Dyrektywa 79/117/EWG zakazująca wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin zawierających niektóre substancje czynne

DYREKTYWA RADY
z dnia 21 grudnia 1978 r.
zakazująca wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin zawierających niektóre substancje czynne

(79/117/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 8 lutego 1979 r.)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.

.................................................

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

produkcja roślinna zajmuje bardzo ważne miejsce w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej;

plony uzyskiwane z tej produkcji ulegają stale porażeniu przez organizmy szkodliwe i chwasty; ochrona roślin przed tymi zagrożeniami w celu zapobiegania zmniejszeniu się plonów jest absolutną koniecznością i tym samym pomaga zapewnić bezpieczeństwo dostaw;

jedną z najważniejszych metod ochrony roślin i produktów roślinnych, jak również zwiększenia efektywności produkcji rolniczej jest stosowanie środków ochrony roślin;

skutki tych środków ochrony roślin mogą nie być w pełni korzystne dla produkcji roślinnej; ich stosowanie może stanowić zagrożenie dla człowieka i środowiska, ponieważ na ogół są one substancjami toksycznymi lub preparatami, których stosowanie może mieć niebezpieczne następstwa;

w przypadku niektórych środków ochrony roślin zagrożenie to może być tak duże, że dalszego ich stosowania nie można tolerować całkowicie lub częściowo;

z tego powodu Państwa Członkowskie nie tylko kontrolowały obrót środkami ochrony roślin, lecz również w odniesieniu do niektórych środków ochrony roślin wprowadziły ograniczenia lub zakazy stosowania, w tym również dotyczące wprowadzania do obrotu;

w różnych Państwach Członkowskich istnieją różne przepisy utrudniające handel, co ma bezpośredni wpływ na ustanowienie i funkcjonowanie wspólnego rynku;

dlatego też jest wysoce pożądane usunięcie tych przeszkód poprzez zbliżanie odnośnych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych ustanowionych w Państwach Członkowskich;

wydaje się uzasadnione wprowadzenie jako głównej zasady zakazu stosowania wszystkich środków ochrony roślin zawierających niektóre substancje czynne, nawet jeśli są stosowane w sposób właściwy do zamierzonych celów, wywołują lub mogą wywołać działanie szkodliwe dla zdrowia ludzi lub zwierząt lub wywołują nadmiernie niekorzystne skutki w środowisku naturalnym;

dla niektórych spośród środków ochrony roślin dozwolone będą krajowe odstępstwa, zezwalające na ich stosowanie w ograniczonym zakresie, z przyczyn ekologicznych, jeżeli istnieją szczególne potrzeby i jeżeli ryzyko jest mniejsze niż wcześniej usankcjonowane zastosowania;

nawet te odstępstwa zostaną ograniczone, gdy tylko dostępne będą mniej niebezpieczne zabiegi;

z drugiej strony konieczne jest udzielenie Państwom Członkowskim ograniczonego prawa do czasowego zawieszania, na ich własną odpowiedzialność, zakazów stosowania w przypadku zaistnienia nieprzewidzianego zagrożenia produkcji roślinnej, którego nie można zlikwidować innymi środkami;

dyrektywa nie dotyczy środków ochrony roślin przeznaczonych do badań i celów analitycznych;

ponadto przepisy Wspólnoty nie powinny znajdować zastosowania w odniesieniu do środków ochrony roślin przeznaczonych do wywozu do państw trzecich, ponieważ na ogół państwa te mają swoje własne regulacje;

wykonanie niniejszej dyrektywy i dostosowanie jej Załącznika do rozwoju wiedzy technicznej i naukowej wymagają ścisłej współpracy między Komisją i Państwami Członkowskimi; procedura - dotychczas ograniczona w czasie - Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin oraz włączenie się Komitetu Naukowego ds. Pestycydów stwarza do tego wystarczające podstawy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Niniejsza dyrektywa dotyczy zakazu wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin zawierających niektóre substancje czynne.

Artykuł 2

Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się definicje:

1. Środki ochrony roślin

Substancje czynne i preparaty zawierające jedną lub więcej substancji czynnych przeznaczonych do:

1.1. zwalczania organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych, lub do ochrony ich przed tymi organizmami, w zakresie, w jakim substancji tych nie określono w dalszych przepisach;

1.2. oddziaływania na procesy życiowe roślin w sposób inny niż składnik odżywczy;

1.3. zabezpieczenia produktów roślinnych w zakresie, w jakim substancje te lub preparaty nie są objęte szczególnymi przepisami Rady lub Komisji dotyczącymi środków konserwujących;

1.4. niszczenia zbędnej roślinności; lub

1.5. niszczenia części roślin lub zapobiegania niepożądanemu wzrostowi roślin.

2. Substancje

Pierwiastki chemiczne lub ich związki występujące w przyrodzie lub wytworzone w procesie produkcji.

3. Preparaty

Mieszaniny lub roztwory złożone z dwu lub więcej substancji lub mikroorganizmów bądź wirusów stosowane jako środki ochrony roślin.

