Sprawa T-356/23: Skarga wniesiona w dniu 22 czerwca 2023 r. - Axima Concept i in./Wspólne Przedsięwzięcie Fusion for Energy

Skarga wniesiona w dniu 22 czerwca 2023 r. - Axima Concept i in./Wspólne Przedsięwzięcie Fusion for Energy
(Sprawa T-356/23)
(C/2023/47)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 9 października 2023 r.)

Strony

Strona skarżąca: Axima Concept (Courbevoie, Francja), Ineo Nucléaire (Lyon), Exyte France (Aix-en-Provence) (przedstawiciele: S. Saif, P. Partsch i P. Paschalidis, adwokaci)

Strona pozwana: Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej

Żądania

Skarżące wnoszą do Sądu o:

- stwierdzenie, że żądanie rekompensaty na podstawie wezwań nr 48 i 72 z tytułu opóźnienia w realizacji projektu, żądanie dodatkowej rekompensaty za prace wykonane na podstawie Ordre de Service 36 oraz żądanie rekompensaty z tytułu częściowego rozwiązania, w drodze Ordre de Service 118, umowy nr F4E-OPE-30 przez Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej (zwane dalej "F4E") są dopuszczalne;

- stwierdzenie, że zgodnie z umową nr F4E-OPE-30 F4E jest zobowiązane do zapłaty na rzecz Omega Consortium rekompensaty za straty poniesione w wyniku spowodowanych przez F4E opóźnień w wykonaniu prac;

- stwierdzenie, że w świetle umowy nr F4E-OPE-30 F4E jest zobowiązane do zapłaty na rzecz Omega Consortium rekompensaty za wykonanie dodatkowych prac zgodnie z instrukcją F4E zawartą w Ordre de Service 36;

- stwierdzenie, że Ordre de Service 118 stanowi niezgodne z prawem częściowe rozwiązanie umowy nr F4E-OPE-30;

- nakazanie F4E zapłaty na rzecz Omega Consortium kwoty 15 732 201,65 EUR tytułem rekompensaty za koszty poniesione w wyniku spowodowanych postępowaniem F4E opóźnień w realizacji projektu, wraz z odsetkami od tej kwoty zgodnie z art. 1231-6 francuskiego kodeksu cywilnego, naliczanymi od dat określonych poniżej do dnia całkowitej zapłaty:

- (i) odsetkami od kwoty 4 678 821 EUR od dnia 11 grudnia 2020 r.;

- (ii) odsetkami od kwoty 5 176 778 EUR od dnia 11 maja 2021 r.; oraz

- (iii) odsetkami od kwoty 5 876 602,65 EUR od dnia 5 maja 2022 r.;

- zasądzenie od F4E na rzecz Omega Consortium kwoty 1 931 452,11 EUR tytułem rekompensaty za dodatkowe koszty poniesione w związku z wdrożeniem Ordre de Service 36, wraz z odsetkami od tej kwoty zgodnie z art. 1231-6 francuskiego kodeksu cywilnego, naliczanymi od dnia 11 maja 2021 r. do dnia całkowitej zapłaty;

- zasądzenie od F4E na rzecz Omega Consortium kwoty 3 639 284,85 EUR tytułem rekompensaty za koszty poniesione w związku z Ordre de Service 118, wraz z odsetkami od tej kwoty zgodnie z art. 1231-6 francuskiego kodeksu cywilnego, naliczanymi od dnia 30 lipca 2021 r. do dnia całkowitej zapłaty; oraz

- obciążenie F4E własnymi kosztami postępowania oraz kosztami postępowania poniesionymi przez Omega Consortium.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skarżące podnoszą trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący wielokrotnych naruszeń umowy nr F4E-OPE-30 przez F4E w okresie od dnia 31 grudnia 2017 r. do dnia 11 lipca 2021 r., co skutkowało opóźnieniami w realizacji prac przez Omega Consortium:

- projekt ITER jest projektem wielce problematycznym, nękanym opóźnieniami i przypadkami przekroczenia budżetu, a F4E jest znane z kultury nadmiernego obciążania pracą, stresu i niewłaściwego zarządzania. Związki zawodowe zaangażowane w projekt ITER opisały F4E (w liście skierowanym do Komisji Europejskiej) jako organizację charakteryzującą się "ogromnym obciążeniem pracą i presją wywieraną na pracowników, nieproporcjonalnym wykorzystaniem zasobów zewnętrznych podważającym długoterminową stabilność organizacji, brakiem zaufania do dyrektora i kierownictwa wyższego szczebla, dysfunkcyjnym i nieprzejrzystym wewnętrznym procesem decyzyjnym oraz ogólnie słabymi praktykami zarządzania";

- sytuacja ta miała wpływ na wiele osób i przedsiębiorstw pracujących nad projektem ITER, w tym na Omega Consortium. W zakresie, w jakim owe kwestie dotyczą umowy nr F4E-OPE-30, są one w dużej mierze związane z eksperymentalnym charakterem projektu ITER i niewłaściwym zarządzaniem tą umową przez F4E, pierwotnie pomyślaną jako umowa o roboty budowlane w trybie przyspieszonym typu "zaprojektuj i wybuduj", pozwalającą na minimalną ingerencję w projekt ze strony F4E. Zamiast tego F4E nakazało wprowadzenie ogromnej liczby zmian i (wbrew charakterowi umowy nr F4E-OPE-30) wzięło aktywny udział w projektowaniu prac Omega Consortium, co było możliwe dzięki przejęciu przez F4E roli inżyniera w ramach umowy nr F4E-OPE-30, którym powinna być niezależna strona trzecia. Doprowadziło to do ciągłych zmian projektowych równolegle z budową, skutkując znacznymi opóźnieniami w realizacji robót przez Omega Consortium i rodząc koszty, do rekompensaty których Omega Consortium ma prawo. Pomimo tego przez prawie pięć lat F4E nadużywało swojej pozycji "niezależnego" inżyniera, aby uniemożliwić Omega Consortium uzyskanie takiej rekompensaty.

2. Zarzut drugi dotyczący konieczności zapłaty na rzecz skarżących rekompensaty za dodatkowe prace wykonane w ramach realizacji instrukcji F4E zawartej w Ordre de Service 36. Omega Consortium wykonało prace i poniosło dodatkowe koszty. W związku z tym Omega Consortium jest umownie uprawnione do rekompensaty.

3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że częściowe rozwiązanie umowy nr F4E-OPE-30 w drodze instrukcji F4E zawartej w Ordre de Service 118 jest niezgodne z prawem. W lipcu 2021 r. F4E rozwiązało umowę w zakresie robót realizowanych przez Exyte, członka Omega Consortium, w celu zlecenia ich wykonania innym wykonawcom, z całkowitym naruszeniem wspomnianej umowy. W konsekwencji Omega Consortium jest uprawnione, oprócz opłaty za rozwiązanie przewidzianej w rzeczonej umowie, do rekompensaty za koszty poniesione wskutek rozwiązania owej umowy.

Zmiany w prawie

Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku

Nowa grupa osób z niepełnosprawnością uprawnionych do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Nowe terapie onkologiczne z refundacją

Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.47

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-356/23: Skarga wniesiona w dniu 22 czerwca 2023 r. - Axima Concept i in./Wspólne Przedsięwzięcie Fusion for Energy
Data aktu: 09/10/2023
Data ogłoszenia: 09/10/2023