Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 30 października 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: JDS Architects ApS (Kopenhaga, Dania), Coldefy & associés architectes urbanistes (Lille, Francja), NL Architects BV (Amsterdam, Niderlandy), Carlorattiassociati Srl (Turyn, Włochy), Ensamble studio SL (Las Rozas, Hiszpania) (przedstawiciele: M. Vastmans i M. Dheur, adwokaci)
Strona pozwana: Parlament Europejski
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie, że skarga o stwierdzenie nieważności jest dopuszczalna i zasadna;
a w konsekwencji:
- stwierdzenie nieważności decyzji Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 12 czerwca 2023 r. w sprawie przyjęcia do wiadomości, że członkowie Prezydium parlamentu preferują opcję nr 2 (renowacja budynku Henri-Spaak przy odrzuceniu oferty konsorcjum EUROPARC) i w sprawie zlecenia sekretarzowi generalnemu Prezydium opracowania planu wykonawczego określającego szczegółowo oceny techniczne i finansowe opcji nr 2;
- stwierdzenie nieważności decyzji dyrekcji ds. infrastruktury budowlanej Parlamentu z dnia 20 lipca 2023 r. w sprawie umorzenia procedury negocjacyjnej ("Negociated procedure 06D40/2023/M028");
- orzeczenie, że konsorcjum EUROPARC otrzyma odszkodowanie za szkodę spowodowaną niezgodnymi z prawem decyzjami;
- obciążenie Parlamentu kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżące podnoszą jeden zarzut, który dzieli się na trzy części.
1. Część pierwsza dotyczy braku uzasadnienia zaskarżonych decyzji. Skarżące podnoszą, że zaskarżone akty nie zawierają podstaw faktycznych i prawnych, które skłoniły Parlament do umorzenia procedury negocjacyjnej. Dodają, że zaskarżone akty nie precyzują również, czy Parlament podjął ostateczną decyzję w sprawie wyboru opcji nr 2 "Renowacja budynku w celu spełnienia przyszłych norm środowiskowych przy jednoczesnym zachowaniu jego funkcjonalności i zachowaniu koncepcji architektonicznej".
2. Część druga dotyczy oczywistego błędu w ocenie ze względu na to, że Parlament nie podjął ostatecznej decyzji w sprawie unieważnienia projektu przedstawionego przez skarżące i że projekt ten zaspokaja przyszłe potrzeby Parlamentu w zakresie energii i środowiska.
3. Część trzecia dotyczy naruszenia zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań ze względu na to, że przez kilka miesięcy Parlament prowadził negocjacje ze skarżącymi w celu zawarcia umowy o świadczenie usług architektonicznych i odszedł od ustalonej przez siebie linii postępowania, umarzając nagle procedurę negocjacyjną pięć dni po złożeniu oferty przez skarżące.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.350 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-560/23: Skarga wniesiona w dniu 11 września 2023 r. - JDS Architects i in./Parlament |
| Data aktu: | 30/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 30/10/2023 |