Decyzja Komisji z dnia 20 maja 2022 r. w sprawie konkretnych funkcji, które kwalifikują się jako znaczące funkcje publiczne w instytucjach i organach Unii Europejskiej

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 maja 2022 r.
w sprawie konkretnych funkcji, które kwalifikują się jako znaczące funkcje publiczne w instytucjach i organach Unii Europejskiej

(C/2023/611)

(Dz.U.UE C z dnia 31 października 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE 1 , w szczególności jej art. 20a ust. 2, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 20a ust. 2 dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że Komisja Europejska sporządza i aktualizuje wykaz konkretnych funkcji, które kwalifikują się jako znaczące funkcje publiczne na poziomie instytucji i organów Unii.

(2) W art. 3 pkt 9 dyrektywy (UE) 2015/849 zdefiniowano osobę zajmującą eksponowane stanowisko polityczne jako osobę, której powierza się lub której powierzono znaczącą funkcję publiczną, oraz zamieszczono wykaz funkcji uznawanych za istotne funkcje publiczne. Art. 3 pkt 9 tej dyrektywy nie zawiera jednak żadnego odniesienia do instytucji i organów Unii w kontekście znaczących funkcji publicznych. Funkcje uznawane za znaczące funkcje publiczne na poziomie instytucji lub organów Unii powinny zatem zostać określone w oparciu o ocenę przez analogię do funkcji pełnionych w państwach członkowskich i ujętych w art. 3 pkt 9 lit. a)-g) tej dyrektywy, z uwzględnieniem szczególnych cech instytucjonalnych Unii.

(3) Art. 3 pkt 9 lit. a) dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że szefów państw, szefów rządów, ministrów oraz wiceministrów lub sekretarzy stanu uznaje się za osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne. Przez analogię za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne należy uznać członków kolegium Komisji, którzy ponoszą odpowiedzialność polityczną i są politycznie odpowiedzialni przed Parlamentem Europejskim. W tym kontekście za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne, należy również uznać przewodniczącego Rady Europejskiej i sekretarza generalnego Rady Unii Europejskiej 2 .

(4) Art. 3 pkt 9 lit. b) dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że członków parlamentu lub podobnych organów ustawodawczych uznaje się za osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne. Przez analogię do tych funkcji pełnionych w państwach członkowskich za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne, należy uznać posłów do Parlamentu Europejskiego.

(5) Art. 3 pkt 9 lit. d) dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że członków sądów najwyższych, trybunałów konstytucyjnych oraz innych organów sądowych wysokiego szczebla, których decyzje nie podlegają zaskarżeniu, z wyjątkiem nadzwyczajnych okoliczności, uznaje się za osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne. Przez analogię do tych funkcji pełnionych w państwach członkowskich za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne, należy uznać sędziów, rzeczników generalnych i sekretarza Trybunału Sprawiedliwości.

(6) Art. 3 pkt 9 lit. e) dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że członków trybunałów obrachunkowych lub zarządów banków centralnych uznaje się za osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne. Przez analogię do tych funkcji pełnionych w państwach członkowskich za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne w Europejskim Banku Centralnym należy uznać prezesa, wiceprezesa i pozostałych członków Zarządu, członków Rady Prezesów i Rady Ogólnej, a także przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i pozostałych członków Rady ds. Nadzoru. Prezesi banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro, którzy są członkami Rady Prezesów i Rady Ogólnej Europejskiego Banku Centralnego, oraz prezesi banków centralnych pozostałych państw członkowskich, którzy są członkami Rady Ogólnej Europejskiego Banku Centralnego, zostali włączeni do wykazu znaczących funkcji publicznych na poziomie krajowym. Takie włączenie pozostaje bez uszczerbku dla ich statusu i niezależności w wykonywaniu uprawnień oraz zadań i obowiązków powierzonych im na mocy Traktatów i Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, zgodnie z art. 7 tego Statutu. |Za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne należy uznać również członków Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.

(7) Art. 3 pkt 9 lit. f) dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że ambasadorów, chargés d'affaires oraz wyższych oficerów sił zbrojnych uznaje się za osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne. Przez analogię do tych funkcji pełnionych w państwach członkowskich za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne w Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych należy uznać szefów delegatur Unii lub biur przedstawicielskich Unii w państwie trzecim lub przy organizacji międzynarodowej w rozumieniu art. 221 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (tj. posiadających dyplomatyczną rangę ambasadora lub "chargé d'affaires"). Art. 20a ust. 2 dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że wykaz sporządzony przez Komisję zawiera wszelkie funkcje, które mogą zostać powierzone przedstawicielom państw trzecich i organów międzynarodowych akredytowanych na poziomie Unii. W związku z tym za osoby pełniące znaczące funkcje publiczne należy uznać szefów misji państw trzecich i organizacji międzynarodowych akredytowanych przy Unii,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł

Następujące funkcje kwalifikują się jako znaczące funkcje publiczne w instytucjach i organach Unii:

1)
funkcje przewodniczącego Rady Europejskiej i sekretarza generalnego Rady Unii Europejskiej;
2)
funkcje posłów do Parlamentu Europejskiego;
3)
funkcje członków Komisji Europejskiej;
4)
funkcje sędziów, rzeczników generalnych i sekretarza Trybunału Sprawiedliwości;
5)
w Europejskim Banku Centralnym - funkcje:
a)
prezesa, wiceprezesa i pozostałych członków Zarządu;
b)
członków Rady Prezesów i Rady Ogólnej;
c)
przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i pozostałych członków Rady ds. Nadzoru;
6)
funkcje członków Europejskiego Trybunału Obrachunkowego;
7)
w Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych - funkcje:
a)
szefów delegatur Unii lub biur przedstawicielskich Unii w państwie trzecim lub przy organizacji międzynarodowej w rozumieniu art. 221 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
b)
szefów misji państw trzecich i organizacji międzynarodowych akredytowanych przy Unii.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 maja 2022 r.

1 Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73.
2 Funkcja sekretarza generalnego Rady Unii Europejskiej jest przewidziana w Traktatach Unii Europejskiej i jest uznawana za równoważną z funkcją członków instytucji.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.611

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Komisji z dnia 20 maja 2022 r. w sprawie konkretnych funkcji, które kwalifikują się jako znaczące funkcje publiczne w instytucjach i organach Unii Europejskiej
Data aktu: 20/05/2022
Data ogłoszenia: 31/10/2023