Dyrektywa 77/212/EWG zmieniająca dyrektywę 70/157/EWG odnoszącą się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 8 marca 1977 r.
zmieniająca dyrektywę 70/157/EWG odnoszącą się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych

(77/212/EWG)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając projekt Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje: dyrektywa Rady 70/157/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 73/350/EWG(4), ustanawia w swoim Załączniku dopuszczalne poziomy hałasu pojazdów silnikowych przeznaczonych do użytku na drogach, z nadwoziem lub bez, posiadających przynajmniej cztery koła, o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej przekraczającej 25 km/h, z wyjątkiem pojazdów poruszających się po szynach, ciągników rolniczych lub leśnych oraz pojazdów przeznaczonych do robót publicznych;

dla ochrony ogółu społeczeństwa przed dokuczliwością hałasu wymagane są stosowne działania mające na celu zmniejszenie poziomu hałasu pojazdów silnikowych; takie zmniejszenie stało się możliwe wskutek postępu technicznego w budowie pojazdów silnikowych;

Załącznik do dyrektywy 70/157/EWG należy stosownie zmienić przez obniżenie wartości dopuszczalnego poziomu hałasu, wyrażonego w dB (A) dla każdej kategorii pojazdów, tam określonych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W Załączniku do dyrektywy 70/157/EWG, tabelę w ppkt I.1 zastępuje się następująca tabelą:

Kategoria pojazdu

Wartość wyrażona w dB

(A) decybele

(A)

I.1.1 Pojazdy przeznaczone do przewozu pasażerów

i posiadające nie więcej niż dziewięć miejsc

siedzących, włącznie z miejscem kierowcy

80

I.1.2. Pojazdy przeznaczone do przewozu pasażerów

i posiadające więcej niż dziewięć miejsc siedzących,

włącznie z miejscem kierowcy oraz o maksymalnej

dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 3,5 tony

81

I.1.3. Pojazdy przeznaczone do przewozu towarów,

o maksymalnej dopuszczalnej masie nieprzekraczającej

3,5 tony

81

I.1.4. Pojazdy przeznaczone do przewozu pasażerów,

posiadające więcej niż dziewięć miejsc siedzących,

włącznie z miejscem kierowcy, o maksymalnej

dopuszczalnej masie przekraczającej 3,5 tony

82

I.1.5. Pojazdy przeznaczone do przewozu towarów

o maksymalnej dopuszczalnej masie przekraczającej

3,5 tony

86

I.1.6. Pojazdy przeznaczone do przewozu pasażerów,

posiadające więcej, niż dziewięć miejsc siedzących,

włącznie z miejscem kierowcy, o mocy silnika równej

lub większej niż 200 hp DIN

85

I.1.7. Pojazdy i pojazdy przeznaczone do przewozu towarów

lub materiałów, o mocy silnika różnej lub większej

niż 200 hp DIN i maksymalnej dopuszczalnej masie

przekraczającej 12 ton

88

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 kwietnia 1977 r., z przyczyn odnoszących się do poziomu hałasu i układu wydechowego, żadne Państwo Członkowskie nie może:

– odmówić homologacji typu EWG lub wydania dokumentu, określonego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep(5), zmienionej Aktem Przystąpienia, lub krajowego homologacji typu dla jakiegokolwiek typu pojazdu silnikowego,

– zakazać pierwotnego dopuszczenia do ruchu pojazdów,

jeśli poziom hałasu i układ wydechowy tego typu pojazdu lub tych pojazdów spełnia przepisy dyrektywy Rady 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywę.

2.
Z mocą od dnia 1 kwietnia 1980 r., Państwa Członkowskie:

– nie wydają dłużej dokumentu przewidzianego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie, dyrektywy 70/156/EWG dla typu pojazdu, którego poziom hałasu i układ wydechowy nie spełniają wymagań dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą,

– mogą odmówić krajowej homologacji typu dla pojazdu, którego poziom hałasu i układ wydechowy nie spełniają przepisów dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

Jednakże dla pojazdów kategorii I.1.6 według tabeli w art. 1, datę "1 kwietnia 1980 r." zastępuje się datą "1 kwietnia 1982 r.".

3.
Z mocą od dnia 1 października 1982 r., Państwa Członkowskie mogą zakazać pierwotnego dopuszczenia do ruchu pojazdów, których poziom hałasu i układ wydechowy nie spełniają wymagań dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywę.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przed dniem 1 kwietnia 1977 r. przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 marca 1977 r.
W imieniu Rady
D. OWEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 5 z 18.1.1975, str. 54.

(2) Dz.U. L 62 z 15.3.1975, str. 33.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 16.

(4) Dz.U. L 321 z 22.11.1973, str. 33.

(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024