Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33

Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33
(C/2025/458)

Niniejsza informacja zostaje opublikowana zgodnie z art. 17 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 1 .
INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA ZMIANY STANDARDOWEJ

"Conca de Barbera"

PDO-ES-A1422-AM05

Data przekazania informacji: 24 października 2024 r.

OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY

1.
WŁĄCZENIE WINA POMARAŃCZOWEGO JAKO RODZAJU WINA BIAŁEGO

Opis

Wino pomarańczowe, jego produkcja i właściwości organoleptyczne zostały uwzględnione jako rodzaj wina białego.

Zmieniono w związku z tym pkt 2 specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu.

Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych. Nie dodano żadnej nowej kategorii, jednak do istniejącej kategorii 1 w specyfikacji produktu włączono nowy rodzaj wina białego.

Uzasadnienie

Jest to rodzaj wina białego produkowanego już wcześniej w Conca de Barbera. Były to zawsze wina dynamiczne w ustach, intensywnie zabarwione i z dużą zawartością alkoholu. Niedawno nowe, mniej agresywne techniki produkcji doprowadziły do powstania nowej generacji tych win.

Produkcja win pomarańczowych wzrosła w ostatnich latach i ponieważ specyfikacja produktu objętego chronioną nazwą pochodzenia Conca de Barbera nie odnosi się wyraźnie do tego rodzaju wina, konieczne było jego dodanie.

2.
WŁĄCZENIE "MÉTHODE ANCESTRALE" DO PRODUKCJI GATUNKOWYCH WIN MUSUJĄCYCH I PÓŁMUSUJĄCYCH

Opis

Uwzględniono odniesienie do gatunkowych win musujących i półmusujących wytwarzanych z wykorzystaniem "méthode ancestrale", ich produkcji i właściwości organoleptycznych.

Zmieniono w związku z tym pkt 2 specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu.

Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych. Nie dodano żadnej nowej kategorii, jednak do istniejących kategorii 5 i 8 w specyfikacji produktu włączono nowy rodzaj wina produkowanego za pomocą wyżej wymienionej metody.

Uzasadnienie

Poprzednio specyfikacja odnosiła się wyłącznie do produkcji gatunkowych win musujących wytwarzanych metodą tradycyjną. W ostatnich latach wytwórnie winorośli wprowadziły jednak innowacje i obecnie produkują wina musujące z wykorzystaniem "méthode ancestrale". Konieczne jest zatem włączenie takich win obok wina półmusującego wytwarzanego za pomocą "méthode ancestrale".

3.
POPRAWIONY OPIS WŁAŚCIWOŚCI ORGANOLEPTYCZNYCH

Opis

Poprawiono opisy organoleptyczne różnych rodzajów wina i zebrano je w tabeli.

Zmieniono w związku z tym pkt 2 specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu.

Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.

Uzasadnienie

Celem jest udoskonalenie opisu produktu.

4.
SPROSTOWANIA

Opis

- minimalną rzeczywistą zawartość alkoholu w gatunkowych winach musujących zwiększono z 9,5 % do 10 %;

- jednostki cukrów resztkowych były uprzednio wyrażone w gramach "glukozy i fruktozy" na litr, a obecnie są wyrażane jako "glukoza, fruktoza i sacharoza" w przypadku gatunkowych win musujących oraz "glukoza i fruktoza" w przypadku pozostałych win;

- usunięto odniesienie do "Moscatel";

- niektóre parametry cukru skorygowano w zależności od rodzaju gatunkowego wina musującego;

- zniesiono możliwość przechowywania wina na obszarze bezpośredniego sąsiedztwa względem wyznaczonego obszaru: na tym obszarze można prowadzić wyłącznie produkcję i leżakowanie.

Zmieniono w związku z tym pkt 2.2 i 8.4 specyfikacji produktu oraz pkt 4 i 9 jednolitego dokumentu.

Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.

