Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przekazywania postępowań w sprawach karnych (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIODhttps://edps.europa.eu)

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przekazywania postępowań w sprawach karnych
(2023/C 253/04)(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIODhttps://edps.europa.eu)

5 kwietnia 2023 r. Komisja Europejska opublikowała wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przekazywania postępowań w sprawach karnych.

EIOD w pełni popiera cel Komisji, jakim jest ustanowienie wspólnych zasad przekazywania postępowań karnych z jednego państwa członkowskiego do drugiego, aby skutecznie zwalczać przestępczość transgraniczną i zapewnić, by dochodzenie lub ściganie przestępstwa prowadziło najodpowiedniejsze do tego celu państwo członkowskie.

Z zadowoleniem przyjmuje również wyjaśnienie podane we wniosku, że przyszłe rozporządzenie będzie podstawą prawną wymiany danych osobowych między państwami członkowskimi w celu przekazywania postępowań karnych zgodnie z art. 8 i art. 10 lit. a) dyrektywy (UE) 2016/680 Parlamentu Europejskiego i Rady 1 .

EIOD zwraca się do prawodawcy o dalsze wyjaśnienie ról i obowiązków władz centralnych zgodnie z tym wnioskiem, a także odniesień do ram prawnych ochrony danych.

1. WPROWADZENIE

1. 5 kwietnia 2023 r. Komisja Europejska opublikowała wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przekazywania postępowań w sprawach karnych 2  ("wniosek").

2. Celem wniosku jest przyjęcie nowego instrumentu dotyczącego przekazywania postępowań karnych między państwami członkowskimi w celu:(1) poprawy skuteczności i prawidłowości przebiegu postępowań w UE;(2) poprawy poszanowania praw podstawowych w procesie przekazywania postępowań karnych;(3) poprawy skuteczności i pewności podczas przekazywania postępowań karnych;(4) umożliwienia przekazywania postępowań karnych, jeżeli leży to w interesie wymiaru sprawiedliwości, ale obecnie nie jest możliwe między państwami członkowskimi, oraz ograniczenia zjawiska bezkarności 3 .

3. Inicjatywa ta została uwzględniona w programie prac Komisji na 2022 r 4 . i jest częścią unijnej strategii zwalczania przestępczości zorganizowanej 2021-2025 5 .

4. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 5 kwietnia 2023 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia UE o ochronie danych 6 . EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 62 wniosku. W tym względzie EIOD z zadowoleniem zauważa również, że uprzednio przeprowadzono już z nim nieformalne konsultacje, zgodnie z motywem 60 rozporządzenia UE o ochronie danych.

5. WNIOSKI

13. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:

(1) wyjaśnienie ról i obowiązków władz centralnych w motywie 58 i art. 22 ust. 2 wniosku,

(2) wyjaśnienie i dostosowanie motywów 55 i 58, jeśli chodzi o odniesienia do ram prawnych ochrony danych.

Bruksela, 22 maja 2023 r.

1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).
2 COM(2023) 185 final.
3 Zob. s. 3 uzasadnienia.
4 https://commission.europa.eu/system/files/2023-01/cwp2022_en.pdf
5 Komunikat Komisji w sprawie unijnej strategii zwalczania przestępczości zorganizowanej 2021-2025, COM(2021) 170 final.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.253.6

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przekazywania postępowań w sprawach karnych (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIODhttps://edps.europa.eu)
Data aktu: 18/07/2023
Data ogłoszenia: 18/07/2023