Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 2/2023 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym oraz zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1936/2001, (UE) 2017/2107 i (UE) 2019/833 oraz uchylającego rozporządzenie (UE) 2016/1627

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 2/2023 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym oraz zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1936/2001, (UE) 2017/2107 i (UE) 2019/833 oraz uchylającego rozporządzenie (UE) 2016/1627
(2023/C 247/02)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 29 listopada 2019 r. Komisja przedłożyła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wyżej wymieniony wniosek 1  mający na celu wdrożenie do prawa UE wieloletniego planu zarządzania ICCAT w odniesieniu do tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym, który to plan został przyjęty w 2018 r. 2  Podstawą wniosku jest art. 43 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
2.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał odpowiednio swoją opinię w dniu 7 maja 2020 r.
3.
Grupa Robocza ds. Polityki Rybołówstwa analizowała wniosek Komisji na kilku posiedzeniach w 2019 r. W dniu 10 czerwca 2020 r. Komitet Stałych Przedstawicieli uzgodnił podejście ogólne 3 .
4.
Na podstawie zmienionego mandatu negocjacyjnego 4  uzgodnionego w dniu 4 listopada 2020 r. przez Komitet Stałych Przedstawicieli prezydencja osiągnęła w dniu 10 listopada 2020 r. wstępne porozumienie z Parlamentem Europejskim podczas politycznych rozmów trójstronnych.
5.
W dniu 25 listopada 2020 r. Komitet Stałych Przedstawicieli odrzucił ostateczny tekst kompromisowy 5  odzwierciedlający wynik tych rozmów trójstronnych.
6.
W dniu 28 kwietnia 2021 r. Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu 6 .
7.
W dniu 16 czerwca 2021 r. Komitet Stałych Przedstawicieli uzgodnił zmieniony mandat negocjacyjny 7  z myślą o szybkim osiągnięciu z Parlamentem Europejskim porozumienia w drugim czytaniu.
8.
W dniu 1 marca 2023 r. Komisja Rybołówstwa Parlamentu Europejskiego głosowała za kontynuowaniem negocjacji międzyinstytucjonalnych.
9.
W dniu 22 marca 2023 r. odbyło się międzyinstytucjonalne posiedzenie techniczne, na którym trzy instytucje osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie tekstu, który ma zostać zaproponowany do ostatecznego porozumienia.
10.
W dniu 30 marca 2023 r. Grupa Robocza ds. Polityki Rybołówstwa zatwierdziła wynik negocjacji międzyinstytucjonalnych w zmienionym kompromisowym tekście prezydencji 8 .
11.
W dniu 5 kwietnia Komitet Stałych Przedstawicieli potwierdził ostateczny tekst kompromisowy 9  z myślą o szybkim osiągnięciu z Parlamentem Europejskim porozumienia w drugim czytaniu.
12.
W dniu 22 kwietnia Komisja Rybołówstwa Parlamentu Europejskiego (PECH) głosowała nad wstępnym porozumieniem wynikającym z negocjacji międzyinstytucjonalnych.
13.
W dniu 27 kwietnia przewodniczący PECH skierował pismo do prezydencji szwedzkiej, w którym potwierdził, że jeżeli Rada zatwierdzi rozporządzenie w pierwszym czytaniu, po weryfikacji prawno-językowej, Parlament zatwierdzi w drugim czytaniu stanowisko Rady bez poprawek.
II.
CEL
14.
Na podstawie decyzji Rady 86/238/EWG 10  Unia jest od dnia 14 listopada 1997 r. jedną z umawiaj ących się stron Międzynarodowej konwencji o ochronie tuńczyka atlantyckiego ("konwencja").
15.
Konwencja stanowi ramy dla współpracy regionalnej w zakresie ochrony tuńczyka i gatunków tuńczykopodobnych oraz zarządzania nimi na Oceanie Atlantyckim i przylegaj ących morzach poprzez ustanowienie Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT).
16.
Celem przedmiotowego rozporządzenia jest wdrożenie przyjętego przez ICCAT wieloletniego planu zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego, który to plan ma na celu utrzymanie biomasy tuńczyka błękitnopłetwego powyżej poziomów umożliwiających uzyskanie maksymalnego podtrzymywalnego połowu.
17.