Uzasadnienie

Skorzystano z okazji, aby wprowadzić te poprawki, tak aby tekst był zgodny z obowiązującymi przepisami UE. "Moscatel" nie jest stosowany w winach objętych tą ChNP.

JEDNOLITY DOKUMENT

1.
Nazwa lub nazwy

Conca de Barberà

2.
Rodzaj oznaczenia geograficznego

ChNP - chroniona nazwa pochodzenia

3.
Kategorie produktów sektora wina

1. Wino

3. Wino likierowe

5. Gatunkowe wino musujące

8. Wino półmusujące

3.1. Kod Nomenklatury scalonej

- 22 - NAPOJE BEZALKOHOLOWE, ALKOHOLOWE I OCET

2204 - Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009

4.
Opis wina lub win

1. Wino białe i wino różowe

ZWIĘZŁY OPIS

Białe

Wygląd: barwa może się wahać w zakresie od jasno zielonkawożółtej do intensywnie złotej w zależności od stopnia leżakowania lub kontaktu z drewnem podczas procesu produkcji. Przezroczyste i bez zmętnienia

Aromat: nuty owocowe lub kwiatowe, gdy są młode, mogą występować aromaty trzeciorzędne, a nawet nuty tostów lub nuty drzewne, jeżeli wino miało kontakt z drewnem.

Smak: lekki i świeży w ustach, gdy są młode, a w przypadku fermentacji lub leżakowania w beczkach bardziej aksamitne i dobrze zbudowane.

Wino pomarańczowe

Wygląd: może mieć pewne zmętnienie wynikające z procesu produkcji, przy czym odcienie mogą się wahać od żółtego do pomarańczowego.

Aromat: aromaty pierwotne występujące w winach białych mogą uwidaczniać nuty utleniające, botaniczne, roślinne lub ziołowe.

Smak: może zawierać nuty gorzkie lub taniczne powstałe w wyniku procesu produkcji.

Wina różowe

Wygląd: barwa może być różna, od intensywnej czerwonej z nutami fioletowymi i odcieniami łupiny cebuli, poprzez odcienie pomarańczowe, w zależności od czasu leżakowania lub kontaktu z drewnem podczas procesu produkcji. Przezroczyste i bez zmętnienia.

Aromat: wyrazisty, z nutami owocowymi lub kwiatowymi, gdy są młode, może zawierać nuty trzeciorzędowe lub nuty typowe dla dojrzewania.

Smak: delikatna kwasowość, zrównoważona owocowym smakiem.

* Maksymalna zawartość dwutlenku siarki: 200 miligramów na litr przy zawartości cukru poniżej 5 gramów na litr; 250 miligramów na litr przy zawartości cukru co najmniej 5 gramów na litr.

* W odniesieniu do limitów parametrów, których nie podano, zastosowanie mają odpowiednie przepisy prawa wspólnotowego.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) 10

- Minimalna kwasowość ogólna 3,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) 18

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): -

2. Wino czerwone

ZWIĘZŁY OPIS

Wygląd: barwa mieści się w zakresie od intensywnie wiśniowej z fioletowymi odcieniami po rubinową ze śladami ochry, w zależności od etapu dojrzewania.

Aromat: wyraźny i intensywny. Młode wina są owocowe i jeśli miały kontakt z drewnem charakteryzują się trzeciorzędnymi nutami, w tym nutami tostów.

Smak: młode wina charakteryzują się zrównoważoną kwasowością i średnim lub długim posmakiem. Wina fermentowane lub dojrzewające w beczkach są intensywne, ustrukturyzowane i ich smak utrzymuje się długo.

* Maksymalna zawartość dwutlenku siarki: 150 miligramów na litr przy zawartości cukru poniżej 5 gramów na litr; 200 miligramów na litr przy zawartości cukru co najmniej 5 gramów na litr.