4. Substancje czynne

Substancje, mikroorganizmy i wirusy, wykazujące ogólne lub szczególne działanie:

4.1. przeciwko organizmom szkodliwym; lub

4.2. na rośliny, części roślin lub produkty roślinne.

5. Rośliny

Żywe rośliny i części roślin, w tym świeże owoce i nasiona.

6. Produkty roślinne

Produkty w stanie nieprzetworzonym lub poddane jedynie prostej obróbce, jak mielenie, suszenie lub sprasowanie, pochodzące z roślin, lecz z wyłączeniem samych roślin, określonych w pkt 5.

7. Organizmy szkodliwe

Agrofagi roślin lub produktów, należące do królestwa zwierząt lub roślin, lub które są wirusami, mykoplazmami lub innymi patogenami.

8. Zwierzęta

Zwierzęta należące do gatunków normalnie karmionych, hodowanych lub konsumowanych przez człowieka.

9. Wprowadzanie do obrotu

Każda zmiana stanu posiadania pociągająca za sobą zapłatę lub wolna od zapłaty.

10. Środowisko

Współzależność istot ludzkich z wodą, powietrzem, ziemią i wszystkimi formami biologicznymi.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie stanowią, że środki ochrony roślin zawierające jedną lub więcej substancji czynnych wymienionych w Załączniku nie są wprowadzane do obrotu ani stosowane.

Akapit pierwszy nie dotyczy środków ochrony roślin zawierających niewielkie zanieczyszczenia wynikające z charakteru procesu ich produkcji, pod warunkiem że nie wykazują one szkodliwego oddziaływania na ludzi, zwierzęta lub środowisko.

Artykuł 4
1.
Na zasadzie odstępstwa od art. 3 Państwa Członkowskie są tymczasowo upoważnione do wprowadzania do obrotu lub stosowania na swoim terytorium środków ochrony roślin zawierających niektóre substancje czynne wymienione w pierwszej kolumnie Załącznika w przypadkach wymienionych w kolumnie drugiej.
2.
Państwa Członkowskie informują inne Państwa Członkowskie i Komisję o każdym przypadku wykorzystania ust. 1 i, jeśli Komisja tego zażąda, dostarczają szczegółowe informacje o zakresie stosowania takiej substancji czynnej.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa nie dotyczy środków ochrony roślin przeznaczonych do:

a) celów badawczych lub analitycznych; lub

b) wywozu do państw trzecich.

Artykuł 6
1.
Po konsultacji Komisji z Komitetem Naukowym ds. Pestycydów, utworzonym na mocy decyzji 78/436/EWG(4), należy przyjąć następujące przepisy zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 8:

a) zmiany konieczne w grupie A (związki rtęci) i B (trwałe związki chloroorganiczne) substancji w kolumnie 1 Załącznika;

b) wszelkie uzupełnienia konieczne w kolumnie 2 Załącznika. Jeżeli odstępstwa zostaną anulowane, wcześniejsza konsultacja z Komitetem Naukowym nie jest konieczna, pod warunkiem że Państwa Członkowskie poinformowały Komisję, że nie zamierzają lub dłużej nie zamierzają korzystać z tego odstępstwa. Informacja ta może być dostarczona Stałemu Komitetowi ds. Zdrowia roślin utworzonemu na mocy decyzji 76/894/EWG(5).

2.  1 (skreślony).

3.
Wszelkie zmiany do Załącznika, nieprzewidziane w ust. 1, są przyjmowane przez Radę, stanowiącą na wniosek Komisji.
4.
Komisja bada, co najmniej raz na dwa lata, czy i w jakim zakresie należy uzupełnić kolumnę 2 Załącznika.
5.
Wszelkie uzupełnienia Załącznika muszą wynikać z postępu wiedzy naukowej i technicznej.
6.
Substancja czynna podlega włączeniu do Załącznika, jeśli, nawet zastosowana w sposób właściwy do zamierzonego celu, wywołuje lub może wywołać:

a) szkodliwe skutki dla zdrowia ludzi lub zwierząt;

b) nadmiernie niekorzystne skutki w środowisku naturalnym.

Artykuł  7
1.
Jeżeli okaże się to konieczne ze względu na nieprzewidziane zagrożenie dla produkcji roślinnej, którego nie można zlikwidować innymi sposobami, stosowanie w Państwie Członkowskim środka ochrony roślin zawierającego jedną lub więcej substancji czynnych wymienionych w Załączniku, dane Państwo Członkowskie może zezwolić na wprowadzenie do obrotu i stosowanie tego środka na maksymalny okres 120 dni. Państwo Członkowskie niezwłocznie informuje inne Państwa Członkowskie i Komisję o podjętych działaniach.
2.
Należy niezwłocznie ustalić zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 8, czy, a jeśli tak, na jakich warunkach, działanie podjęte przez Państwo Członkowskie zgodnie z ust. 1 może być kontynuowane lub powtórzone.
Artykuł  8 2
1.
Komisję wspomaga Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt ustanowiony na mocy art. 58 rozporządzenia (WE) nr 178/2002(6).
2.
W przypadku odniesienia do niniejszego artykułu stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE(7).

