(Dz.U.UE C z dnia 9 października 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Axima Concept (Courbevoie, Francja), Ineo Nucléaire (Lyon), Exyte France (Aix-en-Provence) (przedstawiciele: S. Saif, P. Partsch i P. Paschalidis, adwokaci)
Strona pozwana: Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej
Żądania
Skarżące wnoszą do Sądu o:
- stwierdzenie, że żądanie rekompensaty na podstawie wezwań nr 48 i 72 z tytułu opóźnienia w realizacji projektu, żądanie dodatkowej rekompensaty za prace wykonane na podstawie Ordre de Service 36 oraz żądanie rekompensaty z tytułu częściowego rozwiązania, w drodze Ordre de Service 118, umowy nr F4E-OPE-30 przez Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej (zwane dalej "F4E") są dopuszczalne;
- stwierdzenie, że zgodnie z umową nr F4E-OPE-30 F4E jest zobowiązane do zapłaty na rzecz Omega Consortium rekompensaty za straty poniesione w wyniku spowodowanych przez F4E opóźnień w wykonaniu prac;
- stwierdzenie, że w świetle umowy nr F4E-OPE-30 F4E jest zobowiązane do zapłaty na rzecz Omega Consortium rekompensaty za wykonanie dodatkowych prac zgodnie z instrukcją F4E zawartą w Ordre de Service 36;
- stwierdzenie, że Ordre de Service 118 stanowi niezgodne z prawem częściowe rozwiązanie umowy nr F4E-OPE-30;
- nakazanie F4E zapłaty na rzecz Omega Consortium kwoty 15 732 201,65 EUR tytułem rekompensaty za koszty poniesione w wyniku spowodowanych postępowaniem F4E opóźnień w realizacji projektu, wraz z odsetkami od tej kwoty zgodnie z art. 1231-6 francuskiego kodeksu cywilnego, naliczanymi od dat określonych poniżej do dnia całkowitej zapłaty:
- (i) odsetkami od kwoty 4 678 821 EUR od dnia 11 grudnia 2020 r.;
- (ii) odsetkami od kwoty 5 176 778 EUR od dnia 11 maja 2021 r.; oraz
- (iii) odsetkami od kwoty 5 876 602,65 EUR od dnia 5 maja 2022 r.;
- zasądzenie od F4E na rzecz Omega Consortium kwoty 1 931 452,11 EUR tytułem rekompensaty za dodatkowe koszty poniesione w związku z wdrożeniem Ordre de Service 36, wraz z odsetkami od tej kwoty zgodnie z art. 1231-6 francuskiego kodeksu cywilnego, naliczanymi od dnia 11 maja 2021 r. do dnia całkowitej zapłaty;
- zasądzenie od F4E na rzecz Omega Consortium kwoty 3 639 284,85 EUR tytułem rekompensaty za koszty poniesione w związku z Ordre de Service 118, wraz z odsetkami od tej kwoty zgodnie z art. 1231-6 francuskiego kodeksu cywilnego, naliczanymi od dnia 30 lipca 2021 r. do dnia całkowitej zapłaty; oraz
- obciążenie F4E własnymi kosztami postępowania oraz kosztami postępowania poniesionymi przez Omega Consortium.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżące podnoszą trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący wielokrotnych naruszeń umowy nr F4E-OPE-30 przez F4E w okresie od dnia 31 grudnia 2017 r. do dnia 11 lipca 2021 r., co skutkowało opóźnieniami w realizacji prac przez Omega Consortium:
- projekt ITER jest projektem wielce problematycznym, nękanym opóźnieniami i przypadkami przekroczenia budżetu, a F4E jest znane z kultury nadmiernego obciążania pracą, stresu i niewłaściwego zarządzania. Związki zawodowe zaangażowane w projekt ITER opisały F4E (w liście skierowanym do Komisji Europejskiej) jako organizację charakteryzującą się "ogromnym obciążeniem pracą i presją wywieraną na pracowników, nieproporcjonalnym wykorzystaniem zasobów zewnętrznych podważającym długoterminową stabilność organizacji, brakiem zaufania do dyrektora i kierownictwa wyższego szczebla, dysfunkcyjnym i nieprzejrzystym wewnętrznym procesem decyzyjnym oraz ogólnie słabymi praktykami zarządzania";
- sytuacja ta miała wpływ na wiele osób i przedsiębiorstw pracujących nad projektem ITER, w tym na Omega Consortium. W zakresie, w jakim owe kwestie dotyczą umowy nr F4E-OPE-30, są one w dużej mierze związane z eksperymentalnym charakterem projektu ITER i niewłaściwym zarządzaniem tą umową przez F4E, pierwotnie pomyślaną jako umowa o roboty budowlane w trybie przyspieszonym typu "zaprojektuj i wybuduj", pozwalającą na minimalną ingerencję w projekt ze strony F4E. Zamiast tego F4E nakazało wprowadzenie ogromnej liczby zmian i (wbrew charakterowi umowy nr F4E-OPE-30) wzięło aktywny udział w projektowaniu prac Omega Consortium, co było możliwe dzięki przejęciu przez F4E roli inżyniera w ramach umowy nr F4E-OPE-30, którym powinna być niezależna strona trzecia. Doprowadziło to do ciągłych zmian projektowych równolegle z budową, skutkując znacznymi opóźnieniami w realizacji robót przez Omega Consortium i rodząc koszty, do rekompensaty których Omega Consortium ma prawo. Pomimo tego przez prawie pięć lat F4E nadużywało swojej pozycji "niezależnego" inżyniera, aby uniemożliwić Omega Consortium uzyskanie takiej rekompensaty.
2. Zarzut drugi dotyczący konieczności zapłaty na rzecz skarżących rekompensaty za dodatkowe prace wykonane w ramach realizacji instrukcji F4E zawartej w Ordre de Service 36. Omega Consortium wykonało prace i poniosło dodatkowe koszty. W związku z tym Omega Consortium jest umownie uprawnione do rekompensaty.
3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że częściowe rozwiązanie umowy nr F4E-OPE-30 w drodze instrukcji F4E zawartej w Ordre de Service 118 jest niezgodne z prawem. W lipcu 2021 r. F4E rozwiązało umowę w zakresie robót realizowanych przez Exyte, członka Omega Consortium, w celu zlecenia ich wykonania innym wykonawcom, z całkowitym naruszeniem wspomnianej umowy. W konsekwencji Omega Consortium jest uprawnione, oprócz opłaty za rozwiązanie przewidzianej w rzeczonej umowie, do rekompensaty za koszty poniesione wskutek rozwiązania owej umowy.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.47 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-356/23: Skarga wniesiona w dniu 22 czerwca 2023 r. - Axima Concept i in./Wspólne Przedsięwzięcie Fusion for Energy |
| Data aktu: | 09/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 09/10/2023 |