Streszczenie decyzji Komisji z dnia 5.9.2023 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100040 - BYTEDANCE - ONLINE SOCIAL NETWORKING SERVICE) (notyfikowana jako dokument C(2023) 6102 final)

Streszczenie decyzji Komisji z dnia 5.9.2023 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100040 - BYTEDANCE - ONLINE SOCIAL NETWORKING SERVICE)

(notyfikowana jako dokument C(2023) 6102 final)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(C/2023/552)

(Dz.U.UE C z dnia 27 października 2023 r.)

W dniu 5.9.2023 Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia Rady (UE) 2022/1925 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

(1) W decyzji o wskazaniu ("decyzja") wskazano ByteDance jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 ("akt o rynkach cyfrowych") w odniesieniu do jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez ByteDance. Z analizy Komisji wynika, że usługa ta stanowi ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, o czym mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.

(2) Wraz z powiadomieniem ByteDance przedstawiło - na podstawie art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych - argumenty mające na celu obalenie domniemania, że powinno zostać wskazane jako strażnik dostępu, ponieważ jego usługa TikTok osiąga progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych. ByteDance złożyło wnioski o obalenie domniemania w odniesieniu do dwóch alternatywnych zakresów jego platformy TikTok jako (i) usługi sieci społecznościowej oraz (ii) usługi platformy udostępniania wideo. W decyzji odrzucono te wnioski dotyczące usługi TikTok, ponieważ przedstawione argumenty nie podważają w wyraźny sposób domniemania, że jest ona strażnikiem dostępu.

2. PROCEDURA

(3) W dniu 3 lipca 2023 r., na podstawie art. 3 ust. 3 akapit pierwszy aktu o rynkach cyfrowych, ByteDance powiadomiło Komisję, że osiąga progi określone w art. 3 ust. 2 lit. a) i b) aktu o rynkach cyfrowych, ale nie progi określone w art. 3 ust. 2 lit. c) w odniesieniu do usługi TikTok, która jego zdaniem kwalifikuje się jako podstawowa usługa platformowa udostępniania wideo, w odróżnieniu od podstawowej usługi platformowej w zakresie sieci społecznościowej. Wraz z tym powiadomieniem ByteDance przedstawiło swoje argumenty (zob. Wprowadzenie).

(4) 26 lipca 2023 r. Komisja przesłała pismo dotyczące powiadomienia ByteDance, w którym nakreśliła swoje wstępne opinie na temat powiadomienia ByteDance. ByteDance odpowiedziało na pismo Komisji 2 sierpnia 2023 r.

(5) 17 sierpnia 2023 r. na wniosek ByteDance odbyło się wirtualne spotkanie między ByteDance i służbami Komisji, na

którym ByteDance przedstawiło i bardziej szczegółowo wyjaśniło swoje argumenty i opinie przedstawione w formularzu GD i odpowiedzi z 2 sierpnia 2023 r.

3. RAMY PRAWNE

(6) W akcie o rynkach cyfrowych ustanowiono zestaw wąsko zdefiniowanych i obiektywnych kryteriów, które pozwalają zakwalifikować dużą platformę internetową jako strażnika dostępu. Wskazanie strażnika dostępu powinno być dokonane w odniesieniu do co najmniej jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez przedsiębiorstwo, stanowiącej ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W celu stwierdzenia, czy usługa

świadczona przez przedsiębiorstwo jest podstawową usługą platformową spełniającą wymogi określone w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, konieczne jest na wstępie zakwalifikowanie danej usługi i określenie jej zakresu. Istotnym kryterium kwalifikacji i określenia zakresu podstawowej usługi platformowej jest cel, do jakiego usługa jest wykorzystywana przez użytkowników końcowych lub biznesowych bądź obie te grupy.

(7) Zgodnie z art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja wskazuje przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu, jeżeli spełnia ono trzy łączne wymogi, mianowicie:

a) wywiera znaczący wpływ na rynek wewnętrzny;

b) świadczy podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych; oraz

c) zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości. Art. 3 ust. 2 zawiera domniemanie, że wymogi te są spełnione w przypadku osiągnięcia pewnych progów ilościowych, mianowicie rocznego obrotu lub kapitalizacji rynkowej, a także liczby użytkowników końcowych i biznesowych danej podstawowej usługi platformowej w każdym z trzech ostatnich lat obrotowych.

