Dyrektywa 71/347/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pomiaru gęstości zboża w stanie zsypnym

DYREKTYWA RADY
z dnia 12 października 1971 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pomiaru gęstości zboża w stanie zsypnym

(71/347/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 25 października 1971 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

przyrządy i metody stosowane w Państwach Członkowskich do pomiaru gęstości zboża w stanie zsypnym różnią się między sobą i mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie wspólnego rynku; zbliżenie ustawodawstw w tej dziedzinie ułatwi handel nie tylko w odniesieniu do zboża, ale również w odniesieniu do przyrządów pomiarowych;

w tym celu zaleca się zdefiniowanie określonego parametru, zwanego "gęstością zboża w stanie zsypnym EWG" i ustalenie wymagań technicznych, jakim muszą odpowiadać wzorcowe przyrządy stosowane do ustalenia wartości odniesienia;

przyrządy pomiarowe, których dokładność jest określona w odniesieniu do przyrządów wzorcowych i które zostały poddane kontrolom przewidzianym dyrektywą Rady z dnia 26 lipca 1971 r.(3) w sprawie dostosowania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wspólnych przepisów dotyczących przyrządów pomiarowych oraz metod kontroli metrologicznej, zapewniają dostateczne gwarancje uzasadniające ich prawne zastosowanie we wszystkich Państwach Członkowskich; przyrządy pomiarowe mogą w związku z tym być sprzedawane w całej Wspólnocie;

w odniesieniu do handlu między Państwami Członkowskimi zachodzi potrzeba wydania zakazu pomiaru gęstości zboża w stanie zsypnym zgodnie z różnymi przepisami i zasadami obecnie obowiązującymi we Wspólnocie; wyłączne i obowiązkowe stosowanie gęstości zboża w stanie zsypnym EWG we wszystkich Państwach Członkowskich zapobiega sporom w handlu wewnątrzwspólnotowym w odniesieniu do tej metody pomiaru;

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Niniejsza dyrektywa dotyczy:

a) 1 Definicja charakterystyki zbóż oznaczona masa na hektolitr EWG (EEG-natuurgewicht, EWG-Schuttdichte, peso ottolitrico CEE, EEC standard mass per storage volume, EOF-mass af hektoliter korn, EOF-mass av hektoliter korn, δάρος εκατολίτρον, masa del hectolitro CEE, peso hectolitro CEE, EY hehtolitrapaino, EG hektolitervikt, EHS objemová hmotnost obilí, EMÜ puistemass, EEK tilpummasa, EEB hektolitro masė, EGK -hektoliter -tömeg, Il-massa standard tal-KEE għall-volum tal-preservar, gęstość zboża w stanie zsypnym EWG, EGS hektolitrska masa, EHS násypná hustota obilia, хектолитрова маса ЕИО, masă hectolitrică CEE);

b) wymagań technicznych dotyczących konstrukcji i stosowania wzorcowego przyrządu odniesienia wykorzystywanego do ustalenia gęstości zboża w stanie zsypnym EWG;

c) warunków, które powinny spełniać przyrządy użytkowe stosowane do pomiaru gęstości zboża w stanie zsypnym EWG

Artykuł  2
1.
Gęstość zboża w stanie zsypnym EWG oznacza stosunek masy zboża wyrażonej w kilogramach do pojemności pojemnika wyrażonej w hektolitrach, ustalonej dla dowolnego rodzaju zboża w wyniku pomiaru dokonanego za pomocą przyrządu i metody, spełniających wymagania przepisów niniejszej dyrektywy.
2.
Wartością "odniesienia" dla gęstości zboża w stanie zsypnym EWG jest gęstość zboża w stanie zsypnym EWG, wyznaczona za pomocą wzorcowego przyrządu Wspólnoty lub wzorcowego przyrządu państwowego, skonstruowanego i stosowanego zgodnie z przepisami rozdziału I i II załącznika I.
3.
Wartość odniesienia dla gęstości zboża w stanie zsypnym EWG wyrażana jest w kilogramach na hektolitr z dokładnością do dwóch miejsc dziesiętnych.
Artykuł  3
1.
Wzorcowy przyrząd Wspólnoty jest przechowywany przez Służbę Metrologiczną Federalnej Republiki Niemiec. Zgodnie z załącznikiem I co najmniej raz na dziesięć lat wzorcowe przyrządy państwowe powinny być sprawdzane przez porównanie ze wzorcowym przyrządem Wspólnoty i odpowiednio regulowane względem niego przy użyciu przenośnego wzorcowego przyrządu tego samego typu.
2.
Przenośny wzorcowy przyrząd jest przyrządem bez wagi, ale poza tym ma dokładnie takie same charakterystyki jak przyrząd Wspólnoty i wzorcowe przyrządy państwowe.
Artykuł  4
1.
Do celów związanych z handlem termin gęstość zboża w stanie zsypnym EWG może być stosowany wyłącznie do określania charakterystyk zboża, których pomiar został dokonany za pomocą przyrządów spełniających wymagania niniejszej dyrektywy.
2.
Do celów związanych z handlem między Państwami Członkowskimi charakterystyka nazywana gęstością zboża w stanie zsypnym może oznaczać jedynie gęstość zboża w stanie zsypnym EWG zdefiniowaną powyżej.
3. 2
W trakcie całego okresu, w którym jednostka miary legalnie używana w Zjednoczonym Królestwie i w Irlandii w momencie przyłączenia pozostaje dopuszczona funtów na buszel wyrażenie "masa na hektolitr EWG" będzie mogła być używana dla charakterystyki zbóż, które miały być mierzone w Zjednoczonym Królestwie i w Irlandii z pomocą instrumentów i metod będących w użyciu w tych krajach. W takim przypadku miary otrzymane w funtach na buszel są zamieniane na jednostki EWG masy na hektolitr, mnożąc je przez współczynnik 1.25.
Artykuł  5

