Język postępowania: chorwacki
(Dz.U.UE C z dnia 24 czerwca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Galić d.o.o. za proizvodnju i usluge (Kutjevo, Chorwacja) (przedstawiciel: T. Sadrić, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 26 lutego 2025 r. o sygnaturze C(2025) 1384 final, zatytułowanej "Wasz ponowny wniosek o dostęp do dokumentów na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 - EASE 2024/0137", oraz decyzji Komisji Europejskiej bezpośrednio ją poprzedzającej DG AgRI z dnia 23 lutego 2024 r., nr referencyjny Ares (2024)1413289, i nakazanie Komisji wydania nowej decyzji w przedmiocie wniosku strony skarżącej;
- zasądzenie od Komisji Europejskiej zwrotu kosztów niniejszego postępowania na rzecz strony skarżącej.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi siedem zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że nie zostały spełnione przesłanki materialne wyjątku dotyczącego ochrony postępowań sądowych w odniesieniu do dokumentów pochodzących od Komisji.
- W ramach tego zarzutu skarżąca podnosi, że zaskarżona decyzja Komisji jest obarczona błędami materialno- prawnymi w zakresie, w jakim zrównuje dokumenty pochodzące od Komisji z dokumentami pochodzącymi od władz chorwackich. Skarżąca podnosi, że wyjątek od dostępu do danych dotyczący ochrony postępowań sądowych jest możliwy w przypadku dokumentów pochodzących od Komisji tylko wtedy, gdy Komisja jest stroną tego postępowania sądowego. Jako że nie ma to miejsca w niniejszej sprawie, skarżąca podnosi, że nie było podstaw do zastosowania tego wyjątku do dokumentów Komisji.
2. Zarzut drugi dotyczący braku ścisłego związku między dokumentami a toczącymi się postępowaniami, który uzasadniałby zastosowanie wyjątku dotyczącego ochrony postępowań sądowych.
- W ramach tego zarzutu skarżąca podnosi, że nie istnieje ścisły związek ani żadne istotne powiązanie między żądanymi dokumentami a toczącym się postępowaniem sądowym, co zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej stanowi warunek konieczny do zastosowania wyjątku dotyczącego ochrony postępowań sądowych.
3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że udzielenie dostępu w niniejszej sprawie nie naruszyłoby zasady równości broni.
- W ramach tego zarzutu skarżąca podnosi, że wyjątek dotyczący ochrony postępowań sądowych nie powinien być stosowany bez zastrzeżeń w celu ochrony zasady równości broni na rzecz autora dokumentu, ponieważ wnioskujący może mieć ważniejszy interes prawny wymagający ochrony, taki jak prawo do obrony.
4. Zarzut czwarty dotyczący niewystarczającego uzasadnienia przez Komisję powołania się na wyjątek dotyczący ochrony postępowań sądowych
- W ramach tego zarzutu skarżąca odnosi się do ogólnych i nieprecyzyjnych twierdzeń Komisji, które nie stanowią odpowiedniego uzasadnienia zaskarżonej decyzji i wskazują na arbitralny charakter traktowania.
5. Zarzut piąty dotyczący tego, że Komisja naruszyła prawa proceduralne skarżącej, powołując się na ochronę interesów handlowych i danych osobowych, mimo że w pierwszej decyzji nie wspomniała o tych podstawach zastosowania wyjątku.
- W ramach tego zarzutu skarżąca podnosi, że Komisja naruszyła jej prawo do bycia wysłuchanym przed wydaniem decyzji, która mogłaby mieć na skarżącą niekorzystny wpływ, ponieważ z poprzedniej decyzji nie mogła ona wywnioskować, że Komisja powoła się później również na wyjątki dotyczące ochrony interesów handlowych i danych osobowych, a zatem nie miała możliwości ustosunkowania się do tej kwestii w ponownym wniosku.
6. Zarzut szósty dotyczący niemożliwości zastosowania wyjątku dotyczącego ochrony interesów handlowych i danych osobowych, ponieważ dotyczy on danych publikowanych w mediach i dostępnych dla jak najszerszej publiczności.
- W ramach tego zarzutu skarżąca podnosi, że podnoszona ochrona interesów handlowych i danych osobowych jest pozbawiona znaczenia, ponieważ chodzi o dane, które są od dawna publikowane i udostępniane publicznie przez wiodące media.
7. Zarzut siódmy dotyczący istnienia nadrzędnego interesu publicznego w dostępie do żądanych danych
- W ramach tego zarzutu skarżąca podnosi, że istnieje nadrzędny interes publiczny przemawiający za wyjaśnieniem wątpliwości co do tego, czy instytucje Unii przekroczyły swoje uprawnienia i wywierały naciski na władze chorwackie, i że jest to powód udostępnienia żądanych dokumentów.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3311 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-276/25: Skarga wniesiona w dniu 28 kwietnia 2025 r. - Galić/Komisja |
| Data aktu: | 24/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/06/2025 |