Rady 77/541/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych(4) określa między innymi w załączniku I wymogi dotyczące instalowania pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach kategorii M1, które określono w załączniku I do dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(5), ostatnio zmieniona dyrektywą 80/1267/EWG(6);

w interesie bezpieczeństwa drogowego należy odtąd wymagać instalowanie pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących, odpowiadających warunkom dyrektywy 77/541/EWG w pojazdach niektórych kategorii M i N oraz zezwalać i popierać takie instalacje w pojazdach innych kategorii M i N w drodze rozszerzenia zakresu niniejszej dyrektywy; takie rozszerzenie jest możliwe z uwagi na osiągnięty postęp techniczny w budowie pojazdów silnikowych;

w tym celu należy zmienić dyrektywę 77/541/EWG;

zmiana tej dyrektywy oznacza dostosowanie do postępu technicznego niektórych wymogów zawartych w załącznikach do dyrektywy 77/541/EWG; wprowadzenie w życie przepisów niniejszej dyrektywy powinno doprowadzić do zgodności z tymi przepisami, które po przyjęciu niniejszej dyrektywy zostaną następnie przyjęte w celu dostosowania wymogów zawartych w załącznikach do dyrektywy 77/541/EWG do postępu technicznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 77/541/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. Artykuł 9 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 9

Do celów niniejszej dyrektywy »pojazd« oznacza każdy pojazd silnikowy z kategorii M i N, zgodnie z definicją znajdującą się w załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG, przeznaczony do ruchu drogowego, o co najmniej czterech kołach oraz zdolny do poruszania się z maksymalną prędkością konstrukcyjną powyżej 25 km/h."

2. W załączniku I:

a) Ppkt 3.1 otrzymuje brzmienie:

"3.1. Wyposażenie pojazdu

Każdy pojazd objęty art. 9 z kategorii M1 lub N1 lub z kategorii M2 (z wyjątkiem pojazdów o dopuszczalnej maksymalnej masie przekraczającej 3.500 kg oraz pojazdów, które posiadają miejsca specjalnie zaprojektowane dla pasażerów stojących) musi być wyposażony w pasy bezpieczeństwa lub urządzenia przytrzymujące, które spełniają wymogi niniejszej dyrektywy oraz posiadają następujące konfiguracje pasów, (w których nie można stosować zwijaczy bez blokady (1.8.1) i zwijaczy z odblokowywaniem ręcznym (1.8.2.)).

W przypadkach gdy inne pojazdy objęte art. 9 są wyposażane w pasy bezpieczeństwa lub urządzenia przytrzymujące, muszą one być zgodne ze wszelkimi wymogami niniejszej dyrektywy, z wyjątkiem ppkt 3.1.1-3.1.3."

b) Ppkt 3.1.1 otrzymuje brzmienie:

"3.1.1. Dla przednich bocznych miejsc siedzących trzypunktowe pasy bezpieczeństwa wyposażone w zwijacze z blokowaniem awaryjnym o czułości wielokrotnej (1.8.4); jednakże

3.1.1.1. dla siedzenia pasażera dopuszcza się zwijacze z blokowaniem automatycznym (1.8.3);

3.1.1.2. dla siedzenia pasażera w pojeździe z kategorii M2, pasy biodrowe, wyposażone w zwijacze lub nie, są uznawane za wystarczające, jeśli szyba przednia znajduje się poza strefą odniesienia określoną w załączniku II dyrektywy 74/60/EWG.

Jeżeli chodzi o pasy bezpieczeństwa, to szyba przednia jest traktowana jako cześć strefy odniesienia, jeżeli może ona wejść w kontakt statyczny z urządzeniem próbnym stosowanym według metody opisanej w załączniku II dyrektywy 74/60/EWG."

c) Ppkt 3.1.3 otrzymuje brzmienie:

"3.1.3. W tylnych pozycjach miejsc siedzących pojazdów z kategorii M1 pasy biodrowe lub trzypunktowe, wyposażone w zwijacze lub nie."

d) Dodaje się ppkt 3.1.5 w brzmieniu:

"3.1.5. Nie zważając na wcześniejsze przepisy, w pojazdach z kategorii N1 i M2 można dopuścić zastosowanie zwijaczy z blokowaniem awaryjnym typu 4N (1.8.5) zamiast zwijacza typu 4 (1.8.4), jeżeli organom odpowiedzialnym za badania w sposób zadawalający przedstawiono, że instalowanie zwijaczy typu 4 mogłoby przeszkadzać kierującemu."

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w tym samym dniu, który jest wyznaczony jako dzień wejścia w życie przepisów niezbędnych do wykonania dyrektywy, która ma być przyjęta po przyjęciu niniejszej dyrektywy zgodnie z art. 10 dyrektywy 77/541/EWG, tak aby wymogi załączników do dyrektywy 77/541/EWG mogły być dostosowane do postępu technicznego, i powiadomią o tym niezwłocznie Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lipca 1981 r.

W imieniu Rady
P. WALKER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 87 z 9.4.1980, str. 4.

(2) Dz.U. C 265 z 13.10.1980, str. 77.

(3) Dz.U. C 230 z 8.9.1980, str. 6.

(4) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 95.

(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(6) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 34.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1981.209.32

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 81/576/EWG zmieniająca dyrektywę Rady 77/541/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych
Data aktu: 20/07/1981
Data ogłoszenia: 29/07/1981
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 24/07/1981