Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 9 października 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Terminal Ouest Provence (Paryż, Francja) (przedstawiciele: P. de Bandt, R. Gherghinaru, L. Panepinto i Z. Irusta Ortega, adwokaci)
Strona pozwana: Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie, że całość kosztów, jakimi spółka Charmade obciążyła spółkę Terminal Ouest Provence SAS, są to koszty podwykonawstwa w rozumieniu art. 9.3 umowy o udzielenie dotacji "Grant Agreement - Project 101079665- 21-FR-TG-TOP", i z tego tytułu są to koszty kwalifikowalne obejmujące:
- "wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji inwestora zastępczego" wynoszące 5 % ostatecznego kosztu budowy Terminal Ouest Provence, czyli 1 173 000 EUR netto;
- wynagrodzenie z tytułu ryzyka podjętego przez dewelopera, wynoszące 8 % ostatecznego kosztu budowy tego terminala, czyli 1 735 000 EUR netto;
- obciążenie CINEA kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi jeden, składający się z pięciu części zarzut oparty na twierdzeniu, że koszty, którymi spółka Charmade, będąca większościowym akcjonariuszem skarżącej spółki Terminal Ouest Provence SAS, obciążyła tę ostatnią na podstawie umowy deweloperskiej, są w pełni kwalifikowalne jako koszty podwykonawstwa.
1. W części pierwszej strona skarżąca podnosi, że spółka Charmade rzeczywiście realizuje zadania podwykonawcy.
2. W części drugiej strona skarżąca podnosi, że przy wyznaczaniu spółki Charmade jako podwykonawcy kierowano się zasadą zapewnienia najlepszego stosunku jakości do ceny.
3. W części trzeciej strona skarżąca dąży do wykazania, że przy wyznaczaniu spółki Charmade jako podwykonawcy zastosowano wszystkie środki niezbędne do uniknięcia ewentualnego konfliktu interesów.
4. W części czwartej strona skarżąca dąży do wykazania, że koszty spółki Charmade są bezpośrednio związane z realizacją projektu nowego terminala intermodalnego kolejowo-drogowego o nazwie "Terminal Ouest Provence" i odpowiadają cenie rynkowej.
5. W części piątej strona skarżąca wyjaśnia, że Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) nie zaproponowała żadnego opłacalnego i możliwego do zastosowania rozwiązania, które byłoby alternatywą dla odmowy zakwalifikowania spółki Charmade jako podwykonawcy.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.64 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-504/23: Skarga wniesiona w dniu 16 sierpnia 2023 r. - Terminal Ouest Provence/CINEA |
| Data aktu: | 09/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 09/10/2023 |