Język postępowania: niemiecki
(2023/C 278/26)
(Dz.U.UE C z dnia 7 sierpnia 2023 r.)
Sąd odsyłający
Verwaltungsgericht Gießen
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: GM
Druga strona postępowania: Bundesrepublik Deutschland, reprezentowana przez Bundesamt für Migration und Flüchtlinge
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 19 TUE i art. 47 Karty praw podstawowych UE należy interpretować w ten sposób, że będą z nimi sprzeczne istniejące w państwie członkowskim sądu odsyłającego uregulowania dotyczące warunków wynagradzania sędziów zawarte w ustawie kraju związkowego Hesja w sprawie kolejnego dostosowania wynagrodzeń i zabezpieczenia emerytalnego urzędników w 2023 r. oraz w 2024 r. (druk parlamentu kraju związkowego Hesji 20/9499), jeżeli kraj związkowy Hesja nie wprowadzi w życie warunków wynagradzania sędziów odpowiadających standardom europejskim w terminie podlegającym wyznaczeniu przez Trybunał Sprawiedliwości, po doręczeniu orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości?
2) Czy art. 19 TUE i art. 47 Karty praw podstawowych UE w związku z art. 2, 3 i 6 dyrektywy 2000/78/WE 2 należy interpretować w ten sposób, że wynagrodzenie sędziów w państwie członkowskim sądu odsyłającego należących do grupy zaszeregowania R 6 określonej w ustawie federalnej w sprawie wynagradzania urzędników, powiązane z ukończeniem 35 roku życia, jest z nimi sprzeczne z tym skutkiem, że sędziowie w państwie członkowskim sądu odsyłającego, którzy otrzymują dotychczas wynagrodzenie w wysokości niższej niż w ramach grupy zaszeregowania R 6 określonej w ustawie federalnej w sprawie wynagradzania urzędników, powinni otrzymać wynagrodzenie w kwocie przewidzianej w grupie zaszeregowania R 6 określonej w ustawie federalnej w sprawie wynagradzania urzędników, a ci sędziowie odsyłającego państwa członkowskiego, którzy zgodnie z ustawodawstwem państwa członkowskiego wystąpili o odpowiednie dla ich stanowiska wynagrodzenie za ubiegłe lata budżetowe lub złożyli sprzeciw wobec ich nieodpowiedniego wynagrodzenia, mogą żądać kwoty różnicy do wysokości przewidzianej w grupie zaszeregowania R 6 określonej w ustawie federalnej w sprawie wynagradzania urzędników za każde z ubiegłych lat, w których wykonywali czynną służbę?
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.278.17 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-333/23, Habonov: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgericht Gießen (Niemcy) w dniu 26 maja 2023 r. - GM/Bundesrepublik Deutschland |
| Data aktu: | 07/08/2023 |
| Data ogłoszenia: | 07/08/2023 |