Dyrektywa 77/212/EWG zmieniająca dyrektywę 70/157/EWG odnoszącą się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 8 marca 1977 r.
zmieniająca dyrektywę 70/157/EWG odnoszącą się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych

(77/212/EWG)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając projekt Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje: dyrektywa Rady 70/157/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 73/350/EWG(4), ustanawia w swoim Załączniku dopuszczalne poziomy hałasu pojazdów silnikowych przeznaczonych do użytku na drogach, z nadwoziem lub bez, posiadających przynajmniej cztery koła, o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej przekraczającej 25 km/h, z wyjątkiem pojazdów poruszających się po szynach, ciągników rolniczych lub leśnych oraz pojazdów przeznaczonych do robót publicznych;

dla ochrony ogółu społeczeństwa przed dokuczliwością hałasu wymagane są stosowne działania mające na celu zmniejszenie poziomu hałasu pojazdów silnikowych; takie zmniejszenie stało się możliwe wskutek postępu technicznego w budowie pojazdów silnikowych;

Załącznik do dyrektywy 70/157/EWG należy stosownie zmienić przez obniżenie wartości dopuszczalnego poziomu hałasu, wyrażonego w dB (A) dla każdej kategorii pojazdów, tam określonych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W Załączniku do dyrektywy 70/157/EWG, tabelę w ppkt I.1 zastępuje się następująca tabelą:

Kategoria pojazdu

Wartość wyrażona w dB

(A) decybele

(A)

I.1.1 Pojazdy przeznaczone do przewozu pasażerów

i posiadające nie więcej niż dziewięć miejsc

siedzących, włącznie z miejscem kierowcy

80

I.1.2. Pojazdy przeznaczone do przewozu pasażerów

i posiadające więcej niż dziewięć miejsc siedzących,

włącznie z miejscem kierowcy oraz o maksymalnej

dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 3,5 tony

81

I.1.3. Pojazdy przeznaczone do przewozu towarów,

o maksymalnej dopuszczalnej masie nieprzekraczającej

3,5 tony

81

I.1.4. Pojazdy przeznaczone do przewozu pasażerów,

posiadające więcej niż dziewięć miejsc siedzących,

włącznie z miejscem kierowcy, o maksymalnej

dopuszczalnej masie przekraczającej 3,5 tony

82

I.1.5. Pojazdy przeznaczone do przewozu towarów

o maksymalnej dopuszczalnej masie przekraczającej

3,5 tony

86

I.1.6. Pojazdy przeznaczone do przewozu pasażerów,

posiadające więcej, niż dziewięć miejsc siedzących,

włącznie z miejscem kierowcy, o mocy silnika równej

lub większej niż 200 hp DIN

85

I.1.7. Pojazdy i pojazdy przeznaczone do przewozu towarów

lub materiałów, o mocy silnika różnej lub większej

niż 200 hp DIN i maksymalnej dopuszczalnej masie

przekraczającej 12 ton

88

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 kwietnia 1977 r., z przyczyn odnoszących się do poziomu hałasu i układu wydechowego, żadne Państwo Członkowskie nie może:

– odmówić homologacji typu EWG lub wydania dokumentu, określonego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep(5), zmienionej Aktem Przystąpienia, lub krajowego homologacji typu dla jakiegokolwiek typu pojazdu silnikowego,

– zakazać pierwotnego dopuszczenia do ruchu pojazdów,

jeśli poziom hałasu i układ wydechowy tego typu pojazdu lub tych pojazdów spełnia przepisy dyrektywy Rady 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywę.

2.
Z mocą od dnia 1 kwietnia 1980 r., Państwa Członkowskie:

– nie wydają dłużej dokumentu przewidzianego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie, dyrektywy 70/156/EWG dla typu pojazdu, którego poziom hałasu i układ wydechowy nie spełniają wymagań dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą,

– mogą odmówić krajowej homologacji typu dla pojazdu, którego poziom hałasu i układ wydechowy nie spełniają przepisów dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

Jednakże dla pojazdów kategorii I.1.6 według tabeli w art. 1, datę "1 kwietnia 1980 r." zastępuje się datą "1 kwietnia 1982 r.".

3.
Z mocą od dnia 1 października 1982 r., Państwa Członkowskie mogą zakazać pierwotnego dopuszczenia do ruchu pojazdów, których poziom hałasu i układ wydechowy nie spełniają wymagań dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywę.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przed dniem 1 kwietnia 1977 r. przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 marca 1977 r.
W imieniu Rady
D. OWEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 5 z 18.1.1975, str. 54.

(2) Dz.U. L 62 z 15.3.1975, str. 33.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 16.

(4) Dz.U. L 321 z 22.11.1973, str. 33.

(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1977.66.33

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 77/212/EWG zmieniająca dyrektywę 70/157/EWG odnoszącą się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych
Data aktu: 08/03/1977
Data ogłoszenia: 12/03/1977
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 10/03/1977