* W odniesieniu do limitów parametrów, których nie podano, zastosowanie mają odpowiednie przepisy prawa wspólnotowego.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) 10,5

- Minimalna kwasowość ogólna 3,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) 20

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): -

3. Wino likierowe

ZWIĘZŁY OPIS

Wina likierowe (wszystkie)

Wygląd: w przedziale od bardziej nieprzejrzystych i intensywnych po bardziej rozwinięte odcienie opisane w przypadku win białych i czerwonych, nawet bursztynowe z miedzianymi odbłyskami, w zależności od stopnia ich dojrzałości.

"Vino de licor dulce natural" (słodkie wino likierowe produkowane w drodze wzbogacenia)

Aromat: delikatnie ciepły z aromatami rodzynek, miodu, dojrzałych owoców i przypominający smak i aromaty winogron.

Smak: aksamitny i długotrwały.

Wina likierowe "Mistela"

Aromat: delikatnie ciepły. Wina te są jedwabiste i miodowe, z aromatami rodzynek, miodu, dojrzałych owoców, przypominają smak i aromaty winogron.

Smak: aksamitny i długotrwały z dobrze zintegrowanym alkoholem.

* Maksymalna zawartość dwutlenku siarki: 150 miligramów na litr przy zawartości cukru poniżej 5 gramów na litr; 200 miligramów na litr przy zawartości cukru co najmniej 5 gramów na litr.

* W odniesieniu do limitów parametrów, których nie podano, zastosowanie mają odpowiednie przepisy prawa wspólnotowego.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) 15

- Minimalna kwasowość ogólna (w miliekwiwalentach na litr)

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) 33,33

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): -

4. Gatunkowe wino musujące

ZWIĘZŁY OPIS

Wygląd: barwa jak w opisie win białych, różowych i czerwonych. Dodatkowo we wszystkich przypadkach obecność dwutlenku węgla.

Aromat: świeże i owocowe aromaty charakterystyczne dla odmian winorośli, z których są wytwarzane.

Smak: świeży i kremowy o dobrej równowadze słodyczy, kwasowości i alkoholu.

^ W odniesieniu do limitów parametrów, których nie podano, zastosowanie mają odpowiednie przepisy prawa wspólnotowego.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) 10

- Minimalna kwasowość ogólna 3,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): -Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr) 185

5. Wino półmusujące

ZWIĘZŁY OPIS

Wino półmusujące

Wygląd: barwa odpowiada opisowi dla win białych, różowych lub czerwonych, jednak z dodatkową obecnością dwutlenku węgla.

Aromat: owocowy i kwiatowy.

Smak: zrównoważone i świeże, powoduje lekkie odczucie mrowienia z powodu uwalniania się dwutlenku węgla.

Wino półmusujące produkowane z użyciem "méthode ancestrale"

Wygląd: barwa odpowiada opisowi dla win białych, różowych lub czerwonych, jednak z dodatkową obecnością dwutlenku węgla.

Aromat: świeże i owocowe aromaty charakterystyczne dla odmian winorośli, z których są wytwarzane.

Smak: świeży o dobrej równowadze słodyczy, kwasowości i alkoholu.

* Maksymalna zawartość dwutlenku siarki: 200 miligramów na litr (wina białe i różowe) oraz 150 miligramów na litr (wina czerwone) przy zawartości cukru poniżej 5 gramów na litr; 250 miligramów na litr (wina białe i różowe) oraz 200 miligramów na litr (wina czerwone) przy zawartości cukru co najmniej 5 gramów na litr.

* W odniesieniu do limitów parametrów, których nie podano, zastosowanie mają odpowiednie przepisy prawa wspólnotowego.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości): 9

- Minimalna kwasowość ogólna (w miliekwiwalentach na litr)

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): -Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): -

5.
Praktyki enologiczne

5.1. Szczególne praktyki enologiczne

Ograniczenia dotyczące produkcji wina

Zbiór winogron musi być prowadzony z dużą starannością. Do produkcji win objętych ChNP można stosować tylko wystarczająco dojrzałe winogrona, z naturalną zawartością alkoholu co najmniej 9 % objętości. Wydajność nie może przekraczać 70 litrów moszczu lub wina na każde 100 kg zebranych winogron.

