Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Nicolasa Bay’a (2022/2054(IMM))

P9_TA(2023)0022
Wniosek o uchylenie immunitetu Nicolasa Baya Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Nicolasa Bay'a (2022/2054(IMM))
(2023/C 267/05)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek prokuratora Sądu Apelacyjnego w Rouen z 18 listopada 2021 r. o uchylenie immunitetu Nicolasa Bay'a, przekazany w piśmie z 16 maja 2022 r. przez francuskie Ministerstwo Sprawiedliwości w związku z postępowaniem przygotowawczym i ogłoszony na posiedzeniu plenarnym 8 czerwca 2022 r.,

- po wysłuchaniu wyjaśnień Nicolasa Bay'a, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,

- uwzględniając art. 8 i 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu z 20 września 1976 r. dotyczącego wyborów przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich,

- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,

- uwzględniając art. 26 Konstytucji Republiki Francuskiej w brzmieniu nadanym przez ustawę konstytucyjną nr 95-880 z 4 sierpnia 1995 r.,

- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0015/2023),

A. mając na uwadze, że prokurator Sądu Apelacyjnego w Rouen (Normandia, Francja) wystąpił z wnioskiem o uchylenie immunitetu Nicolasa Bay'a, posła do Parlamentu Europejskiego z Francji, w celu przeprowadzenia postępowania przygotowawczego w związku z zarzutami karnymi dotyczącymi domniemanego nawoływania do nienawiści lub przemocy ze względu na pochodzenie, pochodzenie etniczne, narodowość, rasę lub religię, w wypowiedziach, tekstach, obrazach lub elektronicznej publicznej komunikacji;

B. mając na uwadze, że 5 maja 2021 r. Nicolas Bay opublikował na swoim koncie na Twitterze i na Facebooku nagranie wideo nakręcone przed placem budowy meczetu w miejscowości Guinchainville (Normandia, Francja); nagranie to rzekomo zawierało twierdzenia łączące budowę meczetów z rozpowszechnianiem na terytorium Francji islamu politycznego i popełnianiem aktów terrorystycznych; mając na uwadze, że w materiale filmowym odniósł się on w szczególności do zabójstwa mieszkańca Évreux jako dowodu na przestępczość, w tym przestępczość młodocianych, oraz terroryzm; mając na uwadze, że nagranie wideo pozostało w mediach społecznościowych i - zarówno na Facebooku, jak i na Twitterze - wywołało motywowane nienawiścią komentarze czytelników, a także apele o wyeliminowanie wszystkich wyznawców islamu;

C. mając na uwadze, że wybory lokalne do Rady Regionalnej Normandii odbyły się 20 czerwca 2021 r.; mając na uwadze, że w czasie sporządzania nagrań wideo Nicolas Bay był kandydatem w tych wyborach regionalnych; mając na uwadze, że film został nagrany na terenie okręgu wyborczego Nicolasa Bay'a;

D. mając na uwadze, że 6 września 2021 r. właściwe organy policji wezwały Nicolasa Bay'a na przesłuchanie oraz że nie stawił się on na nie bez uzasadnienia; mając na uwadze, że wystosowano do niego drugie wezwanie do stawienia się na przesłuchanie 29 września 2021 r., oraz mając na uwadze, że 21 września 2021 r. Nicolas Bay poinformował organy policji pismem o odmowie stawienia się na przesłuchanie, powołując się na immunitet parlamentarny;

E. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 2 ;

F. mając na uwadze, że zarzucane czyny nie dotyczą opinii wyrażonych lub głosów oddanych przez Nicolasa Bay'a w ramach wykonywania obowiązków posła do Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, lecz dotyczą działań o charakterze lokalnym;

G. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków;

H. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swoich państw z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;

I. mając na uwadze, że art. 26 konstytucji Francji stanowi, że żaden członek parlamentu nie może być ścigany, poszukiwany, zatrzymany, aresztowany bądź sądzony z powodu wyrażonych poglądów w związku wykonywaniem swych funkcji lub z powodu głosowania oraz żaden członek parlamentu nie może być aresztowany ani poddany pozbawieniu lub ograniczeniu wolności w sprawach dotyczących zbrodni lub występku bez zgody parlamentu;

J. mając na uwadze, że w tym przypadku Parlament nie znalazł dowodów wskazujących na zaistnienie fumus persecutionis, czyli okoliczności wskazujących na leżący u podstaw postępowania sądowego zamiar zaszkodzenia działalności politycznej posła, a tym samym Parlamentowi Europejskiemu;

1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Nicolasa Bay'a;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do niezwłocznego przekazania niniejszej decyzji oraz sprawozdania właściwej komisji właściwym władzom Republiki Francuskiej i Nicolasowi Bay'owi.

1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 21 października 2008 r. w sprawie Marra przeciwko De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU:C:2008:579; wyrok Sądu z 19 marca 2010 r. w sprawie Gollnisch przeciwko Parlamentowi, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 6 września 2011 r. w sprawie Patriciello, C-163/10, ECLI: EU: C:2011:543; wyrok Sądu z 17 stycznia 2013 r. w sprawie Gollnisch przeciwko Parlamentowi, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU: T:2013:23; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 19 grudnia 2019 r. w sprawie Junqueras Vies, C-502/19, ECLI:EU:C:2019:1115.
2 Wyrok Sądu z dnia 30 kwietnia 2019 r. w sprawie Briois przeciwko Parlamentowi, T-214/18, ECLI:EU:T:2019:266.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.267.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Nicolasa Bay’a (2022/2054(IMM))
Data aktu: 02/02/2023
Data ogłoszenia: 28/07/2023