Przyrządy pomiarowe stosowane do celów handlowych przy pomiarze gęstości zboża w stanie zsypnym EWG spełniają wymagania określone w załączniku II.

Podlegają one zatwierdzeniu typu EWG oraz legalizacji pierwotnej EWG.

Są one wykonane i stosowane zgodnie z warunkami szczegółowo określonymi w świadectwie zatwierdzenia typu EWG.

Na przyrządach umieszczane są oznaczenia i symbole EWG.

Artykuł  6

Żadne z Państw Członkowskich nie może odmówić, zabronić lub ograniczać wprowadzania do obrotu lub do użytku przyrządów pomiarowych stosowanych do określenia gęstości zboża w stanie zsypnym EWG, jeżeli na tego rodzaju przyrządach umieszczony jest znak zatwierdzenia typu EWG i cecha legalizacji pierwotnej EWG.

Artykuł  7
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne, niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w ciągu osiemnastu miesięcy od dnia notyfikacji i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie zapewniają, że teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą, zostaną przekazane Komisji.
Artykuł  8

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 12 października 1971 r.

W imieniu Rady
L. VIGLIANESI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 63 z 28.5.1969, str. 27.

(2) Dz.U. C 4 z 14.1.1969, str. 4.

(3) Dz.U. L 202 z 6.9.1971, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

WZORCOWE PRZYRZĄDY STOSOWANE DO POMIARU GĘSTOŚCI ZBOŻA W STANIE ZSYPNYM EWG

ZAŁĄCZNIK  II

PRZYRZĄDY POMIAROWE STOSOWANE DO POMIARU GĘSTOŚCI ZBOŻA W STANIE ZSYPNYM EWG

1. Przyrządy pomiarowe stosowane do pomiaru gęstości zboża w stanie zsypnym EWG posiadają następujące charakterystyki:

a) są zaprojektowane i wykonane w taki sposób, aby zapewnić zadowalającą powtarzalność i odtwarzalność wyników pomiarów;

b) błąd graniczny dopuszczalny gęstości zboża w stanie zsypnym wynosi plus minus pięć tysięcznych wyniku uzyskanego za pomocą przyrządu wzorcowego;

c) względny błąd graniczny dopuszczalny pojemności użytego pojemnika pomiarowego wynosi plus minus dwie tysięczne;

d) względny błąd graniczny dopuszczalny wagi wynosi plus minus jedną tysięczną;

e) różnica między każdym z wyników uzyskanym dla danego zboża i średnią wartością wyznaczoną z sześciu kolejnych pomiarów nie może być większa niż plus minus trzy tysięczne średniej wartości.

2. Każdy przyrząd powinien mieć dobrze widoczną tabliczkę, na której umieszczone są w czytelny i wyraźny sposób następujące informacje:

a) znak zatwierdzenia typu EWG;

b) znak identyfikacyjny lub nazwa producenta;

c) oznaczenia producenta, jeżeli istnieją;

d) numer fabryczny i rok produkcji;

e) nominalna pojemność pojemnika pomiarowego i instrukcja obsługi lub odniesienie do instrukcji obsługi.

1 Art. 1 lit. a):

- zmieniona przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia i dostosowań w traktatach dołączonego do Traktatu w sprawie przystąpienia Królestwa Danii, Irlandii, Królestwa Norwegii oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej do Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U.04.90.864/15) z dniem 1 stycznia 1973 r.

- zmieniona przez art. 21 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Greckiej i dostosowań w Traktatach (Dz.U.04.90.864/19) z dniem 1 stycznia 1981 r.

- zmieniona przez art. 26 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Królestwa Hiszpanii i Republiki Portugalskiej oraz dostosowań w Traktatach (Dz.U.04.90.864/23) z dniem 1 stycznia 1986 r.

- zmieniona przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.

- zmieniona przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniona przez art. 1 dyrektywy nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.

2 Art. 4 ust. 3 dodany przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia i dostosowań w traktatach dołączonego do Traktatu w sprawie przystąpienia Królestwa Danii, Irlandii, Królestwa Norwegii oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej do Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U.04.90.864/15) z dniem 1 stycznia 1973 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1971.239.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 71/347/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pomiaru gęstości zboża w stanie zsypnym
Data aktu: 12/10/1971
Data ogłoszenia: 25/10/1971
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 15/10/1971