Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Ioannisa Lagosa (2022/2019(IMM))
(C/2023/411)
(Dz.U.UE C z dnia 23 listopada 2023 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek prokuratora Sądu Najwyższego Republiki Greckiej z 8 grudnia 2021 r., w którym przekazano wniosek o uchylenie immunitetu Ioannisa Lagosa złożony przez prokuratora Sądu Pierwszej Instancji w Atenach w związku z postępowaniem karnym, ogłoszony na posiedzeniu plenarnym 14 lutego 2022 r.,
- po wysłuchaniu wyjaśnień Ioannisa Lagosa, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając art. 8 i 9 protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,
- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,
- uwzględniając art. 62 konstytucji Republiki Greckiej,
- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0053/2023),
A. mając na uwadze, że prokurator Sądu Pierwszej Instancji w Atenach wystąpił z wnioskiem o uchylenie immunitetu Ioannisa Lagosa, posła do Parlamentu Europejskiego wybranego z Grecji, w celu wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego ze względu na wiadomość zamieszczoną przez Ioannisa Lagosa na platformie mediów społecznościowych Twitter;
B. mając na uwadze, że 6 grudnia 2020 r. Ioannis Lagos opublikował na swoim koncie na Twitterze wiadomość, wraz z fotografią pomnika żydowskiego w Larissie, zawierającą według zarzutów rasistowskie komentarze i rzekomo będącą pośrednią zachętą do zachowania, które może prowadzić do aktów dyskryminacji, nienawiści lub przemocy;
C. mając na uwadze, że 8 grudnia 2020 r. greckie obserwatorium porozumień helsińskich złożyło skargę na Ioannisa Lagosa w związku z jego tweetem;
D. mając na uwadze, że Ioannis Lagos, przez opublikowanie tej wiadomości na Twitterze, dopuścił się według zarzutów publicznego nawoływania do przemocy i nienawiści wobec osób określonych na podstawie rasy, koloru skóry, pochodzenia narodowego lub etnicznego w sposób stanowiący zagrożenie dla porządku publicznego, a także dla nienaruszalności cielesnej tych osób, co jest czynem zagrożonym karą z art. 1 ust. 1. greckiej ustawy nr 927/1979 zmienionego art. 1 greckiej ustawy nr 4285/2014;
E. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 2 ;
F. mając na uwadze, że zgodnie z art. 5 ust. 2 Regulaminu immunitet parlamentarny nie jest osobistym przywilejem posła, lecz gwarancją niezależności Parlamentu jako całości oraz jego członków, oraz mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków;
G. mając na uwadze, że przedmiotowa wiadomość i zdjęcie nie zostały opublikowane na koncie Ioannisa Lagosa na Twitterze powiązanym z jego oficjalnym profilem jako posła do Parlamentu Europejskiego;
H. mając na uwadze, że zarzucany czyn nie dotyczy opinii wyrażonych lub głosów oddanych przez Ioannisa Lagosa w ramach wykonywania obowiązków posła do Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;
I. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swoich państw z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;
J. mając na uwadze, że art. 62 konstytucji Republiki Greckiej przewiduje m.in., że podczas kadencji parlamentu posłowie nie mogą być ścigani, aresztowani, więzieni lub poddani innym ograniczeniom, jeśli parlament nie wyrazi na to uprzednio zgody;
K. mając na uwadze, że w tym przypadku Parlament nie znalazł dowodów wskazujących na zaistnienie fumus persecutionis, czyli okoliczności wskazujących na leżący u podstaw postępowania sądowego zamiar zaszkodzenia działalności politycznej posła, a tym samym Parlamentowi Europejskiemu;
1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Ioannisa Lagosa;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do niezwłocznego przekazania niniejszej decyzji oraz sprawozdania właściwej komisji właściwym władzom Republiki Greckiej i Ioannisowi Lagosowi.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.411 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Ioannisa Lagosa (2022/2019(IMM)) |
| Data aktu: | 14/03/2023 |
| Data ogłoszenia: | 23/11/2023 |