Język postępowania: szwedzki
(C/2025/6311)
(Dz.U.UE C z dnia 1 grudnia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Nacka tingsrätt - Mark- och miljödomstolen
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Metsä Board Sverige AB
Druga strona postępowania: Naturvårdsverket
Pytania prejudycjalne
1) W art. 3 lit. e) dyrektywy EU ETS 1 instalację [urządzenie] zdefiniowano jako "stacjonarną jednostkę techniczną, gdzie przeprowadzana jest jedna lub więcej czynności, wymienionych w załączniku I oraz wszelkie inne czynności bezpośrednio związane, które mają technicznie powiązania z czynnościami prowadzonymi na danym miejscu i które mogą mieć wpływ na emisje [i zanieczyszczenia]". Na podstawie wyroków Trybunału sąd ds. gruntów i środowiska uważa, że następujące kryteria mają rozstrzygające znaczenie przy ustalaniu, w jakich okolicznościach jednostka (która nie została wymieniona w załączniku I) powinna zostać włączona do instalacji zgodnie z częścią drugą art. 3 lit. e):
- w przypadku przerwania działalności instalacji jednostka realizuje produkcję w sposób niezależny;
- jednostka wywiera wpływ na całkowitą wielkość emisji z instalacji, w związku z czym może ona niezależnie, w odniesieniu do instalacji, zwiększać lub zmniejszać emisje z instalacji; oraz
- część realizowanej przez instalację produkcji służy zaspokojeniu potrzeb jednostki.
Czy kryteria te należy stosować, w całości lub w części, w ramach oceny części pierwszej art. 3 lit. e), mianowicie oceny, czy dwa działania, z których każde jest wymienione w załączniku I, stanowią jednostkę techniczną, czy też ocena ta powinna się opierać na innych kryteriach?
2) Jakie znaczenie, w świetle odpowiedzi na pytanie pierwsze, mają następujące okoliczności dla oceny, czy tekturownia i celulozownia stanowią jednostkę techniczną?
- Połowa pulpy wytwarzanej w celulozowni jest przepompowywana w postaci pulpy mokrej bezpośrednio do tekturowni. Zaspokaja to około 65-70 procent zapotrzebowania tekturowni na pulpę. Ponadto tekturownia kupuje pulpę suchą, która jest namaczana w tekturowni.
- W toku produkcji pulpy w celulozowni wytwarzana jest para wodna i energia elektryczna. Tekturownia zakupuje część pary wodnej i energii elektrycznej wytwarzanej w celulozowni w celu wykorzystania ich do produkcji tektury. Zapotrzebowanie tekturowni na parę wodną jest zaspokajane w głównej mierze przez parę wytwarzaną w celulozowni. Połowa zapotrzebowania tekturowni na energię elektryczną jest zaspokajana przez energię elektryczną zakupywaną od celulozowni, natomiast pozostała część energii elektrycznej jest kupowana na otwartym rynku energii elektrycznej.
- Tekturownia i celulozownia są położone w tym samym miejscu i mają wspólne ujęcie wody surowej oraz wspólną oczyszczalnię ścieków.
- W razie przerwy w działalności celulozowni produkcja tektury może zostać utrzymana na poziomie 80 procent obecnych mocy produkcyjnych w drodze zwiększenia wolumenu zakupów pozyskiwanej na zewnątrz pulpy (suchej), wynajęcia przenośnych wytwornic pary i zakupu energii elektrycznej na otwartym rynku energii elektrycznej.
3) W pkt 2.1 wytycznych Komisji Europejskiej w sprawie interpretacji załącznika I wyjaśniono, że jednostki mające różnych właścicieli, które są ze sobą powiązane pod względem technicznym, natomiast są prowadzone przez jednego operatora sprawującego decyzyjną władzę ekonomiczną nad technicznym funkcjonowaniem jednostek, stanowią jedną jednostkę. Jak w świetle powyższego należy rozumieć pojęcie instalacji w przypadku, gdy jeden zakład produkcyjny jest prowadzony przez spółkę zależną, która w 70 % należy do spółki dominującej prowadzącej drugi zakład produkcyjny?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6311 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-702/25, Metsä Board Sverige: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Nacka tingsrätt - Mark- och miljödomstolen (Szwecja) w dniu 24 września 2025 r. - Metsä Board Sverige AB/Naturvårdsverket |
| Data aktu: | 01/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 01/12/2025 |