5.2. Maksymalna wydajność

12 000 kilogramów winogron z hektara

84 hektolitrów z hektara

6.
Wyznaczony obszar geograficzny

Wyznaczony obszar składa się z działek winorośli znajdujących się w następujących gminach lub rejonach geograficznych: Barbera de la Conca, Blancafort, Conesa, L'Espluga de Francolí, Fores, Montblanc, Pira, Rocafort de Queralt, Sarral, Senan, Solivella, Vallclara, Vilaverd i Vimbodí. W gminie Vilanova de Prades parcele ewidencyjne 11, 16, 20, 21 oraz działka 23 na parceli ewidencyjnej 10. W gminie Cabra del Camp, parcela 1, działki 13, 15, 18, 28, 29, 34, 66 i 77. Parcela 4, działki 35 i 51. W gminie Aiguamúrcia, parcela 35, działka 14; parcela 36, działka 1; parcela 41, działka 13.

Wskazane działki w gminach Cabra del Camp i Aiguamúrica znajdują się poza granicami wyznaczonego obszaru dla ChNP "Conca de Barbera". W przeszłości były jednak własnością wspólników wytwórni win Agrícola de Barbera de la Conca, SCCL lub dostawców wytwórni Bodegas Concavins, SA. Działki te mogą zatem być wykorzystywane w produkcji win objętych ChNP "Conca de Barbera", w przypadku, gdy spełniają także następujące wymogi:

- Winogrona z powyższych gospodarstw wykorzystywano w powyższych wytwórniach win przed 1 stycznia 1989 r.

- Zezwolenie będzie obowiązywać, o ile obecni właściciele lub ich bezpośredni spadkobiercy będą właścicielami wyżej wspomnianych winorośli. Będzie ono uznawane za zezwolenie indywidualne i będzie sprawdzane indywidualnie.

7.
Odmiany winorośli

AGUDELO - CHENIN BLANC

CABERNET FRANC

CABERNET SAUVIGNON

CHARDONNAY

GARNACHA BLANCA

GARNACHA TINTA

GARRO - MANDO

MACABEO - VIURA

MAZUELA - SAMSÓ

MERLOT

MERSEGUERA - SUMOLL BLANCO

MONASTRELL

MOSCATEL DE ALEJANDRÍA

MOSCATEL DE GRANO MENUDO

PARELLADA

PINOT NOIR

QUEROL

SAUVIGNON BLANC

SUMOLL TINTO

SYRAH

TEMPRANILLO - ULL DE LLEBRE

TREPAT

VIOGNIER

8.
Opis związku lub związków

8.1. Wino

Śródziemnomorski klimat łagodzony oddziaływaniem wybrzeża Tarragony, kontynentalny charakter rejonów wokół Lleidy oraz wyraźna różnica między temperaturami dziennymi a nocnymi - to czynniki sprzyjające produkcji lekkich win białych o wyjątkowej jakości, z delikatnym owocowym aromatem i stosunkowo wysoką zawartością alkoholu. Wina różowe - z powodu ich stosunkowo niskiej kwasowości - są lekkie, owocowe i świeże. Młode wina czerwone są gładkie, lekkie i mają aromatyczny smak. Dojrzewane wina czerwone są bardziej skoncentrowane i osiągają większą złożoność i długość aromatów.

Na koncentrację i strukturę win białych, a także win czerwonych i różowych mają wpływ mulisto-gliniaste i gliniaste gleby Conca de Barbera. Terasy rzeczne nadają miękkości winom białym i różowym, natomiast ilasto-łupkowe gleby - bogate w łupki - dodają barwy i struktury winom czerwonym.

8.2. Gatunkowe wino musujące i półmusujące

Najbardziej charakterystycznymi glebami Conca de Barbera są gleby gliniasto-wapienne. Dzięki nim wina musujące i półmusujące nabierają koncentracji i struktury. Terasy rzeczne natomiast dodają im miękkości.

