Sprawa C-115/24, Österreichische Zahnärztekammer: Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 11 września 2025 r. - UJ v. Österreichische Zahnärztekammer

Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 11 września 2025 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberster Gerichtshof - Austria) - UJ/Osterreichische Zahnarztekammer

(Sprawa C-115/24 1 , Osterreichische Zahnarztekammer)

(Odesłanie prejudycjalne - Zdrowie publiczne - Transgraniczna opieka zdrowotna - Dyrektywa 2011/24/UE - Artykuł 3 lit. d) i e) - Świadczenie opieki zdrowotnej za pomocą telemedycyny - Pojęcie "telemedycyny" - Transgraniczna opieka zdrowotna świadczona za pomocą telemedycyny - Złożone leczenie obejmujące opiekę zdrowotną świadczoną za pomocą telemedycyny i osobiście - Państwo członkowskie leczenia - Dyrektywa 2000/31/WE - Usługa społeczeństwa informacyjnego - Dyrektywa 2005/36/WE - Kwalifikacje zawodowe - Swoboda świadczenia usług - Zakres stosowania - Artykuł 56 TFUE)

(C/2025/5802)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2025 r.)

Sąd odsyłający

Oberster Gerichtshof

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: UJ

Druga strona postępowania: Osterreichische Zahnarztekammer

Przy udziale: Urban Technology GmbH, DZK Deutsche Zahnklinik GmbH

Sentencja

1) Artykuł 3 lit. d) i e) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/24/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej

należy interpretować w ten sposób, że:

pojęcie transgranicznej opieki zdrowotnej świadczonej w przypadku telemedycyny w rozumieniu tego przepisu odpowiada wyłącznie opiece zdrowotnej świadczonej pacjentowi przez świadczeniodawcę mającego siedzibę w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie ubezpieczenia tego pacjenta, na odległość, a zatem bez jednoczesnej fizycznej obecności tego pacjenta i świadczeniodawcy w tym samym miejscu, wyłącznie za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych.

2) Artykuł 3 lit. d) dyrektywy 2011/24

należy interpretować w ten sposób, że:

ma on zastosowanie do wszystkich dziedzin objętych tą dyrektywą, a nie jedynie do zwrotu kosztów transgranicznej opieki zdrowotnej, o których mowa w art. 7 tej dyrektywy.

3) Artykuł 3 lit. d) dyrektywy 2011/24 i art. 3 ust. 1 dyrektywy 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego (dyrektywa o handlu elektronicznym)

należy interpretować w ten sposób, że:

usługi telemedycyny powinny być świadczone zgodnie z przepisami państwa członkowskiego, w którym świadczeniodawca ma siedzibę.

4) Artykuł 5 dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych

należy interpretować w ten sposób, że:

dyrektywa ta nie ma zastosowania ani do świadczeniodawcy transgranicznej opieki zdrowotnej w przypadku telemedycyny, ani do świadczeniodawcy mającego siedzibę w państwie członkowskim, który, nie przemieszczając się samodzielnie, zleca świadczeniodawcy mającemu siedzibę w innym państwie członkowskim świadczenie opieki zdrowotnej osobiście na rzecz pacjenta zamieszkałego w tym ostatnim ze wskazanych państw członkowskich.

1 Dz.U. C, C/2024/2733.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5802

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-115/24, Österreichische Zahnärztekammer: Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 11 września 2025 r. - UJ v. Österreichische Zahnärztekammer
Data aktu: 11/09/2025
Data ogłoszenia: 10/11/2025