(74/290/EWG)(Dz.U.UE L z dnia 15 czerwca 1974 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając dyrektywę Rady nr 70/156/EWG(1) z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep, zmienioną Aktem Przystąpienia(2), w szczególności jej art. 11, 12 i 13,
uwzględniając dyrektywę Rady nr 70/220/EWG(3) z dnia 20 marca 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczania powietrza przez spaliny z silników o zapłonie iskrowym pojazdów silnikowych, zmienioną Aktem Przystąpienia, w szczególności jej art. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
ochrona społeczeństwa przed wzrastającym zanieczyszczenia atmosfery, w szczególności w miastach, wymaga zdecydowanych działań w kierunku redukcji wielkości emisji zanieczyszczeń gazowych z silników o zapłonie iskrowym, zaprojektowanych do napędzania pojazdów, redukcja do dopuszczalnego poziomu jest możliwa w ramach postępu technicznego, jaki dokonał się w dziedzinie konstrukcji takich silników;
w przyszłości silniki te, muszą być wyposażone w gaźniki, które umożliwią spełnienie wymagań zachowania określonych poziomów emisji podczas pracy silnika na wolnych obrotach, przy wszelkich ustawieniach urządzeń sterujących, będących do dyspozycji użytkownika;
stosowanie obowiązujących przepisów dyrektywy nr 70/220/EWG pokazało, że przepisy te wymagają zmiany w celu ułatwienia przeprowadzania prób przez właściwe organy;
pewne zmiany są również konieczne w celu uproszczenia procedury administracyjnej homologacji typu pojazdów silnikowych w zakresie emisji zanieczyszczeń, w szczególności w celu umożliwienia rozszerzenia homologacji, obejmując nią typy pojazdów, których masa i/lub przełożenia różnią się od pierwotnie homologowanego typu;
w dniu 10 października 1973 r. Komisja przedłożyła projekt zmiany do zaopiniowania Komitetowi ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw w Sprawie Usuwania Barier Technicznych w Handlu w Sektorze Pojazdów Silnikowych; opinia ta nie była pozytywna a Komisja, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 ust. 3 lit. b) dyrektywy nr 70/156/EWG przedłożyła Radzie wniosek przyjęcia zaproponowanych środków,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 maja 1974 r.
|
W imieniu Rady |
|
H. D. GENSCHER |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(2) Dz.U. L 73 z 27.3.1972, str. 14.
(3) Dz.U. L 76 z 6.4.1970, str. 1.