(Dz.U.UE L z dnia 31 stycznia 1977 r.)
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.
.................................................
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43 i 100,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
od czasu ustanowienia wspólnej organizacji rynków, produkty mięsne mogą być swobodnie przemieszczane we Wspólnocie; jednakże istnienie zróżnicowanych wymagań zdrowotnych w tym sektorze w różnych Państwach Członkowskich ogranicza wewnątrzwspólnotowy handel tymi produktami; w celu usunięcia takich dysproporcji niezbędne jest zastąpienie tych wymagań krajowych wspólnymi postanowieniami;
w celu zagwarantowania jakości omawianych produktów z punktu widzenia zdrowotnego do ich produkcji konieczne jest używanie tylko świeżego mięsa, pozyskanego zgodnie z normami wspólnotowymi, ustanowionymi w dyrektywie Rady 64/433/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy świeżym mięsem (2), ostatnio zmienionej dyrektywą 75/379/EWG (3)dyrektywą Rady 71/118/EWG z dnia 15 lutego 1971 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel świeżym mięsem drobiowym (4), ostatnio zmienionej dyrektywą 75/379/EWG, a także dyrektywą Rady 72/462/EWG z dnia 12 grudnia 1972 r. w sprawie problemów zdrowotnych i inspekcji weterynaryjnej przed przywozem z państw trzecich bydła, trzody chlewnej i świeżego mięsa (5), ostatnio zmienionej dyrektywą 75/379/EWG; produkty mięsne muszą być produkowane, magazynowane i transportowane w warunkach spełniających wszystkie wymagania zdrowotne; konieczność uzyskania zatwierdzenia przez zakłady produkcji i przetwórstwa może ułatwić nadzór nad stosowaniem się do tych warunków; należy stworzyć przepisy w zakresie procedury mającej na celu rozstrzyganie wszelkich sporów, które mogą powstać między Państwami Członkowskimi w zakresie uzasadnienia zatwierdzenia zakładu produkcyjnego;
ponadto należy wprowadzić we Wspólnocie mechanizmy kontrolne celem zapewnienia, że normy ustanowione w niniejszej dyrektywie stosowane są we wszystkich Państwach Członkowskich; należy stworzyć przepisy w zakresie procedury dla takich inspekcji, które zostaną ustalone zgodnie z procedurą wspólnotową, w ramach Stałego Komitetu Weterynaryjnego, ustanowionego decyzją Rady z dnia 15 października 1968 r. (6);
należy stworzyć przepisy umożliwiające odstępstwa od określonych przepisów niniejszej dyrektywy w odniesieniu do niektórych produktów mięsnych, zawierających inne środki spożywcze oraz zawierających minimalny procent mięsa; odstępstw takich należy dokonywać zgodnie z procedurą wspólnotową, w ramach Stałego Komitetu Weterynaryjnego;
w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowego handlu wydanie świadectwa zdrowia, sporządzonego przez właściwy organ, uznaje się za najlepszą drogę do zapewnienia właściwych władz kraju przeznaczenia, że przesyłka produktów mięsnych spełnia wymagania niniejszej dyrektywy; świadectwo to musi towarzyszyć przesyłce tych produktów do miejsca przeznaczenia;
Państwa Członkowskie muszą mieć prawo wydawania zakazu wprowadzania na ich terytorium produktów mięsnych z innego Państwa Członkowskiego, uznanych za niezdatne do spożycia przez ludzi lub niespełniających przepisów zdrowotnych Wspólnoty;
w takich przypadkach nadawcy, na jego własne żądanie lub na żądanie jego przedstawiciela, należy pozwolić na zwrócenie jemu produktów mięsnych, chyba że istnieją przyczyny zdrowotne zmuszające do przeciwnego działania;
w przypadku zakazu lub ograniczenia, o jego przyczynach powiadomić należy nadawcę lub jego przedstawiciela, a także w niektórych przypadkach właściwym władze kraju wywozu;
w przypadku sporu między nim a władzami Państwa Członkowskiego, właściwego dla miejsca przeznaczenia, dotyczącego zasadności zakazu lub ograniczenia, nadawcy należy umożliwić uzyskanie opinii eksperta;
w celu ułatwienia wprowadzenia proponowanych środków należy przewidzieć procedurę ścisłej współpracy między Państwami Członkowskimi i Komisją w Stałym Komitecie Weterynaryjnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 1976 r.
| W imieniu Rady | |
| A.P.L.M.M. van der STEE | |
| Przewodniczący |
_______
1) Dz.U. C 114 z 11.11.1971, str. 40.
2) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 2012/64.
3) Dz.U. L 172 z 3.7.1975, str. 17.
4) Dz.U. L 55 z 8.3.1971, str. 23.
