Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 25 sierpnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Christoph Klein (Großgmain, Austria) (przedstawiciel: H.-J. Ahlt, Rechtsanwalt)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie w orzeczeniu wstępnym, że Komisja Europejska jest zobowiązana do naprawienia szkód poniesionych przez Broncho-Air Medizintechnik AG w wyniku bezczynności tej instytucji w ramach procedury ochronnej dotyczącej wyrobu medycznego "Inhaler Broncho-Air" w okresie od dnia 8 marca 1988 r. do dnia, w którym "Inhaler Broncho-Air" może zostać odsprzedany;
- w razie ustanowienia obowiązku naprawienia szkody, o którym mowa w [tiret pierwszym] - nakazanie stronom w terminie wyznaczonym przez Sąd zawarcia ugody w sprawie wysokości szkody;
- w przypadku, gdy zawarcie ugody w sprawie wysokości szkody okaże się nimożliwe, zwrócenie się o sporządzenie przez biegłego opinii w celu ustalenia wysokości tej szkody przy użyciu potwierdzonych metod ekonomicznych;
- po ustaleniu wysokości szkody, zasądzenie od Komisji Europejskiej na rzecz skarżącej ustalonej kwoty, powiększonej o odsetki w wysokości 3,5 %, stosowanej przez EBC do głównych operacji refinansujących, naliczanych począwszy od dnia wystąpienia szkody;
- zasądzenie od Komisji kosztów postępowania, w tym kosztów związanych z ustaleniem szkody.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi następujące zarzuty.
1. Nie podejmując działań w ramach procedury ochronnej Komisja dopuściła się dwóch wystarczająco istotnych naruszeń art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej 1 . Trwają one do dziś dnia i naruszają przysługujące skarżącej prawa.
Tytułem ewentualnym strona skarżąca podnosi dwa wystarczająco istotne naruszenia art. 8 dyrektywy 93/42/EWG 2 i art. 94-97 rozporządzenia 2017/745 3 .
Ta bezczynność ma wystarczająco przyczynowy skutek dla poniesionej przez spółkę Broncho-Air Medizintechnik AG szkody, ponieważ nie może ona sprzedawać swego wyrobu medycznego dopóty, dopóki Komisja nie podejmie decyzji na podstawie art. 8 ust. 2 dyrektywy 93/42/EWG.
Przewidziany w art. 46 statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej nie uległ jeszcze przedawnieniu.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4628 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-430/25: Skarga wniesiona w dniu 7 lipca 2025 r. - Klein/Komisja |
| Data aktu: | 25/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 25/08/2025 |