8.3. Wino likierowe

Gleby ilasto-łupkowe w tym rejonie nadają winom likierowym barwy i więcej struktury.

9.
Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi)

Ramy prawne:

przepisy krajowe

Rodzaj wymogów dodatkowych:

przepisy dodatkowe dotyczące etykietowania

Opis wymogu:

Opakowanie musi być indywidualnie oznaczone ustalonym odciskiem pieczęci ChNP, a na każdym opakowaniu musi być umieszczony niepowtarzalny numer indywidualny. Numer ten nadaje się partii w wytwórni wina w momencie pakowania.

Wysokość czcionki użytej do oznaczenia "Conca de Barbera" nie może przekraczać 4 milimetrów, a wysokość słów "Denominación de Origen" (nazwa pochodzenia) - połowy tego rozmiaru.

Na etykiecie muszą się znaleźć następujące informacje:

- Nazwa gminy wymienionej w informacji o butelkującym lub przewoźniku.

- Rzeczywista objętościowa zawartość alkoholu wyrażona w pełnych jednostkach procentowych lub w jednostkach połówkowych objętości, po których jest umieszczony skrót "% obj.".

- W stosownych przypadkach informacja o zawartości siarczynów w produkcie butelkowanym.

- Numer rejestracyjny w rejestrze butelkujących prowadzonym przez Departament ds. Rolnictwa, Zwierząt Gospodarskich, Rybołówstwa, Żywności i Środowiska.

- W przypadku użycia nazwy handlowej, należy ją umieścić w polu widzenia i uprzednio zarejestrować w hiszpańskim urzędzie zajmującym się patentami i znakami towarowymi. Rejestrację tę należy zgłosić do rejestru butelkujących prowadzonego przez Departament ds. Rolnictwa, Zwierząt Gospodarskich, Rybołówstwa, Żywności i Środowiska.

- Numer partii może się znajdować poza polem widzenia, w którym podane są informacje obowiązkowe.

- Nazwa odmiany, jeśli co najmniej 85 % winogron użytych do produkcji wina jest tej odmiany.

- Nazwy maksymalnie trzech odmian, pod warunkiem że dane wino jest wytwarzane w całości z tych trzech odmian, przy czym zawsze należy je wymieniać według zawartości procentowejw mieszaninie wina - w kolejności od największej do najmniejszej.

- W przypadku występowania więcej niż trzech odmian można je podać poza polem widzenia, w którym umieszczone są informacje obowiązkowe, zawsze w kolejności od największej do najmniejszej zawartości procentowej w mieszaninie wina.

- Rok zbioru, jeśli co najmniej 85 % winogron użytych do produkcji wina zebrano w roku, który ma być podany w opisie.

- W przypadku nazw win zawierających nazwę plantatora winorośli lub gospodarstwa wino musi pochodzić z winorośli uprawianej przez tego plantatora lub zarejestrowanej dla danego gospodarstwa i musi być wytwarzane wyłącznie ze zbiorów tego plantatora lub w tym gospodarstwie.

Ramy prawne:

przepisy krajowe

Rodzaj wymogów dodatkowych:

odstępstwo dotyczące produkcji na wyznaczonym obszarze geograficznym

Opis wymogu:

Zezwala się na tradycyjną praktykę produkcji i dojrzewania win na obszarze bezpośredniego sąsiedztwa względem wyznaczonego obszaru, pod warunkiem że praktyka ta była stosowana w przeszłości, pod warunkiem uzyskania zezwolenia i po uwzględnieniu istotnych okoliczności w każdym przypadku.

Link do specyfikacji produktu

https://incavi.gencat.cat/.content/005-normativa/plecs-condicions-do-catalanes/Arxius-plecs/Conca-de-Barbera- modificacio-PC-AM05-2024.pdf

1 Dz.U. L 9 z 11.1.2019, s. 2.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.458

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33
Data aktu: 22/01/2025
Data ogłoszenia: 22/01/2025