(Dz.U.UE L z dnia 26 grudnia 1972 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43 i 100,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Zgromadzenia,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,
a także mając na uwadze, co następuje:
z przedstawionych poniżej przyczyn należy dokonać zmian niektórych przepisów dyrektyw wymienionych poniżej i ostatnio zmienionych dyrektywą z dnia 20 lipca 1972 r. (1); dyrektyw Rady z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu, odpowiednio, materiałem siewnym buraków (2), materiałem siewnym roślin pastewnych (3), materiałem siewnym roślin zbożowych (4), sadzeniakami ziemniaków (5); dyrektywy Rady z dnia 30 czerwca 1969 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin oleistych i włóknistych (6), dyrektyw Rady z dnia 29 września 1970 r. (7) w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin warzywnych i w sprawie Wspólnego Katalogu Odmian Gatunków Roślin Rolniczych (8);
należy przewidzieć, że w niektórych okolicznościach materiał rozmnożeniowy z pokoleń poprzednich w stosunku do elitarnego materiału siewnego i elitarnych sadzonek, które wprowadzono do obrotu w różnych Państwach Członkowskich i zgodnie z wymienionymi powyżej dyrektywami, nie powinien już, pod pewnymi warunkami, podlegać ograniczeniom w obrocie między Państwami Członkowskimi;
stosowanie procedury przewidziane w wyżej wymienionych dyrektywach w celu usunięcia przejściowych trudności w dostarczaniu elitarnego materiału siewnego i elitarnych sadzonek lub kwalifikowanego materiału siewnego i kwalifikowanych sadzonek wykazało, że trudności te można było pokonać w prostszy sposób poprzez dopuszczenie do obrotu nie tylko nasion i sadzonek niższej jakości, lecz również nasion i sadzonek odmian niezawartych we Wspólnym Katalogu Odmian lub w krajowych katalogach odmian;
stosowanie wyżej wymienionych dyrektyw spowodowało trudności przy przywozie materiału siewnego i sadzonek w różnych Państwach Członkowskich, ponieważ w każdym z nich opisy wymagane od importera różniły się; opisy te należy zatem ujednolicić;
należy zmienić dane, w szczególności dotyczące ilości, które muszą być umieszczone na etykiecie niektórych gatunków nasion określonych w wyżej wymienionych dyrektywach oraz przewidzieć stosowanie etykiet naklejanych w stosunku do wszystkich gatunków nasion, zamiast dokumentu znajdującego się wewnątrz opakowania;
materiał siewny przeznaczony do produkcji sadzonek roślin do celów ozdobnych należy wyłączyć z zakresu zastosowania dyrektywy w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin zbożowych, podobnie jak w przypadku innych dyrektyw;
w dyrektywie w sprawie obrotu sadzeniakami ziemniaków przepisy dotyczące pakowania i klasyfikowania wymagają niektórych dostosowań; przeprowadzenie nakazanych badań powinno zostać rozszerzone na niektóre organizmy szkodliwe i niebezpieczne;
na poziomie krajowym niezbędne stało się dopuszczenie do obrotu, na okres przejściowy, który upływa w 1975 r., standardowego materiału siewnego odmian roślin warzywnych, które nie są urzędowo zatwierdzone ani na poziomie krajowym, ani na poziomie wspólnotowym; ponadto od 1977 r. powinno być możliwe dokonywanie wszelkich zatwierdzeń odmian objętych wynikami badań urzędowych;
materiał siewny niektórych gatunków objętych przepisami dyrektywy w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin warzywnych nie ma znaczenia dla niektórych Państw Członkowskich, mimo że jest produkowany lub przynajmniej wprowadzany do obrotu w tych Państwach w niewielkich ilościach; z tego powodu niektóre gatunki należy wyłączyć z zakresu zastosowania tej dyrektywy, a Państwa Członkowskie powinny być zwolnione z obowiązku stosowania dyrektywy wobec materiału siewnego innych gatunków;
niezbędne jest, w odniesieniu do wszystkich odmian zatwierdzonych przed 1 lipca 1972 r. zgodnie z zasadami innymi niż zasady ustanowione w dyrektywie w sprawie Wspólnego Katalogu Odmian Gatunków Roślin Rolniczych, ustanowienie wystarczająco długiego okresu w celu umożliwienia obrotu materiałem siewnym i sadzonkami tych odmian,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 6 grudnia 1972 r.
| W imieniu Rady | |
| N. SCHMELZER | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 171 z 29.7.1972, str. 37.
(2) Dz.U. 125 z 11.7.1966, str. 2290/66.
(3) Dz.U. 125 z 11.7.1966, str. 2298/66.
(4) Dz.U. 125 z 11.7.1966, str. 2309/66.
(5) Dz.U. 125 z 11.7.1966, str. 2320/66.
(6) Dz.U. L 169 z 10.7.1969, str. 3.
(7) Dz.U. L 225 z 12.10.1970, str. 7.
(8) Dz.U. L 225 z 12.10.1970, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1972.287.22 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 72/418/EWG zmieniająca dyrektywy z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym buraka, roślin pastewnych, roślin zbożowych i sadzeniakami ziemniaka, dyrektywę z dnia 30 czerwca 1969 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin oleistych i włóknistych oraz dyrektywy z dnia 29 września 1970 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin warzywnych i w sprawie Wspólnego Katalogu Odmian Gatunków Roślin Rolniczych |
| Data aktu: | 06/12/1972 |
| Data ogłoszenia: | 26/12/1972 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 06/12/1972 |