(C/2023/662)
(Dz.U.UE C z dnia 13 listopada 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Arnaldo Lucaccioni (Londyn, Zjednoczone Królestwo) (przedstawiciel: A. Silvestri, avvocato)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Skarżący wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji organu powołującego Komisji z dnia 7 września 2022 r. oddalającej zażalenie R/553/22 złożone przez skarżącego;
- postanowienie o wyjściu z propozycją zbadania możliwości polubownego rozstrzygnięcia sporu;
- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
W uzasadnieniu skargi skarżący podnosi dwanaście zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący nieprawidłowości popełnionych przez organ powołujący w związku ze zwołaniem komisji lekarskiej w dniu 14 lutego 2020 r. bez wyznaczenia trzeciego lekarza.
2. Zarzut drugi dotyczący nieprawidłowości popełnionych przez organ powołujący w związku z akceptacją notorycznego niestosowania się przez lekarzy drugiego i trzeciego do mandatu komisji lekarskiej, w szczególności pierwszych trzech punktów mandatu, a także do szczegółowej odpowiedzi udzielonej w pkt 103, 105, 107, 108, 110 i 111 wyroku Sądu z dnia 25 października 2017 r. w sprawie T-551/16 Lucaccioni/Komisja.
3. Zarzut trzeci dotyczący nieprawidłowości popełnionych przez organ powołujący w związku z tym, iż przyjął on, aby karta komisji lekarskich nie była stosowana do protokołów z drugiego i trzeciego posiedzenia komisji lekarskiej.
4. Zarzut czwarty dotyczący nieprawidłowości popełnionych przez organ powołujący w związku z wykluczeniem skarżącego, bez ważnego powodu, z dwóch posiedzeń komisji lekarskiej, podczas gdy zgodnie z mandatem jego obecność była wymagana.
5. Zarzut piąty dotyczący nieprawidłowości popełnionych przez organ powołujący w związku z tym, że przyjął on, aby w sprawozdaniu końcowym komisji lekarskiej nie uwzględniono trzech podstawowych raportów medycznych, mimo że wymagał tego mandat komisji.
6. Zarzut szósty dotyczący nieprawidłowości popełnionej przez organ powołujący, polegającej na tym, że przyjął on, iż w sprawozdaniu końcowym lekarze drugi i trzeci, nieposiadający żadnej specjalizacji w zakresie psychiatrii, pomimo wkładu z zewnątrz, zakwestionowali raport psychiatryczny renomowanego lekarza klinicznego, którego wybrał sam trzeci lekarz po szczegółowym wywiadzie osobistym.
7. Zarzut siódmy dotyczący całkowitego zrównania zrekompensowanego uszczerbku psychicznego z przyczyn, które były istotne do 1994 r., z uszczerbkiem psychiatrycznym z przyczyn, które miały zastosowanie od 1994 r., co zostało już zakwestionowane przez Sąd w wyroku T-551/16, Lucaccioni/Komisja.
8. Zarzut ósmy dotyczący tego, że lekarze drugi i trzeci oddali swoje głosy dopiero na posiedzeniu komisji lekarskiej w dniu 14 lutego 2020 r., co nie jest ani zwyczajowe w praktyce nauk medycznych.
9. Zarzut dziewiąty dotyczący uzasadnienia niewydolności oddechowej na poziomie 70 %, która nigdy nie została zgłoszona przez skarżącego, lecz została uznana przed 1994 r., i z której diagnozą zgodził się sam trzeci lekarz, z czego wynika jasno, że wystąpiła ona po tej dacie, a nie po 2000 r., dacie zgłoszenia pogorszenia przez skarżącego.
10. Zarzut dziesiąty dotyczący uzasadnienia stawki 50 % z tytułu poważnej depresji, nigdy niezgłoszonej przez skarżącego i nigdy nieuznanej przed 1994 r., zdiagnozowanej przez renomowanego lekarza klinicznego, ale wyraźnie zakwestionowanej przez trzeciego lekarza, ponieważ wystąpiła po 1994 r. i przed 2000 r., czyli datą stwierdzenia pierwszego pogorszenia w rozumieniu art. 14 wspólnych zasad ubezpieczenia urzędników Wspólnot Europejskich od ryzyka wypadku i choroby zawodowej w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2006 r.
11. Zarzut jedenasty dotyczący zakwestionowania stawki 10 % za uszczerbek w zakresie "funkcjonalnych zaburzeń snu spowodowanych zmianami bocznej odleżyny po lewej stronie", poświadczonych raportem lekarza szpitalnego i uznanych za minimalny odsetek wśród "zaburzeń snu" przewidzianych w B.O.B.I. (belgijskim urzędowym wykazie niepełnosprawności).
12. Zarzut dwunasty dotyczący drugiego pogorszenia orzeczonego w dniu 8 marca 2021 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.662 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-516/23: Skarga wniesiona w dniu 21 sierpnia 2023 r. - Lucaccioni/Komisja |
| Data aktu: | 13/11/2023 |
| Data ogłoszenia: | 13/11/2023 |