Sprawa T-687/25: Skarga wniesiona w dniu 3 października 2025 r. - MR/Rada

Skarga wniesiona w dniu 3 października 2025 r. - MR/Rada
(Sprawa T-687/25)

(C/2025/6632)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: MR (przedstawiciel: O. Mader, Rechtsanwalt)

Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej

Żądania

Skarżący wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Rady z dnia 20 grudnia 2024 r. i z dnia 13 marca 2025 r. w zakresie, w jakim nie odesłano w nich skarżącego - przez cały okres ćwiczeń wojskowych w grudniu 2024 r. - na urlop na czas pełnienia służby wojskowej;

- stwierdzenie nieważności decyzji Rady z dnia 16 lipca 2025 r. oddalającej zażalenie skarżącego z dnia 20 marca 2025 r.;

- obciążenie Rady kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skarżący podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia art. 18 akapit pierwszy warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 1  (zwanych dalej "WZIP")

- Decyzje są sprzeczne z art. 18 akapit pierwszy WZIP, zgodnie z którym członek personelu tymczasowego, który ma uczestniczyć w ćwiczeniach wojskowych lub został wezwany do sił zbrojnych, zostaje odesłany na urlop na czas pełnienia służby wojskowej. Organ powołujący nie dysponuje żadnym zakresem uznania oraz nie ma uprawnienia do zmiany warunków lub skutków prawnych art. 18 WZIP.

- W szczególności Rada nie może wyłączyć co do zasady oficerów rezerwy z zakresu stosowania tego przepisu lub przewidzieć ograniczenia czasowego skierowania na urlop na czas pełnienia służby wojskowej.

2. Zarzut drugi dotyczący tego, że instrukcje służbowe z 2009 r. naruszają art. 18 akapit pierwszy WZIP.

- Zaskarżone decyzje Rady opierają się na wewnętrznych instrukcjach służbowych Rady z 2009 r., wobec których skarżący podnosi zarzut niezgodności z prawem.

- Instrukcje służbowe z 2009 r. naruszają art. 18 akapit pierwszy WZIP, w szczególności z powodów przedstawionych w zarzucie pierwszym. W szczególności zmieniają one niektóre warunki stosowania (obowiązek odbycia służby wojskowej/ćwiczeń wojskowych oraz krąg adresatów) i skutki prawne (okres urlopu) przepisów regulaminu pracowniczego lub WZIP, pomijając w ten sposób okoliczność, że jedynie prawodawca Unii jest do tego uprawniony.

- Instrukcje służbowe z 2009 r. opierają się na oczywiście błędnej wykładni art. 12 ust. 2 lit. b) WZIP.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia decyzji kolegium szefów administracji

- Instrukcje służbowe z 2009 r. i zaskarżone decyzje naruszają decyzję kolegium szefów administracji z 1982 r., zgodnie z którą coroczny urlop wypoczynkowy nie ulega zmniejszeniu w przypadku ukończenia okresu ćwiczeń wojskowych.

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia zasady uzasadnionych oczekiwań

Rada naruszyła zasadę ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ przed wydaniem zaskarżonych decyzji skarżący otrzymał z uprawnionych i wiarygodnych źródeł dokładne, bezwarunkowe i spójne zapewnienia, które mogły wzbudzić u skarżącego uzasadnione nadzieje w zakresie urlopu w okresie ćwiczeń wojskowych. Dopiero po ukończeniu okresu ćwiczeń wojskowych skarżący został poinformowany o rzekomym błędzie związanym z jego urlopem.

5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia zasady równego traktowania

Instrukcja służbowa z 2009 r. i zaskarżone decyzje naruszają zasadę równego traktowania, ponieważ - w odniesieniu do kwestii, czy wezwanie do wojska wydane na podstawie prawa krajowego stanowi już wystarczający obowiązek ukończenia okresu ćwiczeń wojskowych przez pracowników oraz czy dany pracownik jest oficerem rezerwy - wprowadzają arbitralne i oczywiście nieodpowiednie rozróżnienie w zależności od tego, czy pracownik Rady (z jednej strony) lub (z drugiej strony) pracownik Komisji, Trybunału Obrachunkowego lub Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych jest wzywany do odbycia okresu ćwiczeń wojskowych.

1 Rozporządzenie nr 31 (EWG), 11 (EWEA) ustanawiające regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. 1962, 45, s. 1385), ze zmianami.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.6632

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-687/25: Skarga wniesiona w dniu 3 października 2025 r. - MR/Rada
Data aktu: 22/12/2025
Data ogłoszenia: 22/12/2025