5) Dz.U. L 302 z 31.12.1972, str. 28.
6) Dz.U. L 255 z 18.10.1968, str. 23.
7) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1.
8) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
9) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez art. 14 ust. 3 dyrektywy nr 92/45/EWG z dnia 16 czerwca 1992 r. w sprawie zdrowia publicznego i problemów zdrowotnych zwierząt odnoszących się do odstrzału dzikiej zwierzyny oraz wprowadzania do obrotu dziczyzny (Dz.U.UE.L.92.268.35) z dniem 20 lipca 1992 r. Zmiany nie zostały naniesone na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 92/5/EWG z dnia 10 lutego 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.57.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 1993 r.
- zmieniony przez art. 12 ust. 4 dyrektywy nr 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącej kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym ze względu na wprowadzenie rynku wewnętrznego (Dz.U.UE.L.89.395.13) z dniem 22 grudnia 1989 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 92/5/EWG z dnia 10 lutego 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.57.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 1993 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 92/5/EWG z dnia 10 lutego 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.57.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 1993 r.
- zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.
- zmieniony przez art. 3 dyrektywy nr 89/227/EWG z dnia 21 marca 1989 r. (Dz.U.UE.L.89.93.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 marca 1989 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 92/5/EWG z dnia 10 lutego 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.57.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 1993 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 92/5/EWG z dnia 10 lutego 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.57.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 1993 r.
- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 807/2003 z dnia 14 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.122.36) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 5 czerwca 2003 r.
- zmieniony przez art. 21 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Greckiej i dostosowań w Traktatach (Dz.U.04.90.864/19) z dniem 1 stycznia 1981 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 85/327/EWG z dnia 12 czerwca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.168.49) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 czerwca 1985 r.
- zmieniony przez art. 3 dyrektywy nr 85/586/EWG z dnia 20 grudnia 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.372.44) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 grudnia 1985 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 3805/87 z dnia 15 grudnia 1987 r. (Dz.U.UE.L.87.357.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 19 grudnia 1987 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 92/5/EWG z dnia 10 lutego 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.57.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 1993 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1-8 dyrektywy nr 95/68/WE z dnia 22 grudnia 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.332.10) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 stycznia 1996 r.
Zdniem1maja2004r.napodstawieart.1decyzji Komisjinr2004/439/WEzdnia29kwietnia2004r.(Dz.U.UE.L.04.154.96) wymagań strukturalnych ustanowionych w załączniku A nie stosuje się do zakładów na Malcie wymienionych w załączniku do przywoływanej decyzji zmieniającej.
Zdniem1maja2004r.napodstawieart.1decyzji Komisjinr2004/475/WEzdnia29kwietnia2004r.(Dz.U.UE.L.04.160.78)wymagań strukturalnych ustanowionych w załączniku A nie stosuje się do zakładów w Słowenii wymienionych w załączniku do przywoływanej decyzji zmieniającej.
-zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 92/5/EWG z dnia 10 lutego 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.57.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 1993 r.
- zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9-15 dyrektywy nr 95/68/WE z dnia 22 grudnia 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.332.10) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 stycznia 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 i 8 dyrektywy nr 97/76/WE z dnia 16 grudnia 1997 r. (Dz.U.UE.L.98.10.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 16 stycznia 1998 r.ycznia 1995 r.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
Zdniem1maja2004r.napodstawieart.1decyzji Komisjinr2004/439/WEzdnia29kwietnia2004r.(Dz.U.UE.L.04.154.96) wymagań strukturalnych ustanowionych w załączniku B nie stosuje się do zakładów na Malcie wymienionych w załączniku do przywoływanej decyzji zmieniającej.
Zdniem1maja2004r.napodstawieart.1decyzji Komisjinr2004/475/WEzdnia29kwietnia2004r.(Dz.U.UE.L.04.160.78)wymagań strukturalnych ustanowionych w załączniku B nie stosuje się do zakładów w Słowenii wymienionych w załączniku do przywoływanej decyzji zmieniającej.
-dodany przez art. 1 dyrektywy nr 92/5/EWG z dnia 10 lutego 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.57.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 1993 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 16-18 dyrektywy nr 95/68/WE z dnia 22 grudnia 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.332.10) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 stycznia 1996 r.ycznia 1995 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 dyrektywy nr 97/76/WE z dnia 16 grudnia 1997 r. (Dz.U.UE.L.98.10.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 16 stycznia 1998 r.ycznia 1995 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1977.26.85 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 77/99/EWG w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu produktów mięsnych i niektórych innych produktów pochodzenia zwierzęcego |
| Data aktu: | 21/12/1976 |
| Data ogłoszenia: | 31/01/1977 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 27/12/1976 |