Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 2/2023 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym oraz zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1936/2001, (UE) 2017/2107 i (UE) 2019/833 oraz uchylającego rozporządzenie (UE) 2016/1627

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 2/2023 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym oraz zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1936/2001, (UE) 2017/2107 i (UE) 2019/833 oraz uchylającego rozporządzenie (UE) 2016/1627
(2023/C 247/02)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 29 listopada 2019 r. Komisja przedłożyła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wyżej wymieniony wniosek 1  mający na celu wdrożenie do prawa UE wieloletniego planu zarządzania ICCAT w odniesieniu do tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym, który to plan został przyjęty w 2018 r. 2  Podstawą wniosku jest art. 43 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
2.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał odpowiednio swoją opinię w dniu 7 maja 2020 r.
3.
Grupa Robocza ds. Polityki Rybołówstwa analizowała wniosek Komisji na kilku posiedzeniach w 2019 r. W dniu 10 czerwca 2020 r. Komitet Stałych Przedstawicieli uzgodnił podejście ogólne 3 .
4.
Na podstawie zmienionego mandatu negocjacyjnego 4  uzgodnionego w dniu 4 listopada 2020 r. przez Komitet Stałych Przedstawicieli prezydencja osiągnęła w dniu 10 listopada 2020 r. wstępne porozumienie z Parlamentem Europejskim podczas politycznych rozmów trójstronnych.
5.
W dniu 25 listopada 2020 r. Komitet Stałych Przedstawicieli odrzucił ostateczny tekst kompromisowy 5  odzwierciedlający wynik tych rozmów trójstronnych.
6.
W dniu 28 kwietnia 2021 r. Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu 6 .
7.
W dniu 16 czerwca 2021 r. Komitet Stałych Przedstawicieli uzgodnił zmieniony mandat negocjacyjny 7  z myślą o szybkim osiągnięciu z Parlamentem Europejskim porozumienia w drugim czytaniu.
8.
W dniu 1 marca 2023 r. Komisja Rybołówstwa Parlamentu Europejskiego głosowała za kontynuowaniem negocjacji międzyinstytucjonalnych.
9.
W dniu 22 marca 2023 r. odbyło się międzyinstytucjonalne posiedzenie techniczne, na którym trzy instytucje osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie tekstu, który ma zostać zaproponowany do ostatecznego porozumienia.
10.
W dniu 30 marca 2023 r. Grupa Robocza ds. Polityki Rybołówstwa zatwierdziła wynik negocjacji międzyinstytucjonalnych w zmienionym kompromisowym tekście prezydencji 8 .
11.
W dniu 5 kwietnia Komitet Stałych Przedstawicieli potwierdził ostateczny tekst kompromisowy 9  z myślą o szybkim osiągnięciu z Parlamentem Europejskim porozumienia w drugim czytaniu.
12.
W dniu 22 kwietnia Komisja Rybołówstwa Parlamentu Europejskiego (PECH) głosowała nad wstępnym porozumieniem wynikającym z negocjacji międzyinstytucjonalnych.
13.
W dniu 27 kwietnia przewodniczący PECH skierował pismo do prezydencji szwedzkiej, w którym potwierdził, że jeżeli Rada zatwierdzi rozporządzenie w pierwszym czytaniu, po weryfikacji prawno-językowej, Parlament zatwierdzi w drugim czytaniu stanowisko Rady bez poprawek.
II.
CEL
14.
Na podstawie decyzji Rady 86/238/EWG 10  Unia jest od dnia 14 listopada 1997 r. jedną z umawiaj ących się stron Międzynarodowej konwencji o ochronie tuńczyka atlantyckiego ("konwencja").
15.
Konwencja stanowi ramy dla współpracy regionalnej w zakresie ochrony tuńczyka i gatunków tuńczykopodobnych oraz zarządzania nimi na Oceanie Atlantyckim i przylegaj ących morzach poprzez ustanowienie Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT).
16.
Celem przedmiotowego rozporządzenia jest wdrożenie przyjętego przez ICCAT wieloletniego planu zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego, który to plan ma na celu utrzymanie biomasy tuńczyka błękitnopłetwego powyżej poziomów umożliwiających uzyskanie maksymalnego podtrzymywalnego połowu.
17.
