Rezolucja w sprawie wsparcia dla Ukrainy, Mołdawii i Gruzji na drodze do członkostwa w UE

Rezolucja w sprawie wsparcia dla Ukrainy, Mołdawii i Gruzji na drodze do członkostwa w UE
(2023/C 229/07)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

uwzględniając decyzję Rady Europejskiej z 23 czerwca 2022 r. o przyznaniu Ukrainie i Mołdawii statusu kraju kandydującego do UE oraz o uznaniu europejskiej perspektywy Gruzji, potwierdzającą jednocześnie jej gotowość do przyznania temu krajowi statusu kraju kandydującego po uwzględnieniu priorytetów określonych w opinii Komisji w sprawie jej wniosku o członkostwo,

uwzględniając konkluzje Rady UE do Spraw Ogólnych z 13 grudnia 2022 r. w sprawie rozszerzenia oraz procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w których potwierdzono, że przyszłość Ukrainy, Mołdawii i Gruzji oraz ich obywateli jest związana z UE,

uwzględniając zalecenie Parlamentu Europejskiego z 23 listopada 2022 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie nowej strategii rozszerzenia UE 1 ,

uwzględniając akt ustanawiający Zgromadzenie Parlamentarne Euronest z 3 maja 2011 r. 2 , wspólną deklarację ze szczytu Partnerstwa Wschodniego z 15 grudnia 2021 r., a także deklaracje ze wszystkich poprzednich szczytów Partnerstwa Wschodniego oraz układy o stowarzyszeniu między UE a, odpowiednio, Ukrainą 3 , Mołdawią 4  i Gruzją 5 ,

A. mając na uwadze, że zaangażowanie Ukrainy, Mołdawii i Gruzji w integrację z UE pozostaje niezachwiane;

B. mając na uwadze, że kraje Partnerstwa Wschodniego, które chcą przystąpić do UE, stoją w obliczu poważnych wyzwań, zwłaszcza wskutek pełnoskalowej zbrojnej inwazji Rosji na Ukrainę, a także innych aktów agresji (w tym okupacji) popełnionych przez Rosję w regionie oraz stwarzanych przez nią zagrożeń hybrydowych, przy pomocy których Rosja usiłuje utrzymać te kraje w sferze swoich wpływów i utrudnia im integrację z UE;

C. mając na uwadze, że stałe wsparcie UE dla krajów stowarzyszonych ma zasadnicze znaczenie dla ich wysiłków reformatorskich;

D. mając na uwadze, że polityka rozszerzenia UE ma potencjał transformacyjny i odgrywa ważną rolę jako strategiczna inwestycja w pokój, demokrację, dobrobyt, bezpieczeństwo i stabilność w Europie;

1. podkreśla, że UE i kraje Partnerstwa Wschodniego znajdują się w krytycznym momencie dla architektury europejskiego bezpieczeństwa i międzynarodowego ładu opartego na zasadach;

2. ponownie w najostrzejszych słowach potępia wojnę napastniczą Federacji Rosyjskiej przeciwko Ukrainie i potwierdza swoją niezachwianą solidarność z narodem ukraińskim, który od 24 lutego 2022 r. wykazuje się niesamowitą odwagą i odpornością w obliczu niesłabnącego zagrożenia i ataków;

3. ponownie wyraża głębokie zaniepokojenie rosyjską okupacją Abchazji i Regionu Cchinwali / Osetii Południowej, które są nieodłącznymi częściami Gruzji, oraz nasilonym procesem aneksji; uznaje te działania za pierwszą współczesną próbę przymusowej zmiany granic suwerennego państwa w Europie;

4. ponownie podkreśla swoje zaangażowanie na rzecz niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy, Mołdawii i Gruzji w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową, a także wspiera ich wysiłki na rzecz pełnego egzekwowania tych zasad;

5. domaga się, aby Rosja natychmiast zaprzestała wszelkich działań wojskowych w Ukrainie, bezwarunkowo wycofała wszystkie siły, popleczników i sprzęt wojskowy z uznanego przez społeczność międzynarodową terytorium Ukrainy oraz powstrzymała się od dalszego zagrażania lub naruszania jej niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej;

6. wzywa UE i jej państwa członkowskie oraz kraje Partnerstwa Wschodniego do jak najściślejszej współpracy w celu przerwania rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, powstrzymania dalszej rosyjskiej agresji oraz utrzymania pokoju i bezpieczeństwa w Europie;

7. wzywa wszystkie zainteresowane strony do poszanowania suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy, Mołdawii i Gruzji, powstrzymania rosyjskiej agresji i ochrony europejskiego bezpieczeństwa;

8. uznaje zaangażowanie narodu ukraińskiego, mołdawskiego i gruzińskiego na rzecz ich europejskiej przyszłości oraz ich wkład w stabilność i bezpieczeństwo w regionie;

9. pochwala wysiłki Ukrainy, Mołdawii i Gruzji na rzecz wdrożenia reform i zachęca je do dalszego podążania tą drogą;

10. wzywa ich rządy do kontynuowania wysiłków na rzecz zwalczania korupcji i zapewnienia niezawisłości sądownictwa;

