(Dz.U.UE C z dnia 19 października 2023 r.)
W sprawie E-11/22 RS przeciwko Steuerverwaltung des Fürstentums Liechtenstein - WNIOSEK do Trybunału na podstawie art. 34 Porozumienia pomiędzy państwami członkowskimi EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, złożony przez Verwaltungsgerichtshof des Fürstentums Liechtenstein (sąd administracyjny Księstwa Liechtensteinu) i dotyczący wykładni Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 3, 4 i 28,
Trybunał w składzie: Páll Hreinsson (prezes, sędzia sprawozdawca), Bernd Hammermann (sędzia) i Ola Mestad (sędzia ad hoc), wydał 4 lipca 2023 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:
1. Artykuł 28 Porozumienia EOG należy interpretować w ten sposób, że wyklucza on stosowanie przepisu krajowego takiego jak przepis rozpatrywany w postępowaniu głównym, na mocy którego państwo EOG stosuje wyższą stawkę opodatkowania do dochodów uzyskanych w wyniku pracy najemnej w tym państwie przez obywateli EOG, którzy nie są rezydentami do celów podatkowych w tym państwie, w porównaniu z tymi, którzy są rezydentami do celów podatkowych w tym państwie.
2. Protokół 35 do Porozumienia EOG i art. 28 Porozumienia EOG należy interpretować w ten sposób, że wykluczają one stosowanie przez państwo EOG przepisu takiego jak przepis rozpatrywany w postępowaniu głównym, który został uznany za niezgodny z art. 28 Porozumienia EOG.
3. Osoby, takie jak skarżący w postępowaniu głównym, nie mogą podlegać wyższej stawce opodatkowania na podstawie przepisu krajowego takiego jak przepis rozpatrywany w postępowaniu głównym. Sąd odsyłający jest zobowiązany wyciągnąć niezbędne konsekwencje z naruszenia prawa EOG i w ramach swoich kompetencji przyznać skuteczny środek prawny, w tym zwrot wraz z odsetkami wszelkich podatków już zapłaconych z naruszeniem prawa EOG. Jeżeli nie jest to możliwe, państwo EOG jest zobowiązane do zrekompensowania strat i szkód wyrządzonych osobom, takim jak skarżący w postępowaniu głównym, zgodnie z zasadą odpowiedzialności państwa.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.365 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Wyrok Trybunału z dnia 4 lipca 2023 r. w sprawie E-11/22 - RS przeciwko Steuerverwaltung des Fürstentums Liechtenstein (Artykuł 28 Porozumienia EOG - Swobodny przepływ pracowników - Dyskryminacja między podatnikami będącymi rezydentami a podatnikami niebędącymi rezydentami - Przepisy podatkowe - Podatek dochodowy - Równość traktowania - Protokół 35 do Porozumienia EOG - Zasada lojalnej współpracy - Zasada równorzędności - Zasada skuteczności - Odpowiedzialność państwa |
| Data aktu: | 04/07/2023 |
| Data ogłoszenia: | 19/10/2023 |