(Dz.U.UE L z dnia 8 lutego 1979 r.)
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.
.................................................
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
produkcja roślinna zajmuje bardzo ważne miejsce w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej;
plony uzyskiwane z tej produkcji ulegają stale porażeniu przez organizmy szkodliwe i chwasty; ochrona roślin przed tymi zagrożeniami w celu zapobiegania zmniejszeniu się plonów jest absolutną koniecznością i tym samym pomaga zapewnić bezpieczeństwo dostaw;
jedną z najważniejszych metod ochrony roślin i produktów roślinnych, jak również zwiększenia efektywności produkcji rolniczej jest stosowanie środków ochrony roślin;
skutki tych środków ochrony roślin mogą nie być w pełni korzystne dla produkcji roślinnej; ich stosowanie może stanowić zagrożenie dla człowieka i środowiska, ponieważ na ogół są one substancjami toksycznymi lub preparatami, których stosowanie może mieć niebezpieczne następstwa;
w przypadku niektórych środków ochrony roślin zagrożenie to może być tak duże, że dalszego ich stosowania nie można tolerować całkowicie lub częściowo;
z tego powodu Państwa Członkowskie nie tylko kontrolowały obrót środkami ochrony roślin, lecz również w odniesieniu do niektórych środków ochrony roślin wprowadziły ograniczenia lub zakazy stosowania, w tym również dotyczące wprowadzania do obrotu;
w różnych Państwach Członkowskich istnieją różne przepisy utrudniające handel, co ma bezpośredni wpływ na ustanowienie i funkcjonowanie wspólnego rynku;
dlatego też jest wysoce pożądane usunięcie tych przeszkód poprzez zbliżanie odnośnych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych ustanowionych w Państwach Członkowskich;
wydaje się uzasadnione wprowadzenie jako głównej zasady zakazu stosowania wszystkich środków ochrony roślin zawierających niektóre substancje czynne, nawet jeśli są stosowane w sposób właściwy do zamierzonych celów, wywołują lub mogą wywołać działanie szkodliwe dla zdrowia ludzi lub zwierząt lub wywołują nadmiernie niekorzystne skutki w środowisku naturalnym;
dla niektórych spośród środków ochrony roślin dozwolone będą krajowe odstępstwa, zezwalające na ich stosowanie w ograniczonym zakresie, z przyczyn ekologicznych, jeżeli istnieją szczególne potrzeby i jeżeli ryzyko jest mniejsze niż wcześniej usankcjonowane zastosowania;
nawet te odstępstwa zostaną ograniczone, gdy tylko dostępne będą mniej niebezpieczne zabiegi;
z drugiej strony konieczne jest udzielenie Państwom Członkowskim ograniczonego prawa do czasowego zawieszania, na ich własną odpowiedzialność, zakazów stosowania w przypadku zaistnienia nieprzewidzianego zagrożenia produkcji roślinnej, którego nie można zlikwidować innymi środkami;
dyrektywa nie dotyczy środków ochrony roślin przeznaczonych do badań i celów analitycznych;
ponadto przepisy Wspólnoty nie powinny znajdować zastosowania w odniesieniu do środków ochrony roślin przeznaczonych do wywozu do państw trzecich, ponieważ na ogół państwa te mają swoje własne regulacje;
wykonanie niniejszej dyrektywy i dostosowanie jej Załącznika do rozwoju wiedzy technicznej i naukowej wymagają ścisłej współpracy między Komisją i Państwami Członkowskimi; procedura - dotychczas ograniczona w czasie - Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin oraz włączenie się Komitetu Naukowego ds. Pestycydów stwarza do tego wystarczające podstawy,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 1978 r.
| W imieniu Rady | |
| Otto Graf LAMBSDORFF | |
| Przewodniczący |
__________
(1) Dz.U. C 200 z 26.8.1976, str. 10.
(2) Dz.U. C 30 z 7.2.1977, str. 38.
(3) Dz.U. C 114 z 11.5.1977, str. 16.
(4) Dz.U. L 124 z 12.5.1978, str. 16.
(5) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, str. 25.
(6) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1.
(7) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
-zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 83/131/EWG z dnia 14 marca 1983 r. (Dz.U.UE.L.83.91.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 marca 1983 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 85/298/EWG z dnia 22 maja 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.154.48) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 maja 1985 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 86/355/EWG z dnia 21 lipca 1986 r. (Dz.U.UE.L.86.212.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 lipca 1986 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 87/181/EWG z dnia 9 marca 1987 r. (Dz.U.UE.L.87.71.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 marca 1987 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 87/477/EWG z dnia 9 września 1987 r. (Dz.U.UE.L.87.273.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 września 1987 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 89/365/EWG z dnia 30 maja 1989 r. (Dz.U.UE.L.89.159.58) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 6 czerwca 1989 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 90/335/EWG z dnia 7 czerwca 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.162.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 czerwca 1990 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 90/533/EWG z dnia 15 października 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.296.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 października 1990 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 91/188/EWG z dnia 19 marca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.92.42) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 marca 1991 r.
- zmieniony przez art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 850/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. dotyczącegotrwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniającegodyrektywę 79/117/EWG(Dz.U.UE.L.04.158.7) z dniem 20 maja 2004 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1979.33.36 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 79/117/EWG zakazująca wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin zawierających niektóre substancje czynne |
| Data aktu: | 21/12/1978 |
| Data ogłoszenia: | 08/02/1979 |
| Data wejścia w życie: | 22/12/1978, 01/05/2004 |