Język postępowania: czeski
(Dz.U.UE C z dnia 24 czerwca 2024 r.)
Sąd odsyłający
Krajský soud v Brně
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: OSA - Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním, z.s.
Strona przeciwna: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 102 lit. a) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej można interpretować w ten sposób, że nadużyciem pozycji dominującej w rozumieniu tego artykułu jest działanie organizacji zbiorowego zarządzania, która posiada faktyczny monopol w państwie członkowskim i stosuje wobec podmiotów prowadzących obiekty zakwaterowania opłaty za udzielenie licencji na udostępnianie utworów chronionych prawem autorskim przy pomocy odbiorników telewizyjnych i radiowych zainstalowanych w pokojach przeznaczonych do prywatnego zakwaterowania gości, które to opłaty nie uwzględniają rzeczywistego wykorzystania poszczególnych pokoi danych obiektów zakwaterowania?
2) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pierwsze pytanie prejudycjalne, czy taką praktykę należy oceniać z punktu widzenia (a) stosowania niesłusznych warunków transakcji, czy (b) stosowania wygórowanych cen?
- Jeżeli właściwym standardem jest stosowanie niesłusznych warunków transakcji, jaki konkretny test należy zastosować do jego oceny?
- Jeżeli właściwym standardem jest stosowanie wygórowanych cen, jaki konkretny test należy zastosować do jego oceny - ogólny "test United Brands" czy jego określoną zmodyfikowaną wersję?
3) Czy aby udowodnić naruszenie art. 102 lit. a) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do działania, o którym mowa w pytaniu pierwszym, konieczne jest wykazanie rzeczywistego lub potencjalnego negatywnego wpływu na konkurencję (w tym wpływu na dobrobyt konsumentów i prowadzących do wyzysku skutków zachowania podmiotu dominującego)?
4) Czy aby udowodnić naruszenie art. 102 lit. a) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do działania, o którym mowa w pytaniu pierwszym, konieczne jest wykazanie istotnego wpływu działania na handel między państwami członkowskimi Unii Europejskiej, czy też wystarczające jest uzasadnione założenie, że taki wpływ mógłby zaistnieć bez konieczności badania jego rzeczywistego poziomu?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.3736 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-161/24, OSA: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Krajský soud v Brně (Republika Czeska) w dniu 29 lutego 2024 r. - OSA - Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním, z.s./Úřad pro ochranu hospodářské soutěže |
| Data aktu: | 24/06/2024 |
| Data ogłoszenia: | 24/06/2024 |