Plan zarządzania wymaga dokonywania odrzutów i uwalniania tuńczyka błękitnopłetwego w określonych okolicznościach. Zobowiązuje on do dokonywania odrzutów tuńczyka błękitnopłetwego ze statków rybackich w ilościach, w jakich prowadzone przez nie połowy - w tym połowy rekreacyjne - przewyższają przydzieloną kwotę połowową statku, lub maksymalny poziom dozwolonych przyłowów. Złowione przez statki osobniki tuńczyka błękitnopłet- wego o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony również trzeba będzie odrzucać, z wyjątkiem tych, które wchodzą w zakres limitu tolerancji ustanowionego przez państwa członkowskie w rocznych planach połowowych. Aby Unia mogła wypełnić zobowiązania międzynarodowe nałożone przez ICCAT, w art. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/98 11  przewidziano odstępstwa od obowiązku wyładunku tuńczyka błękitnopłetwego zgodnie z art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
A.
Kwestie ogólne
18.
Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje z myślą o osiągnięciu porozumienia na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, które to stanowisko Parlament mógłby zatwierdzić bez poprawek w drugim czytaniu.
19.
Celem stanowiska Rady w pierwszym czytaniu jest wdrożenie zalecenia ICCAT 18-02 i części zalecenia 22-04 do prawa UE, aby umożliwić Unii wywiązanie się z zobowiązań międzynarodowych oraz zapewnić podmiotom gospodarczym pewność prawa w odniesieniu do zasad i obowiązków.
B.
Kluczowe kwestie
20.
Główne elementy kompromisu osiągniętego z Parlamentem Europejskim dotyczą między innymi:
warunków przenoszenia nieodłowionych ilości żywych tuńczyków błękitnopłetwych,
przepisów dotyczących przydziału przez państwa członkowskie kwot sektorowych w ramach ich rocznych planów połowowych, w tym dla tradycyjnego łodziowego rybołówstwa przybrzeżnego,
przepisów dotyczących przydziału uprawnień do połowów,
zasad dotyczących umieszczania w sadzach tuńczyka błękitnopłetwego,
odpowiedzialności za wszczynanie dochodzeń w sprawie nieprawidłowości w połowach tuńczyka błękitnopłet wego.
IV.
PODSUMOWANIE
21.
Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty podczas negocjacji między Parlamentem Europejskim i Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji.
22.
Kompromis ten został potwierdzony pismem z dnia 27 kwietnia 2023 r. skierowanym przez przewodniczącego komisji PECH do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli. W piśmie tym przewodniczący komisji PECH stwierdza, że zaleci członkom swojej komisji, a następnie zgromadzeniu parlamentarnemu, by podczas drugiego czytania w Parlamencie zaakceptowali bez poprawek stanowisko Rady w pierwszym czytaniu - z zastrzeżeniem weryfikacji, której mają dokonać prawnicy lingwiści obu instytucji.
1 Dok. 14710/19 + ADD 1.
2 W listopadzie 2019 r. ICCAT przyjęła zalecenie 19-04 zmieniające zalecenie 18-02.
3 Dok. 10297/19.
4 Dok. 11652/20.
5 Dok. 12889/20.
6 P9_TA(2021)0142 Wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym ***I Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiaj ącego wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1936/2001, (UE) 2017/2107 i (UE) 2019/833 oraz uchylające rozporządzenie (UE) 2016/1627 (COM(2019) 619 - C9-0188/2019 - 2019/0272(COD)) P9_TC1-COD (2019)0272 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 28 kwietnia 2021 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021 /... ustanawiającego wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym oraz zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1936/2001, (UE) 2017/2107 i (UE) 2019/833 oraz uchylającego rozporządzenie (UE) 2016/1627 (Dz.U. C 506 z 15.12.2021, s. 160).
7 Dok. 9167/21.
8 Dok. 7820/23 + COR 1.
9 Dok. 7820/23 + COR 1.
10 Decyzja Rady 86/238/EWG z dnia 9 czerwca 1986 r. dotycząca przystąpienia Wspólnoty do Międzynarodowej konwencji o ochronie tuńczyka atlantyckiego, zmienionej Protokołem załączonym do Aktu końcowego Konferencji Pełnomocników Państw - Stron Konwencji, podpisanego w Paryżu dnia 10 lipca 1984 r. (Dz.U. L 162 z 18.6.1986, s. 33).
11 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/98 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie wdrożenia międzynarodowych zobowiązań Unii, o których mowa w art. 15 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, zgodnie z Międzynarodową konwencją o ochronie tuńczyka atlantyckiego oraz z Konwencją o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północno-zachodnim Atlantyku (Dz.U. L 16 z 23.1.2015, s. 23).

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.247.61

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 2/2023 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym oraz zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1936/2001, (UE) 2017/2107 i (UE) 2019/833 oraz uchylającego rozporządzenie (UE) 2016/1627
Data aktu: 13/07/2023
Data ogłoszenia: 13/07/2023