(8) Zgodnie z art. 3 ust. 5 akapit pierwszy aktu o rynkach cyfrowych przedsiębiorstwo, które osiąga wszystkie progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, może przedstawić, wraz z powiadomieniem, argumenty w celu wykazania, że na zasadzie wyjątku, choć osiągnęło wszystkie te progi, to ze względu na okoliczności, w których świadczy daną podstawową usługę platformową, nie spełnia wymogów wymienionych w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych. Art. 3 ust. 5 akapit drugi aktu o rynkach cyfrowych przewiduje, że jeżeli przedstawione argumenty nie są dostatecznie uzasadnione, ponieważ nie podważają w wyraźny sposób domniemań określonych w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, Komisja może te argumenty odrzucić. Z drugiej strony, jeżeli Komisja uzna, że przedstawione dowody w wystarczający sposób wykazują, że wymogi określone w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych nie zostały spełnione, może przyjąć te argumenty, nawet bez przeprowadzania badania rynku na podstawie art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych.

4. OCENA KOMISJI

(9) W decyzji stwierdzono, że TikTok stanowi podstawową usługę platformową sieci społecznościowej zgodnie z art. 2 aktu o rynkach cyfrowych i jest ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych, o czym mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.

(10) Choć decyzja nie kwestionuje, że TikTok spełnia definicję usługi platformy udostępniania wideo, Komisja uważa, że cechy i funkcje TikToka wykraczają poza cechy i funkcje usługi platformy udostępniania wideo. Komisja jest zdania, że TikTok nie tylko spełnia definicję usługi sieci społecznościowej, ale ta klasyfikacja najlepiej odzwierciedla cechy i zakres funkcji TikToka. W związku z tym Komisja uważa, że TikTok stanowi podstawową usługę platformową sieci społecznościowej.

(11) W decyzji stwierdzono również, że stosowana przez ByteDance metodyka obliczania liczby użytkowników końcowych i biznesowych TikToka do celów oceny, czy osiągnięto progi określone w art. 3 ust. 2 lit. b) i c) aktu o rynkach cyfrowych, jest błędna. Wbrew tym obliczeniom, na podstawie informacji dostarczonych przez ByteDance, Komisja stwierdza, że ByteDance osiąga wszystkie progi określone w art. 3 ust. 2 w odniesieniu do TikToka.

(12) W decyzji uznano też, że wiele kontrargumentów ByteDance nie stanowi względów uznanych w akcie o rynkach cyfrowych za uzasadniające wyjątkowe obalenie domniemań zawartych w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych. W każdym razie na podstawie oceny zawartej w decyzji Komisja stwierdza, że kontrargumenty ByteDance nie są dostatecznie uzasadnione, aby w wyraźny sposób podważyć domniemanie, że jest ono strażnikiem dostępu w odniesieniu do swojej usługi TikTok. Decyzja odrzuca zatem te kontrargumenty.

(13) Ustalenia zawarte w decyzji opierają się na informacjach dostępnych Komisji w czasie wydawania decyzji. Gdyby nastąpiła istotna zmiana stanu faktycznego, na podstawie którego podjęta została decyzja, lub gdyby decyzja została podjęta na podstawie niekompletnych, nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji, Komisja może ponownie rozpatrzyć lub zmienić tę decyzję, na podstawie art. 4 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych.

5. WNIOSKI

(14) Z przedstawionych powyżej powodów w decyzji wskazuje się ByteDance jako strażnika dostępu w odniesieniu do usługi sieci społecznościowej TikTok. Odrzuca się kontrargumenty podniesione przez ByteDance w tym względzie.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych) (Dz.U. L 265 z 12.10.2022, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.552

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 5.9.2023 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100040 - BYTEDANCE - ONLINE SOCIAL NETWORKING SERVICE) (notyfikowana jako dokument C(2023) 6102 final)
Data aktu: 27/10/2023
Data ogłoszenia: 27/10/2023