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  9

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż 1 stycznia 1981 r. i niezwłocznie informują o tym Komisję.

Artykuł 10

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 1978 r.

W imieniu Rady
Otto Graf LAMBSDORFF
Przewodniczący

__________

(1) Dz.U. C 200 z 26.8.1976, str. 10.

(2) Dz.U. C 30 z 7.2.1977, str. 38.

(3) Dz.U. C 114 z 11.5.1977, str. 16.

(4) Dz.U. L 124 z 12.5.1978, str. 16.

(5) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, str. 25.

(6) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1.

(7) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

ZAŁĄCZNIK 3

Nazwy substancji czynnych lub grup substancji czynnych określonych w art. 3 Przypadki, w których udzielana jest zgoda na wprowadzenie do obrotu lub stosowanie zgodnie z art. 4
A. Związki rtęci
1. Tlenek rtęciowy
2. Chlorek rtęci (kalomel)
3. Inne organiczne związki

rtęci

4. Związki alkilortęciowe
5. Alkoksyalkilowe i

arylowe związki rtęci

B. Trwałe związki

chloroorganiczne

1. (skreslona)
2. (skreślona)
3. (skreślona)
4. (skreślona)
5. (skreślona)
6. (skreslona)
7. (skreślona)
8. (skreślona)
9. Kamfechlor
C. Inne związki
1. Tlenek etylenu (a) zmniejszenie czynnika chorobotwórczego w

następujących suszonych warzywach,

przeznaczonych do stosowania w przetworach

spożywczych, niewymagających pełnego procesu

gotowania przed spożyciem

- szparagi

- cebule

- pory

- grzyby

(b) zmniejszenie czynnika chorobotwórczego w

suszonych ziołach i przyprawach(1)

(c) zmniejszenie czynnika chorobotwórczego w

suszonych ziołach przeznaczonych wyłącznie do

obrotu bez dalszego przetwarzania jako

produkty lecznicze

(d) zmniejszenie czynnika chorobotwórczego w

proszku i mączce kakaowej

(e) fumigacja liści tytoniu
Odstępstwa od lit. a), d), i e) wygasają najpóźniej w dniu 31 grudnia 1989 r., a odstępstwa od lit. b) i c) najpóźniej w dniu 31 grudnia 1990 r.
2. Nitrofen
3. 1,2-dibromoetan
4. 1,2-dichloroetan
5. Dinozeb, jego octan i

sole

6. Binapakryl
7. Kaptafol
8. Dikofol zawierający

poniżej 78 % części w

p,p'- dikofolu lub

więcej niż 1 g/kg DDT i

związków pokrewnych DDT

9. a) Hydrazyd maleinowy i

jego sole, poza

choliną, solami

potasu i sodu

b) Cholina, sole

potasowe i sodowe

hydrazydu kwasu

maleinowego

zawierające więcej

niż 1 mg/kg wolnego

hydrazydu wyrażonego

w oparciu o

ekwiwalent kwasu

10. Kwintozen zawierający

powyżej 1 g/kg HCB lub

powyżej 10 g/kg

pentachlorobenzenu

(1) Rośliny i produkty roślinne bogate w oleje podstawowe i substancje

aromatyczne głównie stosowane jako przyprawy z uwagi na ich

charakterystyczny smak

1 Art. 6 ust. 2 skreślony przez art. 1 dyrektywy nr 86/214/EWG z dnia 26 maja 1986 r. (Dz.U.UE.L.86.152.45) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 4 czerwca 1986 r.
2 Art. 8 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 807/2003 z dnia 14 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.122.36) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 5 czerwca 2003 r.
3 Załącznik:

-zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 83/131/EWG z dnia 14 marca 1983 r. (Dz.U.UE.L.83.91.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 marca 1983 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 85/298/EWG z dnia 22 maja 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.154.48) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 maja 1985 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 86/355/EWG z dnia 21 lipca 1986 r. (Dz.U.UE.L.86.212.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 lipca 1986 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 87/181/EWG z dnia 9 marca 1987 r. (Dz.U.UE.L.87.71.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 marca 1987 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 87/477/EWG z dnia 9 września 1987 r. (Dz.U.UE.L.87.273.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 września 1987 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 89/365/EWG z dnia 30 maja 1989 r. (Dz.U.UE.L.89.159.58) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 6 czerwca 1989 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 90/335/EWG z dnia 7 czerwca 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.162.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 czerwca 1990 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 90/533/EWG z dnia 15 października 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.296.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 października 1990 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 91/188/EWG z dnia 19 marca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.92.42) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 marca 1991 r.

- zmieniony przez art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 850/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. dotyczącegotrwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniającegodyrektywę 79/117/EWG(Dz.U.UE.L.04.158.7) z dniem 20 maja 2004 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1979.33.36

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 79/117/EWG zakazująca wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin zawierających niektóre substancje czynne
Data aktu: 21/12/1978
Data ogłoszenia: 08/02/1979
Data wejścia w życie: 22/12/1978, 01/05/2004