(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2024 r.)
I. WPROWADZENIE
(1) W wytycznych w sprawie regionalnej pomocy państwa 1 określono zasady, zgodnie z którymi państwa członkowskie mogą przyznawać przedsiębiorstwom pomoc państwa na wspieranie inwestycji w mniej uprzywilejowanych regionach Unii, na podstawie art. 107 ust. 3 lit. a) i art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") oraz zgodnie z celami Unii w zakresie spójności. Wytyczne w sprawie regionalnej pomocy państwa zawierają również kryteria identyfikacji obszarów, które spełniają warunki określone w tych postanowieniach Traktatu i które mogą zostać wyznaczone - dla każdego państwa członkowskiego - jako "obszary objęte pomocą" 2 na mapach pomocy regionalnej (tj. jako obszary geograficzne, na których przedsiębiorstwa mogą otrzymać regionalną pomoc państwa), a także kryteria określania maksymalnego poziomu intensywności pomocy regionalnej. Pkt 203 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej umożliwia Komisji zmianę tych wytycznych w dowolnym momencie, jeżeli jest to konieczne z przyczyn związanych z polityką konkurencji lub w celu uwzględnienia polityki Unii w innych dziedzinach oraz zobowiązań międzynarodowych bądź też z innych uzasadnionych powodów.
(2) W dniu 1 marca 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/795 3 , którym ustanowiono Platformę na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy ("STEP"). Rozporządzenie (UE) 2024/795 ma zapewnić suwerenność i bezpieczeństwo Unii, zmniejszyć strategiczne zależności Unii w sektorach strategicznych, wzmocnić konkurencyjność Unii przez zwiększenie jej odporności i produktywności oraz uruchomienie finansowania, wspierać równe warunki działania w odniesieniu do inwestycji na rynku wewnętrznym, wspomagać udział transgraniczny, w tym małych i średnich przedsiębiorstw, wzmocnić spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną oraz solidarność między państwami członkowskimi i regionami oraz propagować sprzyjający włączeniu społecznemu dostęp do miejsc pracy, które są atrakcyjne i odznaczają się wysoką jakością, przez inwestowanie w umiejętności przyszłości i dostosowanie bazy gospodarczej, przemysłowej i technologicznej Unii do wymogów zielonej transformacji i transformacji cyfrowej.
(3) W swoim komunikacie pt. "Śródokresowa rewizja wieloletnich ram finansowych 2021-2027" 4 oraz komunikacie towarzyszącym wnioskowi dotyczącemu rozporządzenia (UE) 2024/795 5 Komisja zapowiedziała, że zamierza skonsultować się z państwami członkowskimi w sprawie wniosku ustawodawczego mającego na celu zwiększenie maksymalnych poziomów intensywności pomocy na obszarach objętych pomocą dla projektów realizowanych w ramach STEP, aby pobudzić dalszy rozwój gospodarczy przy jednoczesnym zachowaniu celów Unii w zakresie spójności. W odpowiedzi na konsultacje Komisji w sprawie premii w wysokości [3-5] punktów procentowych dla obszarów "c" i [7-10] punktów procentowych dla obszarów "a", która miałaby zastosowanie do projektów objętych celami STEP, państwa członkowskie w dużej mierze poparły takie zwiększenie maksymalnych poziomów intensywności pomocy. Komisja uważa, że biorąc pod uwagę związek z obszarami objętymi pomocą, potrzebę zachowania celów Unii w zakresie spójności oraz wyraźny cel STEP, jakim jest wspieranie rozwoju lub wytwarzania technologii krytycznych 6 , należy uzupełnić sekcję 7.4 wytycznych w sprawie regionalnej pomocy państwa, aby dopuścić zwiększone maksymalne poziomy intensywności pomocy na obszarach objętych pomocą w przypadku inwestycji objętych rozporządzeniem (UE) 2024/795.
(4) Państwa członkowskie powinny mieć zatem możliwość zgłaszania zmian w swoich mapach pomocy regionalnej, tak aby zwiększone maksymalne poziomy intensywności pomocy można było zastosować do inwestycji objętych rozporządzeniem (UE) 2024/795.
Zwiększone maksymalne poziomy intensywności pomocy mające zastosowanie do inwestycji objętych rozporządzeniem (UE) 2024/795
(5) Zdaniem Komisji maksymalne poziomy intensywności pomocy obowiązujące w odniesieniu do regionalnej pomocy inwestycyjnej muszą uwzględniać charakter i zakres dysproporcji w poziomach rozwoju różnych obszarów Unii. Dotyczy to również inwestycji objętych rozporządzeniem (UE) 2024/795. Komisja uważa, że w przypadku inwestycji objętych rozporządzeniem (UE) 2024/795 poziomy intensywności pomocy można zwiększyć od dnia 1 marca 2024 r. o maksymalnie 10 punktów procentowych na obszarach "a" i o maksymalnie 5 punktów procentowych na obszarach "c".
Zgłoszenie proponowanych zmian w mapach pomocy regionalnej
(6) Państwa członkowskie, które zamierzają zmienić swoje mapy pomocy regionalnej poprzez zwiększenie maksymalnych poziomów intensywności pomocy regionalnej dla inwestycji objętych rozporządzeniem (UE) 2024/795, proszone są o zgłoszenie tych zmian Komisji zgodnie z art. 108 ust. 3 TFUE przed dniem 16 września 2024 r. Takie zwiększone poziomy intensywności pomocy mogą mieć zastosowanie do okresu od dnia 1 marca 2024 r., czyli daty wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2024/795, do dnia 31 grudnia 2027 r., czyli daty, do której obowiązują obecne mapy pomocy regionalnej.
II. ZMIANA WYTYCZNYCH W SPRAWIE REGIONALNEJ POMOCY PAŃSTWA
(7) W wytycznych w sprawie regionalnej pomocy państwa wprowadza się następujące zmiany:
po pkt 186 dodaje się sekcję 7.4.3a w brzmieniu:
"7.4.3a. Zwiększone poziomy intensywności pomocy mające zastosowanie do inwestycji objętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/795 *
186a. W przypadku inwestycji objętych rozporządzeniem (UE) 2024/795 maksymalny poziom intensywności pomocy na danym obszarze można zwiększyć o maksymalnie 10 punktów procentowych na obszarach »a« i o maksymalnie 5 punktów procentowych na obszarach »c« od dnia 1 marca 2024 r.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.3516 |
| Rodzaj: | Komunikat |
| Tytuł: | Komunikat Komisji - Komunikat Komisji uzupełniający wytyczne w sprawie regionalnej pomocy państwa w odniesieniu do Platformy na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP) |
| Data aktu: | 03/06/2024 |
| Data ogłoszenia: | 03/06/2024 |
| Data wejścia w życie: | 03/06/2024 |