Plan zarządzania wymaga dokonywania odrzutów i uwalniania tuńczyka błękitnopłetwego w określonych okolicznościach. Zobowiązuje on do dokonywania odrzutów tuńczyka błękitnopłetwego ze statków rybackich w ilościach, w jakich prowadzone przez nie połowy - w tym połowy rekreacyjne - przewyższają przydzieloną kwotę połowową statku, lub maksymalny poziom dozwolonych przyłowów. Złowione przez statki osobniki tuńczyka błękitnopłet- wego o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony również trzeba będzie odrzucać, z wyjątkiem tych, które wchodzą w zakres limitu tolerancji ustanowionego przez państwa członkowskie w rocznych planach połowowych. Aby Unia mogła wypełnić zobowiązania międzynarodowe nałożone przez ICCAT, w art. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/98 11  przewidziano odstępstwa od obowiązku wyładunku tuńczyka błękitnopłetwego zgodnie z art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
A.
Kwestie ogólne
18.
Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje z myślą o osiągnięciu porozumienia na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, które to stanowisko Parlament mógłby zatwierdzić bez poprawek w drugim czytaniu.
19.
Celem stanowiska Rady w pierwszym czytaniu jest wdrożenie zalecenia ICCAT 18-02 i części zalecenia 22-04 do prawa UE, aby umożliwić Unii wywiązanie się z zobowiązań międzynarodowych oraz zapewnić podmiotom gospodarczym pewność prawa w odniesieniu do zasad i obowiązków.
B.
Kluczowe kwestie
20.
Główne elementy kompromisu osiągniętego z Parlamentem Europejskim dotyczą między innymi:
warunków przenoszenia nieodłowionych ilości żywych tuńczyków błękitnopłetwych,
przepisów dotyczących przydziału przez państwa członkowskie kwot sektorowych w ramach ich rocznych planów połowowych, w tym dla tradycyjnego łodziowego rybołówstwa przybrzeżnego,
przepisów dotyczących przydziału uprawnień do połowów,
zasad dotyczących umieszczania w sadzach tuńczyka błękitnopłetwego,
odpowiedzialności za wszczynanie dochodzeń w sprawie nieprawidłowości w połowach tuńczyka błękitnopłet wego.
IV.
PODSUMOWANIE
21.
Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty podczas negocjacji między Parlamentem Europejskim i Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji.
22.
Kompromis ten został potwierdzony pismem z dnia 27 kwietnia 2023 r. skierowanym przez przewodniczącego komisji PECH do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli. W piśmie tym przewodniczący komisji PECH stwierdza, że zaleci członkom swojej komisji, a następnie zgromadzeniu parlamentarnemu, by podczas drugiego czytania w Parlamencie zaakceptowali bez poprawek stanowisko Rady w pierwszym czytaniu - z zastrzeżeniem weryfikacji, której mają dokonać prawnicy lingwiści obu instytucji.
1 Dok. 14710/19 + ADD 1.
2 W listopadzie 2019 r. ICCAT przyjęła zalecenie 19-04 zmieniające zalecenie 18-02.
3 Dok. 10297/19.
4 Dok. 11652/20.
5 Dok. 12889/20.
6 P9_TA(2021)0142 Wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym ***I Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiaj ącego wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1936/2001, (UE) 2017/2107 i (UE) 2019/833 oraz uchylające rozporządzenie (UE) 2016/1627 (COM(2019) 619 - C9-0188/2019 - 2019/0272(COD)) P9_TC1-COD (2019)0272 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 28 kwietnia 2021 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021 /... ustanawiającego wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym oraz zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1936/2001, (UE) 2017/2107 i (UE) 2019/833 oraz uchylającego rozporządzenie (UE) 2016/1627 (Dz.U. C 506 z 15.12.2021, s. 160).
7 Dok. 9167/21.
8 Dok. 7820/23 + COR 1.
9 Dok. 7820/23 + COR 1.
10 Decyzja Rady 86/238/EWG z dnia 9 czerwca 1986 r. dotycząca przystąpienia Wspólnoty do Międzynarodowej konwencji o ochronie tuńczyka atlantyckiego, zmienionej Protokołem załączonym do Aktu końcowego Konferencji Pełnomocników Państw - Stron Konwencji, podpisanego w Paryżu dnia 10 lipca 1984 r. (Dz.U. L 162 z 18.6.1986, s. 33).
11 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/98 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie wdrożenia międzynarodowych zobowiązań Unii, o których mowa w art. 15 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, zgodnie z Międzynarodową konwencją o ochronie tuńczyka atlantyckiego oraz z Konwencją o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północno-zachodnim Atlantyku (Dz.U. L 16 z 23.1.2015, s. 23).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.247.61

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 2/2023 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym oraz zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1936/2001, (UE) 2017/2107 i (UE) 2019/833 oraz uchylającego rozporządzenie (UE) 2016/1627
Data aktu: 13/07/2023
Data ogłoszenia: 13/07/2023