Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 lipca 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Georgiosa Kyrtsosa (2023/2025(IMM))
(C/2024/4016)
(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek prokuratora przy sądzie pierwszej instancji w Atenach o uchylenie immunitetu Georgiosa Kyrtsosa w związku z postępowaniem karnym, przekazany przez zastępcę prokuratora Sądu Najwyższego Grecji pismem z 27 stycznia 2023 r. i ogłoszony na posiedzeniu plenarnym 14 lutego 2023 r.,
- uwzględniając to, że Georgios Kyrtsos zrezygnował z prawa do udzielenia wyjaśnień zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu Parlamentu,
- uwzględniając art. 8 i 9 protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,
- uwzględniając wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,
- uwzględniając art. 62 konstytucji Republiki Greckiej,
- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0231/2023),
A. mając na uwadze, że prokurator przy sądzie pierwszej instancji w Atenach złożył wniosek o uchylenie immunitetu Georgiosa Kyrtsosa, posła do Parlamentu Europejskiego wybranego w Grecji, w związku z wszczęciem przeciwko niemu postępowania karnego w sprawie nieuiszczenia kwot należnych państwu greckiemu;
B. mając na uwadze, że Georgios Kyrtsos jako dyrektor generalny i przedstawiciel prawny spółki Free Sunday Publishing House Ltd. jest oskarżony o nieuiszczenie kwoty 459 918,18 EUR należnej państwu greckiemu;
C. mając na uwadze, że czyn zarzucany Georgiosowi Kyrtsosowi to przestępstwo polegające na spóźnieniu w uiszczaniu kwot należnych państwu na mocy art. 25 greckiej ustawy 1882/90, uzupełnionego art. 20 ust. 8 greckiej ustawy nr 2298/95, zastąpionym art. 23 ust. 1 greckiej ustawy 2523/97, zmienionym art. 34 greckiej ustawy 3220/2004, zastąpionym art. 3 ust. 1 greckiej ustawy 3943/2011, zastąpionym art. 20 greckiej ustawy 4321/2015 i zmienionym art. 8 greckiej ustawy 4337/2015;
D. mając na uwadze, że z jednej strony Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w procedurze uchylenia immunitetu 2 ;
E. mając na uwadze, że zarzucane czyny nie dotyczą opinii wyrażonych lub głosów oddanych przy wykonywaniu obowiązków posła do Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;
F. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków; mając na uwadze, że domniemane przestępstwo jednoznacznie nie ma bezpośredniego związku z działalnością Georgiosa Kyrtsosa jako posła do Parlamentu Europejskiego, a ma związek z pełnioną przez niego uprzednio funkcją kierownika firmy prasowej;
G. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego na terytorium swojego państwa korzystają z immunitetów przyznawanych posłom do parlamentu ich państwa, a na terytorium innego państwa członkowskiego - z immunitetu chroniącego przed zatrzymaniem oraz immunitetu jurysdykcyjnego; mając na uwadze, że nie można powoływać się na immunitet w przypadku, gdy poseł został schwytany na gorącym uczynku, a immunitet nie może stanowić przeszkody w wykonywaniu przez Parlament Europejski prawa uchylenia immunitetu w odniesieniu do któregokolwiek z posłów;
H. mając na uwadze, że art. 62 konstytucji Republiki Greckiej przewiduje, iż podczas kadencji parlamentu posłowie nie mogą być ścigani, aresztowani, więzieni lub poddani innym ograniczeniom, jeśli parlament nie wyrazi na to uprzednio zgody;
I. mając na uwadze, że w tym przypadku Parlament nie znalazł dowodów wskazujących na zaistnienie fumus persecutionis, czyli okoliczności wskazujących na leżący u podstaw postępowania sądowego zamiar zaszkodzenia działalności politycznej posła jako posła do Parlamentu Europejskiego;
1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Georgiosa Kyrtsosa;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do bezzwłocznego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji właściwym organom Republiki Greckiej i Georgiosowi Kyrtsosowi.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.4016 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 lipca 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Georgiosa Kyrtsosa (2023/2025(IMM)) |
| Data aktu: | 11/07/2023 |
| Data ogłoszenia: | 17/07/2024 |