11. podkreśla, jak ważne jest wspieranie kultury pluralizmu politycznego i włączenia społecznego, a także konstruktywnego dialogu politycznego i funkcji parlamentarnych w odniesieniu do prawodawstwa, kontroli i nadzoru;

12. podkreśla, że dobre rządy, praworządność, silne społeczeństwo obywatelskie i wolność mediów są kluczowymi elementami procesu przystąpienia do UE;

13. wyraża zdecydowane poparcie dla wniosków Ukrainy, Mołdawii i Gruzji o przystąpienie do UE oraz dla ich prawa do decydowania o własnej przyszłości w drodze procesów demokratycznych;

14. podkreśla, że należy w pełni wdrożyć kluczowe priorytety wskazane przez Komisję w opiniach w sprawie wniosków Ukrainy, Mołdawii i Gruzji o członkostwo w UE i zatwierdzone przez Radę Europejską;

15. zachęca Komisję i państwa członkowskie UE do przyznania Gruzji statusu kraju kandydującego i rozpoczęcia negocjacji akcesyjnych z Ukrainą, Mołdawią i Gruzją;

16. wzywa do konstruktywnego i zorganizowanego dialogu z tymi krajami na temat procesu przystąpienia do UE, z uwzględnieniem szczególnych osiągnięć i specyfiki każdego kraju;

17. zachęca do pokojowego rozwiązywania nierozstrzygniętych konfliktów poprzez starania dyplomatyczne, wsparcie reform, demokratyzację i współpracę gospodarczą;

18. popiera rolę korytarzy solidarnościowych w promowaniu integracji tych krajów z europejską rodziną i pomaganiu im w przezwyciężaniu przeszkód i wyzwań, które mogą pojawić się na drodze do członkostwa w UE;

19. wzywa rządy Ukrainy, Mołdawii i Gruzji do wdrożenia unijnego systemu sankcji za naruszenia praw człowieka (europejskiej ustawy Magnickiego) i rozszerzenia go o sankcje za przestępstwa korupcyjne;

20. zwraca się do Komisji o zapewnienie uporządkowanego przejścia Ukrainy, Mołdawii i Gruzji od krajów sąsiadujących z UE i krajów stowarzyszonych do krajów przystępujących do UE;

21. zwraca się do Komisji, by opracowała indywidualne plany działania tworzące solidne podstawy dla stopniowego przystąpienia Ukrainy, Mołdawii i Gruzji do jednolitego rynku UE, a także by usprawniła wdrażanie układów o stowarzyszeniu oraz pogłębionych i kompleksowych stref wolnego handlu między UE a tymi krajami;

22. zgodnie z zaleceniami z Konferencji w sprawie przyszłości Europy wzywa do ustanowienia partnerstw opartych na demokracji, aby pomóc Ukrainie, Mołdawii i Gruzji dostosować się do rozwiniętej, pluralistycznej demokracji i wartości charakterystycznych dla UE oraz utorować drogę szerokiemu i głębokiemu udziałowi obywateli w życiu demokratycznym UE na szczeblu europejskim, krajowym i lokalnym; podkreśla, że takie partnerstwa powinny obejmować międzynarodową wymianę najlepszych praktyk oraz służyć wspieraniu i wzmacnianiu zrównoważonych, sprzyjających włączeniu społecznemu i partycypacyjnych demokracji w obecnych i przyszłych państwach członkowskich UE; wzywa Komisję, by zadbała o odpowiednie finansowanie takich partnerstw;

23. zachęca Komisję do dalszego zbadania możliwości udostępnienia istniejących instrumentów finansowych UE - w tym Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej - Ukrainie, Mołdawii i Gruzji, mając na uwadze ich nowy status w stosunkach z UE, tak aby pomóc im w spełnieniu norm UE i kryteriów przystąpienia do UE;

24. podkreśla, że polityka rozszerzenia UE jest jednym z najskuteczniejszych mechanizmów przywracania pokoju i stabilności w regionie;

25. zachęca do inwestycji w połączenia energetyczne, transportowe i cyfrowe między tymi trzema krajami a UE w celu zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego, pobudzenia handlu, możliwości inwestycyjnych i wzrostu gospodarczego, nasilenia kontaktów międzyludzkich oraz zapewnienia większej stabilności i bezpieczeństwa w regionie;

26. opowiada się za wymianą pomysłów, większym zrozumieniem kulturowym oraz ściślejszą współpracą i integracją gospodarczą zarówno między Ukrainą, Mołdawią i Gruzją, jak i między nimi a UE, poprzez usunięcie barier finansowych związanych z opłatami roamingowymi;

27. podkreśla znaczenie stałej współpracy między Zgromadzeniem Parlamentarnym Euronest a parlamentami Ukrainy, Mołdawii i Gruzji z myślą o wspieraniu celu, jakim jest członkostwo tych krajów w UE.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0406.
2 Dz.U. C 198 z 6.7.2011, s. 4.
3 Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3.
4 Dz.U. L 260 z 30.8.2014, s. 4.
5 Dz.U. L 261 z 30.8.2014, s. 4.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.229.33

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja w sprawie wsparcia dla Ukrainy, Mołdawii i Gruzji na drodze do członkostwa w UE
Data aktu: 29/06/2023
Data ogłoszenia: 29/06/2023